Gielen (FrieslandCampina): ‘Transformatie is een proces’

Kees Gielen en Cees ‘t Hart zaten 22 mei 2008 samen om tafel. FrieslandFoods en Campina hadden een half jaar eerder aangekondigd te willen fuseren en deze heren bespraken nu de nieuwe strategie voor hun samen te voegen bedrijven. Hun plan op hoofdlijnen werd later omgezet in route2020. Kees Gielen vertelt wat er sindsdien is bereikt, wat de doelen voor de komende jaren zijn en hoe hij zijn organisatie scherper maakt.

‘Cees had ervaring bij Unilever en ik heb onder meer bij Unilever en Sara Lee gewerkt. Internationale topbedrijven met de beste mensen in hun vak die op allerlei gebieden de standaard zetten’, vertelt Kees Gielen aan CFO Community Manager Kevin Mottard. ‘We wisten dus dat we de lat hoger moesten leggen om de organisatie structureel te verbeteren. Dat betekent dat we onze medewerkers ontwikkelen en soms halen we iemand met grote expertise van buiten. Onze CIO bijvoorbeeld komt van zo’n mondiaal topbedrijf. Daar was hij mogelijk niet CIO geworden, terwijl hij met zijn achtergrond voor ons wel heel veel kan toevoegen. Kennis en ervaring zijn overigens geen garantie tegen fouten. Als acht van de tien beslissingen goed zijn, doe je het als manager goed.’Groei en waardeWe keren terug naar het begin van het fusiebedrijf. ‘Route 2020 is de rode draad geweest in de ontwikkeling van ons bedrijf in de laatste vijf jaar en we zijn nu met de laatste fase bezig’, zegt Kees Gielen, die tot 1 januari 2015 de CFO is van FrieslandCampina en daarna doorgaat als Chief Operating Officer Business Development. ‘Duurzame groei en waardecreatie waren en zijn de sleutelwoorden in onze strategie. Duurzame groei van de onderneming en het tot maximale waarde brengen van alle door de ledenmelkveehouders van de coöperatie geproduceerde melk.’   Lerende moedersEen belangrijk deel van de groei in de afgelopen vijf jaar werd gerealiseerd in China. ‘Ons marktaandeel bijvoorbeeld in babypoeder in Hong Kong is in die periode gestegen van 5% naar bijna 30%. Dat klinkt misschien alsof het heel makkelijk is geweest, maar zakendoen in China is zeker niet eenvoudig met onze producten. Zelfs een klein negatief gerucht over babyvoeding, of het nu waar is of niet maakt niet veel uit, kan al een enorme impact hebben. Dankzij ons op voorhand ontwikkelde beleid in crisismanagement hebben we ons goed staande weten te houden. Daarbij hoort ook dat we de doelgroep van Chinese moeders, die heel veel twitteren, echt hebben geïnformeerd over onze manier van werken. From grass to glass: we lieten zien dat we alle activiteiten in de keten zelf doen en dat wij de kwaliteit garanderen. There are no excuses in China.’   Ambitieuze targetsDe commerciële expansie ging gepaard met flinke besparingen op de eigen processen. ‘We hebben een heel hoog bedrag genoemd dat we wilden besparen. Sommige medewerkers verklaarden ons bijna voor gek en achtten dat doel volstrekt onhaalbaar. Maar met een ambitieus target ga je echt doorpakken, want het gaat niet meer om kleine besparingen. We hebben het ook lean aangepakt zonder te kijken naar benchmarks met andere bedrijven’, legt Gielen uit. ‘Het was ook niet een enkel project dat na een tijdje weer stopte. We zijn fors blijven doorpakken door steeds weer de lat hoger te leggen. Mede dankzij de gerealiseerde besparingen zijn we in staat om meer te investeren in toekomstige groei.’De vraag naar duurzaamheid was in dit verband een complicerende factor. ‘Duurzaam produceren kost meer geld, maar toch kunnen en willen wij niet zonder. Het is onze license to operate.’Kees Gielen verzorgt een keynote op het Jaarcongres Finance Transformation op 27 november 2014 in DeFabrique te Maarssen, waar hij u meeneemt in de transformation journey van FrieslandCampina. Gielen vertelt hoe u als financial uw organisatie naar volgende niveaus kunt brengen met ambitieuze targets.Wordt nu lid van de CFO Association en meld u aan voor het jaarcongres Finance Transformation via Financetransformation.nl. Als lid van de CFO Association is toegang tot het jaarcongres gratis.