Patrick de Jong (CFO Dekker Zevenhuizen): “Mensgerichte cultuur spreekt me erg aan”

Patrick de Jong (Dekker Zevenhuizen B.V.) is een van de genomineerden voor de Familiebedrijven Award voor Financieel Directeuren.

De Familiebedrijven Award voor Financieel Directeuren wordt op donderdag 6 oktober 2016 uitgereikt tijdens de FM Dag in Den Bosch. Dekker Zevenhuizen B.V. is opgericht in 1930 en al jarenlang toonaangevend in de Nederlandse woonmarkt. Het meer dan tachtig jaar oude familiebedrijf is gespecialiseerd in het bewerken van hoogwaardige materialen tot maatwerkbladen voor de keuken, badkamer en interieur. Inmiddels is ruim 30 procent van alle keukens die jaarlijks in Nederland verkocht worden, voorzien van de producten van Dekker. Daarnaast levert Dekker aanverwante producten zoals meubilair en vensterbanken, en is het partner van architecten en interieurdesigners bij speciale projecten (hotels, musea, ziekenhuizen, etc.). De producten worden uitsluitend geleverd aan zakelijke afnemers, zoals keuken- en sanitair-speciaalzaken, bouwmarkten, architecten, projectafnemers en interieurbouwers. Patrick de Jong werkt sinds 2005 voor Dekker Zevenhuizen, sinds 2012 als Financieel Directeur. Daarvoor leerde hij de wereld van grote corporates kennen bij het Amerikaanse Carrier Airconditioning BV., waar hij werkte in verschillende financiële posities. “Dat bedrijf was erg op governance gericht. Daar moest je voor de aanschaf van een vaatwasser al een investeringsaanvraag indienen”, aldus de Jong. “Toen ik begon bij het familiebedrijf Dekker Zevenhuizen moest ik wel wennen; het was echt een compleet andere cultuur. Wordt hier wel gedacht aan geld verdienen? vroeg ik me in het begin wel eens af. Maar het mensgerichte van dit bedrijf sprak me direct erg aan. Ik heb twee werelden gezien, en dan gaat mijn voorkeur sterk uit naar  het familiebedrijf. De waardering voor de mens zit hier in de genen en dat is toch wel erg prettig.” Een tamelijk uniek aspect van Dekker Zevenhuizen is dat er geen familie meer in het bedrijf actief is, ook niet in een bestuurlijke rol. De Jong: “We hebben wel maandelijks overleg met de familie in hun rol als grootaandeelhouder, maar de familie is niet meer beleidsbepalend. We hebben een Raad van Commissarissen (RvC) die toezicht houden op ons beleid. In 2014 hebben we als directie in samenspraak met de familie een familiestatuut opgesteld waarin het gedachtegoed van de familie is vastgelegd. Essentieel dus voor ons als directie omdat dit altijd sterk meetelt bij het bepalen van de strategie van het bedrijf en de keuzes die wij maken. En voor het bestuur altijd praktisch om bij bepaalde discussies terug te kunnen grijpen op dit gedachtegoed van de familie. De familie heeft de belangen daarmee geborgd voor de nieuwe generatie.” De Jong is onderdeel van het driekoppige directieteam van Dekker Zevenhuizen samen met de algemeen en operationeel directeur. Hij beschrijft het als een goede samenwerking waarbij de rollen in eerste instantie niet veel uitmaken. “Samen hebben we het strategisch beleid ontwikkeld en onze visie voor 2020 vastgesteld. Uiteraard schets ik het financiële perspectief bij strategische beslissingen, zoals overnames. Op het gebied van rapportages en managementinformatie was er nog weinig voor mijn aantreden, dat heb ik van scratch ingericht.” In 2008-2009 kreeg de markt waarin Dekker Zevenhuizen actief is ernstig te leiden onder de crisis. “Door onze onafhankelijke positie als familiebedrijf wisten we de schokken goed op te vangen”, aldus De Jong. Veel branchegenoten ging het minder goed af en zij gingen failliet. In 2013 kreeg Dekker Zevenhuizen de kans een dergelijke branchegenoot in te lijven. “Dit bedrijf was actief in stenen werkbladen en onze kern is kunststof, dus dat was een gouden kans om onze productenportefeuille te diversifiëren”, aldus De Jong. “Zeker omdat de keukenmarkt een draai maakt naar stenen bladen momenteel. We zijn daarnaast ook actief op nieuwe markten zoals sanitair en akoestische oplossingen.”  Om de continuïteit van de onderneming te waarborgen is behalve diversificatie ook een gezond rendement nodig. Daar heeft De Jong als CFO aan bijgedragen door inzicht in marges op diverse niveaus waardoor er specifieke keuzes gemaakt kunnen worden en door de opzet van een planning en control cyclus die ook inzicht geeft in de voortgang en de afwijkingen binnen de diverse afdelingen. De omzet van het familiebedrijf bedraagt momenteel zo’n 66 miljoen euro; een deel daarvan komt uit het buitenland. “We leveren wel aan het buitenland, vooral aan omringende landen, maar de kern blijft Nederland”, aldus De Jong. “Dat komt ook omdat de markt voor keukenbladen heel anders in elkaar steekt in andere landen. We richten ons momenteel vooral op verdere diversificatie, dus behalve kunststof ook steen en sanitair en andere toepassingen van ‘bladen’. We willen niet afhankelijk zijn van slechts één poot. De continuïteit van onze onderneming staat altijd op 1. Daarnaast is het essentieel voor onze groeidoelstelling, die ook van uit sociaal oogpunt met een toenemende productiviteit vereist is. Beide zijn vastgelegd in het gedachtegoed”, besluit de genomineerde voor de Familiebedrijven Award voor Financieel Directeuren.  —Ontmoet 750 finance leaders tijdens FM Dag 2016 op 6 oktober Bent u financieel eindverantwoordelijk voor uw organisatie? Wilt u uw bedrijf laten groeien? Bezoek dan de FM Dag op 6 oktober in Den Bosch. Open de deur naar een wereld met thought leadership, topnotch kennis, verrassende visies en talrijke netwerkmogelijkheden in een schitterende ambiance. Laat u inspireren tijdens 30 keynotes, workshops en presentaties, en ontmoet 750 financiële vakgenoten. Verzeker u nu van een plaats via FM-Dag.nl

Gerelateerde artikelen