Zo kan de CFO AI gebruiken

Ondanks de vele voordelen die AI kan bieden, vormt het vaak geen onderdeel van de strategie van bedrijven. Vier manieren waarop de technologie ingezet kan worden binnen het CFO-domein.

In 2025 zal maar liefst 52 procent van het werk gedaan worden door robots, volgens het Future of Jobs-onderzoek van het World Economic Forum. Hieruit ontstaat het beeld dat kunstmatige intelligentie (AI), machine learning (ML) en robottechnologieën ontwikkeld zijn om onze banen te vervangen. Inderdaad zullen veel taken overgenomen worden door robots, toch verwacht Vanessa Evers, hoogleraar sociale robotica aan de TU Twente, niet dat hele banen, maar eerder specifieke taken, gaan verdwijnen. Hetzelfde gaat gebeuren binnen het domein van de CFO. 

AI en ML maken het niet alleen mogelijk om sneller dan ooit tevoren gefundeerde beslissingen te nemen; ook worden tijdrovende administratieve taken uit handen genomen. Tijd die een medewerker kan besteden aan de strategische vraagstukken die spelen binnen het bedrijf. De voordelen zijn met name voor het domein van de CFO interessant omdat die afdeling overspoeld wordt met tijdrovende en repetitieve taken zoals onkostenrapportage, facturering en loonadministratie. 

Auteur: Tom Dehouck is Managing Director Benelux, Global Solutions bij Unit4
Lees ook: Waarom CFO's het voortouw moeten nemen bij digitale transformatie

 

 

Toch nemen nog maar weinig CFO's kunstmatige intelligentie mee in hun strategieontwikkeling – laat staan dat ze concrete plannen maken voor hoe ze deze technologie kunnen inzetten. En dat zou weleens een achterstand kunnen creëren op concurrenten die early adopters van deze technologie zijn. 

Hieronder vier manieren waarop bedrijven AI kunnen inzetten binnen het domein van de CFO. 

1.    Snellere fraude-detectie

Met behulp van AI en big data kunnen bedrijven fraude detecteren door middel van patroonherkenning en zelflerende programma’s. Verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld kunnen aan de hand van een screeningmechanisme patroonherkenning en uitkomsten van eerdere vergelijkbare claims gebruiken om te bepalen welke claims zij moeten onderzoeken. Deze mogelijkheid om vooraf te screenen bespaart tijd, geld en verspilde arbeid die in een volledig onderzoek zou zijn gegaan.

2.    Risicomanagement

Bij het nemen van complexe investeringsbeslissingen moet de CFO volledig op de beschikbare data vertrouwen. Op basis van eerdere informatie over de klant en de leverancier, in combinatie met externe informatie zoals screeningnieuws, risicorapportages, faillissementsverslagen en politieke informatie, kan kunstmatige intelligentie worden gebruikt om de waarschijnlijke uitkomsten van de investering te voorspellen. Dit geeft CFO's een beter en vollediger inzicht in het risico en de kansen van een potentiële investering. 

3.    Betere forecast-informatie

Met behulp van AI en ML kunnen CFO's geautomatiseerde forecasts gebruiken om toekomstige data te voorspellen op basis van beschikbare informatie zoals externe wijzigingen in de sector, interne personeelswijzigingen en eerdere verkopen gedurende een bepaalde tijd of op een specifieke locatie. Door betere forecast-informatie kunnen bedrijven weloverwogen beslissingen nemen over personeel, strategie en tactieken, wat resulteert in hogere inkomsten en lagere kosten. 

4.    Knelpuntenvoorspelling 

Op basis van gegevens uit het verleden en de beschikbare middelen voor een specifiek project, kan kunstmatige intelligentie voorspellen waar en wanneer een knelpunt zich mogelijk zal voordoen en tegelijk alternatieven en tegenmaatregelen voorstellen. 

Conclusie 
Kunstmatige intelligentie, machine learning en robottechnologieën zullen niet snel de rol van de CFO kunnen overnemen. Maar CFO’s moeten wel deze nieuwe technologieën gaan omarmen – niet alleen om de tijdrovende, administratieve taken te automatiseren, maar vooral om gefundeerde businessbeslissingen te kunnen nemen waarmee het bedrijf voorop kan blijven op de concurrentie.