Hoe innoveer je in een risicomijdende sector? 

Bij financiële instellingen gaat innovatie vaak om diensten, terwijl ook de interne systemen om aandacht vragen. Maar hoe pak je dit aan?

In elke sector heeft de technologie huisgehouden en de financiële dienstverlening vormt daarop geen uitzondering. Nieuwe businessmodellen en opkomende technologieën maken het voor consumenten steeds gemakkelijker om hun financiële zaken te regelen, maar voor traditionele organisaties wordt het moeilijker om aan de steeds veranderende verwachtingen van de consument te voldoen.

Institutionele organisaties moeten blijven innoveren om de bekende concurrentie en nieuwe marktpartijen voor te blijven. Uit het Global FinTech Report van PwC van vorig jaar blijkt dat 88 procent van de ondervraagde bestuurders ziet dat een deel van hun markt bedreigd wordt door zelfstandige fintech-bedrijven. Zo’n 77 procent vindt het noodzakelijk om in de komende drie tot vijf jaar hun inspanningen ten behoeve van interne innovatie op te voeren. Liever zelf een disruptor zijn dan ‘gedisrupt’ worden. 

De sleutel voor een prettige werkervaring

Financiële instellingen zijn voor hun omzet afhankelijk van de diensten die een klant bij hen afneemt. Veel van de innovaties zijn dan ook gericht op het verbeteren van die diensten. Toch is het net zo belangrijk om naar de interne systemen te kijken. In de eerste plaats omdat een groot deel van de klantervaring niet alleen afhankelijk is van de producten en diensten, maar juist van de medewerkers. Een IBM-onderzoek naar internationale financieel dienstverleners laat bijvoorbeeld zien dat als medewerkers zich prettig voelen op het werk, dit zich rechtstreeks vertaalt naar betere prestaties, betere beslissingen en minder personeelsverloop. 

Auteur Rob Cools is Product Marketing Director bij Workday
Lees ook: Alleen met goede balans levert AI voordeel op voor CFO

 

Voor een goed werkklimaat is het belangrijk dat een organisatie zijn medewerkers op de juiste wijze faciliteert en enthousiasmeert. Dat geldt niet alleen voor de mensen aan de voorkant, maar ook voor degenen die achter de schermen de boel draaiende houden. Daarvoor is het verstandig te kiezen voor gebruiksvriendelijke technologie, op zowel mobiele apparaten als desktops. Als medewerkers makkelijk en snel bij de informatie kunnen die ze voor hun werk nodig hebben, krijgen ze ruimte voor zinvol werk. Verouderde en haperende systemen leveren ergernis en tijdverlies op, vanwege overbodig handwerk en herhaling van steeds dezelfde taken. Dat vinden niet alleen de medewerkers prettig, maar vooral ook de klanten.

Switch van reactief naar proactief

Voor een positief werkgevoel willen professionals in de financiële dienstverlening hun talenten en vaardigheden volledig kunnen benutten, zo blijkt uit het IBM-onderzoek. Dan is het ook nodig dat persoonlijke carrièredoelen in lijn liggen met de organisatiedoelen. Voor verouderde interne systemen is dat vaak een brug te ver. Een organisatie die niet meer top-down en terugkijkend medewerkers wil beoordelen, maar liever de actuele prestaties wil belonen, heeft daarvoor een flexibel systeem nodig, dat veel meer de medewerker en diens ondersteuning centraal stelt. 

Wil je bovendien vooral de businessprestaties kunnen faciliteren, dan moeten instellingen data uit de hele organisatie kunnen analyseren en zo de switch maken van reactief naar proactief. Stel dat een instelling historische data van mensen, financiën en activiteiten van de diverse vestigingen kan vergelijken om de bepalende factoren voor de prestaties te kunnen identificeren. Als dan blijkt dat bepaalde vaardigheden of ervaringen bijdragen aan meer succes, dan kun je gerichter mensen werven en opleiden. Een ander voorbeeld: bij het verstrekken van een lening kijken kredietmanagers naar dezelfde soort gegevens om de kredietwaardigheid te bepalen. Maar ze nemen ook aanvullende informatie mee die varieert per aanvrager en locatie. Als je geen compleet inzicht hebt in kredietnormen, medewerkersprestaties, leenscores en branchecijfers, kun je als organisatie niet bepalen welke factoren bijdragen aan minder oninbare vorderingen of betere kredietverstrekkers. 

Innovatie en regelgeving

Je moet dus ook intern innoveren. Tegelijkertijd hebben financiële instellingen te maken met strenge regelgeving en innovatie staat voor hen vaak gelijk aan het nemen van risico’s. Risico’s vermijden staat dus hoog op de prioriteitenlijst. Maar niet of slecht innoveren is waarschijnlijk nog riskanter. Volgens een McKinsey-rapport zullen financiële organisaties die niet meegroeien in digitale technologie, in 2025 20 tot 60 procent minder winst maken. 

De cloud biedt gelukkig een oplossing. Met cloudtechnologie kunnen instellingen schaalbaar en flexibeler opereren dan met de oudere (lokale) systemen. De betrouwbaarheid en veiligheid zijn van hoog niveau, waardoor ook compliance en risicomanagement goed te realiseren zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat PwC al eerder concludeerde dat de cloud het dominante infrastructuurmodel is voor financieel dienstverleners. Flexibel genoeg om intern en extern te blijven innoveren, solide en betrouwbaar genoeg om veilig en volgens de regels te opereren.