21st century skills #8: Managing Failures
Door globalisering en digitalisering wordt ons werk steeds sneller, complexer en global. Het gevolg hiervan is dat je effectiever, sneller en efficiënter moet kunnen communiceren en samenwerken. Daarom heeft Global Business Academy 8 competenties gecreëerd om global team performance te vergroten. Van vitaal belang, nu we remote blijven werken en teamleden duizenden kilometers en culturen van elkaar verwijderd zijn. De achtste en laatste competentie die we behandelen in deze reeks is: Managing Failures.
Briljante mislukkingen
Briljante mislukking, wat een geweldige uitdrukking. In Nederland wek je interesse, en respect, als je durft te praten over jouw mislukking. Jezelf kwetsbaar maken past perfect in ons ‘doe maar gewoon’ motto. Het klinkt zo lekker makkelijk, maar hoe creëer je nou een organisatie van wendbaarheid en creativiteit, waarbij een mislukking ècht briljant is?
Ik wil helemaal niet naar het dal
Laatst zag ik een aankondiging van een webinar over briljante mislukkingen, met daarbij de quote: ‘Zoals een berg een dal nodig heeft, heeft een succes een mislukking nodig’. Hoe zou dit voor jouw internationale teamleden werken? Durven ze in het dal te kijken? Of blijven ze liever op het topje van de berg zitten om van het uitzicht te genieten? Hoe effectief zijn jouw retrospectives nou echt? Vaak hoor ik Nederlandse teamleden zuchten: ‘Ik wil geen retrospectives voor de vorm. Ik wil dat er ook daadwerkelijk inhoudelijk bijgedragen wordt’. En als je vaak pas aan het eind over problemen hoort, in plaats van aan het begin, dan weet je dat ‘fail fast’ een prachtige term is, maar dat je er niet zomaar komt omdat het een agile principe is.
Afrekenen
Waar niemand bij stil staat, is dat jouw verwachtingen grotendeels bepaald worden door jouw eigen cultuur. Je verwacht transparantie bij problemen, want je hebt toch elke dag een SCRUM? En je verwacht inhoudelijke deelname bij retrospectives, want dat doe je in Nederland. Je rekent mensen af op jouw verwachtingen, terwijl ze die niet kennen. Dus dan krijgen we een situatie waar de Nederlander baalt en de ander niet begrijpt waarom diens werk niet gewaardeerd wordt. Dan krijg je al snel ‘die domme Indiërs’ of ‘die onbetrouwbare Mexicanen’. Maar wie is er nou dom? Want we zijn allemaal de helft van het cultuurverschil.
Azijn
Nederlanders bezitten de gave om zich heel kwetsbaar op te durven stellen. ‘Draw a concept and put it on Yammer so that we can react’, zeggen we tegen een Amerikaan. Maar die wil helemaal geen knullig conceptje tekenen. Die wil pas iets laten zien als het mooi is. Want iets knulligs betekent kwetsbaarheid terwijl Amerikanen enorm competitief zijn. Bij retrospectives staan we vaak twee minuten stil bij successen en 20 minuten bij failures. Als je dat vanuit een internationaal perspectief bekijkt, zijn we best een kritisch volk.
Van team naar high performing team
Wat Covid ons leert, is hoe moeilijk het is om onze teamcultuur vast te houden als we allemaal op afstand werken. Maar met remote teams hebben we dat altijd al gedaan. Hoe creëer je een high performing team met duizenden kilometers afstand, vele tijdszones en nog meer culturen?
Hoe creëer je een teamcultuur van psychological safety, openheid, transparantie en ja: failing fast. Het is mogelijk! Hier zijn de stappen:
Stap 1: Begrijp hoe andere culturen communiceren en samenwerken, en waarom. Daardoor vergroot je jouw internationale mindset en ga je gedrag begrijpen en herkennen. En nog belangrijker: kun je mogelijke problemen anticiperen.
Stap 2: Bekijk jezelf vanuit het perspectief van de ander: wat vinden jouw buitenlandse collega’s mooi en moeilijk aan jou? Wat zijn jouw blinde vlekken? Wat zijn je krachten waar je op kunt voortbouwen?
Stap 3: Ontwikkel competenties waardoor je effectiever werkt en de internationale performance vergroot zonder al teveel te leren van frustrerende en kostbare trial & error. Omgaan met mislukkingen is een ongelooflijk belangrijke team competentie. Veerkracht bouwen. Antifragiliteit creëren. Daarom is dit onze achtste, en misschien wel belangrijkste, 21st century intercultural skill.
Ilse Kerling’s passie is reizen en cultuur. Op haar 23e vertrok ze naar Hong Kong om te begrijpen waarom Azië zo snel groeit. 16 jaar later kwam ze terug naar Nederland. Het viel haar op dat Nederlanders heel doelgericht zijn: ze weten precies wat ze willen bereiken, maar lopen vaak voorbij aan de hoe. Wat is nou de snelste en effectiefste manier on je doel te bereiken? Cultuur speelt daar een grote, onderschatte, rol in. Global Business Academy is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Ons doel is het versnellen van het succes van klanten en maximaliseren van global team performance.
Andere artikelen in deze serie:
– 21st century skills #1: Strategy and Planning
– 21st century skills #2: Remote Team Building
– 21st century skills #3: Effective Communication
– 21st century skills #4: Zelfmanagement
– 21st century skills #5: Constructieve Feedback
– 21st century skills #6: Driving Effectiveness
– 21st century skills #7: Decisionmaking