5 tips om de band tussen HRM en Finance te versterken
Door Rob Cools
Wat heeft een CFO met de personeelsplanning te maken? Ik heb een CFO van een niet nader te noemen organisatie weleens horen zeggen: “Het enige wat ik over het personeel wil weten, is met hoeveel ze zijn.” Dat zegt veel over die betreffende functionaris, maar ook over de samenwerking tussen de verschillende afdelingen in dat bedrijf.
Het huidige tijdperk van digitale transformatie vraagt juist om horizontale samenwerking. Een silostructuur staat flexibiliteit en slagkracht in de weg. Een open samenwerking, zeker tussen Finance en HRM, is een voorwaarde om in deze tijd proactief te zijn en te kunnen groeien.
Open samenwerking; dat is een open deur, zou je zeggen. Toch blijkt uit de Global Finance Leader Survey van Workday dat slechts 31 procent van de ondervraagde CFO’s aangeeft dat er een soepele relatie met de HRM-directeur is. Daar kun je over somberen en mopperen, maar je kunt ook in actie komen. Hoe zorg je er als CFO zelf voor dat de relatie verbetert en dat er meer wederzijds begrip ontstaat? Ik geef graag vijf tips en suggesties om de samenwerking tussen Finance en HRM te verbeteren.
1. Een andere blik op personeel
CFO's hebben nog weleens de neiging om medewerkers vooral te zien als een grote kostenpost in de boekhouding. Dat is een manier van kijken, maar het zou helpen om die blik te veranderen. Medewerkers zijn namelijk ook de belangrijkste troef van het bedrijf. En in deze ‘assets’ moet ook geïnvesteerd worden voor optimaal rendement. Hoe ontwikkel je die waarde? Waar zit het meeste groeipotentieel? Klop eens aan bij HRM om hierover een goed gesprek te hebben.
2. Snap andermans prioriteiten en uitdagingen
Elke discipline heeft zijn eigen engelen en demonen. Het is dus essentieel dat je begrip hebt voor de druk, prioriteiten en doelstellingen van de andere afdeling. Alleen dan kun je echt samen optrekken en gezamenlijk werken aan groei en succes. Een heel eenvoudige methode is om geregeld elkaars teams bij elkaar te brengen voor overleg en collega’s van de andere afdeling te betrekken bij specifieke projecten. Dat levert kennis van elkaars werkterrein op, begrip en veel goodwill.
3. Leer elkaars taal spreken
Twee mensen kunnen exact dezelfde taal spreken. Zo gauw ze zich het jargon van hun afdeling eigen maken, lijkt het alsof ze uit een ander land komen. Er ontstaat onbegrip, miscommunicatie en onwil. Samenwerken is niet alleen een kwestie van een gezamenlijk doel nastreven, maar ook van matchende communicatiestijlen en dezelfde taal spreken. Ook daarvoor is het verstandig om geregeld met elkaar te overleggen en collega’s uit te wisselen op projecten.
4. Kweek geen monomane managers
De kiem voor succesvolle samenwerking wordt al vroeg in de carrière van medewerkers gelegd. Als je pas begint met samenwerkingsstructuren als carrières en functies volledig uitgekristalliseerd zijn, kost het veel moeite om medewerkers weer bij elkaar te brengen. Zorg ervoor dat medewerkers ‘multifunctionele’ ervaring opdoen. Kweek geen monomane medewerkers en managers, maar laat medewerkers proeven van de verschillende disciplines in de organisatie. Zo zijn ze beter toegerust voor effectieve samenwerking als ze de top van hun loopbaan bereiken.
5. Profiteer van de nieuwe technologie
Technologische innovatie maakt samenwerken makkelijker. Dankzij de cloud, AI en machine learning hebben de medewerkers en leiders van beide teams – we hebben het hier nog steeds over Finance en HRM – eenvoudig en overal de beschikking over actuele en relevante informatie van het eigen en elkaars vakgebied. Alle data komt bij voorkeur vanuit een gedeeld platform. Dat zorgt ervoor dat de processen flexibeler en effectiever verlopen en helpt om gezamenlijk betere beslissingen te nemen.
Als je als organisatie wilt groeien in deze roerige tijden, zul je starheid en silo’s in de organisatie moeten doorbreken. Flexibiliteit, slagkracht en samenwerking zijn basisvoorwaarden voor succes. Als CFO kun je hierin een actieve rol spelen, door de deuren van je eigen afdeling open te zetten en met een brede blik gezamenlijk de uitdagingen van de totale organisatie aan te gaan.
Rob Cools is Product Marketing Director bij Workday