8 onmisbare vaardigheden voor de succesvolle CFO van 2020

Het wordt ook wel de vierde industriële revolutie genoemd: de technologische vernieuwingen dankzij explosief groeiende rekenkracht en de steeds sneller dalende kosten ervan. De veranderingen zijn abrupt en hebben een grote impact voor organisaties en hun medewerkers.

Door Philippe Gangneux

Ook de banen die niet direct als gevolg van robotisering of kunstmatige intelligentie gaan verdwijnen hebben wel degelijk te maken met de impact ervan. Ook binnen het C-level zullen de rollen anders ingevuld moeten worden. In 2020 zal de Chief Financial Officer vaak een en dezelfde zijn als de Chief Data Officer. Als de verantwoordelijke voor bedrijfsdata heeft de CFO een steeds strategischer invloed en moet hij groei ondersteunen, omgaan met technische complexiteit én zorgen voor kostenbeheersing bij het doorlopen van de digitale transformatie. Bedrijven, en het C-level, moeten sneller en meer flexibel worden.

Hoe ziet de CFO van de toekomst er in deze context dan uit? Welke vaardigheden moet hij (of zij!) dan over een paar jaar beheersen? Ik heb acht van die vaardigheden even op een rij gezet. 

1. De CFO moet innovatie binnen het bedrijf ‘democratiseren’
De CFO van de toekomst moet binnen zijn organisatie de ambassadeur van innovatie zijn: nieuwe technologieën, te beginnen met kunstmatige intelligentie en machine learning, zorgen voor onvermijdelijke veranderingen. De innovatieve CFO weet die innovaties op waarde te schatten en zorgt voor een breed gedragen acceptatie ervan. Deze nieuwe oplossingen stellen het management immers in staat om sneller inzichten te verwerven en daarmee sneller te kunnen handelen. Noodzakelijke troeven om concurrerend te blijven in een snel veranderende markt.

2. De CFO moet een ‘data-wizard’ worden
In nagenoeg elke organisatie zullen de data het in belang en strategische positie gaan winnen van de transacties. In een recente studie schat Accenture Strategy dat in 2020 90 procent van de tijd en inspanningen van de CFO zal worden besteed aan data. Iets dat op dit moment slechts in ongeveer 3 procent  van de organisaties het geval is.  

3. De CFO moet steeds grotere risico’s kunnen managen
Technologie leidt tot een grotere complexiteit, maar ook tot meer kansen voor de financiële afdeling. In deze tijden van GDPR zal de beveiliging van de gegevens voortdurend moeten worden verbeterd, en vraagt om hoogwaardige risk management-processen. Het omgooien van het bedrijfsmodel, datacontrole, benchmarken ten opzichte van de concurrentie … Al deze activiteiten zijn in 2020 cruciaal voor de financiële functies.

4. De CFO moet zijn leiderschapsvaardigheden ontwikkelen
Voor 54 procent van de CFO’s is talentmanagement een topprioriteit in de transformatie van hun baan, aldus PwC. Met een steeds strategischer rol heeft de financieel directeur er belang bij om zijn mensen goed te kunnen managen en aansturen. De drie belangrijkste pijlers om dat te bereiken zijn trainingen (58 procent), teambuilding (38 procent) en peer exchange (29 procent).

5. De CFO moet business en Data Science verbinden
Gegevens en analyses worden steeds crucialer voor bedrijven, niet alleen in termen van het vinden van nieuwe markten en nieuwe segmenten om inkomsten te genereren, maar ook om kosten te begrijpen, te variabiliseren en te beheersen. Robotisering van processen en kunstmatige intelligentie zijn cruciaal om gegevens te beheren. Momenteel is slechts 2 procent van de financiële afdelingen bereid om gebruik te maken van robots om het genereren van cash te versnellen en de prestaties te verbeteren. PwC is van mening dat in 2020 48 procent van de CFO's deze sprong heeft gemaakt.

6. De CFO moet ‘data-gedreven’ beslissingen nemen
Websites, social media, marketing campagnes, CRM; bedrijven genereren elke dag miljarden gegevens; veel meer dan wat we tot voor kort ook maar konden verwerken. Tegenwoordig stelt kunstmatige intelligentie bedrijven in staat al deze gegevens te analyseren en te profiteren van informatie met een hoge toegevoegde waarde. Zo kunnen zij datagedreven beslissingen nemen in plaats van te kiezen op intuïtie en buikgevoel. In een tijd waarin klantervaring een beslissende factor is, is uitgebreide kennis van elk account van strategisch belang. Data is daarvoor cruciaal.  In 2020 baseert de CFO zijn strategie op een nauwkeurige gegevensanalyse om het gedrag van klanten te voorspellen en de verkoopcyclus te versnellen.

7. Soft skills: de CFO wordt een coach en talentontwikkelaar
Recent onderzoek van Michael Page geeft aan dat de moderne CFO steeds vaker een coach en talentmanager is; van het bemiddelen in conflicten op boardniveau, tot het afstemmen van de competenties van het team op de bedrijfsbehoeften. Vroeger vereiste de financiële functie  vaardigheden als analytisch denken, begrijpen, assertiviteit en – natuurlijk – technische expertise. Hoewel deze skills niet geheel zijn verdwenen, moet de moderne finance professional nu ook een groot aantal soft skills hebben, waaronder het vermogen om complexe ideeën in eenvoudige maar toch inspirerende termen over te brengen. 

De financieel directeur van de toekomst stimuleert werving  en behoud van talenten om een solide competentiekader neer te zetten. Terwijl 65 procent van de CFO’s nog op zoek is naar technische competenties in hun team, geeft 42 procent inmiddels al de voorkeur aan soft skills. Door silo's binnen het bedrijf op te heffen, moet de financieel directeur ervoor zorgen dat hij omringd wordt door getalenteerde multi-taskers, die in staat zijn om zowel zakelijke problemen aan te pakken als ook strategische plannen te ontwerpen.

8. De CFO heeft centrale rol bij ontwikkeling en realisatie groeistrategie 
Voor de meeste organisaties hebben kostenbesparingsprogramma's geen hoge prioriteit meer. De missie van de financieel directeur is gericht op investeringsbeleid en op groei. Velen van hen zien de digitale evolutie als een kans om een diepgaande organisatorische transformatie te starten en meer waarde te creëren. In 2020 zal de CFO ook meebeslissen over technologie-investeringen en op basis van datagedreven indicatoren verkoopkansen ontdekken. 

Bij Sidetrade spelen we in op het feit dat de CFO’s die actief aan de slag gaan met kunstmatige intelligentie al snel meer gezien worden als business enabler dan als controller van de business. Met behulp van nieuwe tools, op basis van kunstmatige intelligentie, maakt de CFO van de financiële afdeling een zinvolle business partner voor de verkoopafdeling. Door hen te voorzien van makkelijk leesbare, betrouwbare dashboards en real-time, predictive indicatoren stelt de CFO sales teams in staat betere deals te sluiten en opportunities te vinden. En wordt zo een actieve business enabler. 

Philippe Gangneux is CFO van Sidetrade

Gerelateerde artikelen