ABN AMRO: Retail herstelt nauwelijks van hogere kosten

Belang integreren AI in procesoptimalisatie onderstreept.
  • Hogere kosten en verminderde consumentenuitgaven leiden tot verwachte krimp in verkoop voor diverse retailbranches.
  • Consumenten zoeken meer naar kortingen en huismerken, wat de prijsdruk op winkeliers vergroot, ondanks een voorspeld bescheiden herstel in verkopen.
  • Gerarda Westerhuis benadrukt het belang van proactieve maatregelen, zoals differentiatie met reparatiediensten en het gebruik van data en AI om processen te optimaliseren en personeel effectief in te zetten.

Winkels kunnen dit jaar niet of nauwelijks herstellen van hogere kosten en verminderde consumentenuitgaven, verwacht ABN AMRO. Voor voedingsspeciaalzaken, kledingwinkels, meubelwinkels en doe-het-zelfzaken rekent de bank op een krimp van de verkopen. De marges in de retail staan ook dit jaar onder druk omdat de kosten voor personeel, inkoop, energie en huur afgelopen jaren zijn gestegen, sommige winkeliers coronaschulden nog moeten terugbetalen en veel consumenten op hun uitgaven blijven letten.

"Bescheiden herstel"

Alle branches in de retailsector lieten vorig jaar al krimp of stilstand zien en voor dit jaar verwachten de onderzoekers voor de hele sector een "bescheiden herstel" van de verkopen met 0,5 procent. Consumenten hebben dit jaar meer te besteden dan in 2023, maar willen wel bezuinigen en zoeken daarom vaker naar kortingen en huismerken. Voedingsspeciaalzaken krijgen het volgens ABN AMRO het zwaarst met een min van 1,5 procent. Tegelijk willen veel mensen zichzelf ook verwennen door bijvoorbeeld een keer een product van een luxer merk te kopen of uit eten te gaan, merken de onderzoekers.

Een deel van de gestegen kosten kunnen winkeliers doorberekenen aan de consument. Maar omdat de vraag is afgenomen, zijn de prijzen in veel branches volgens de bank gestabiliseerd of gedaald.

Webshops, elektronicawinkels, drogisterijen en supermarkten kunnen dit jaar naar verwachting wel iets herstellen. Voor webshops ziet dit jaar er het meest positief uit omdat mensen steeds meer spullen online kopen. Europese webwinkels krijgen daarbij wel flinke concurrentie van Chinese namen als Shein en AliExpress, aldus de onderzoekers. [artikel gaat verder na de volgende alinea]

Lees ook: 

Inspelen op verdienmodel

Winkeliers moeten inspelen op de verwachtingen van dit jaar en goed kijken naar hun verdienmodel, vindt sectoreconoom Gerarda Westerhuis. "Juist in onzekere tijden is het cruciaal om proactief maatregelen te nemen, want dat geeft je een voorsprong op de concurrentie en biedt kansen voor succes op langere termijn." Fysieke winkels kunnen zich volgens haar onderscheiden, door bijvoorbeeld ook de mogelijkheid tot reparaties aan te bieden.

Rol van data

Data gebruiken wordt volgens haar ook steeds belangrijker, onder meer om processen te optimaliseren. "AI kan hierin een grote rol spelen door inzichtelijk te maken welke activiteiten geautomatiseerd kunnen worden, zodat retailers hun personeel kunnen inzetten op werkzaamheden met een grotere toegevoegde waarde."

Maandagmiddag meldde FM.nl al dat de traditionele antwoorden op dalende winstmarges, zoals kostenbesparingen, de overstap naar goedkopere leveranciers of prijsverhogingen, in 2024 niet meer voldoende zijn. Dit bleek uit een wereldwijde enquête Global finance trends survey door Protiviti onder CFO’s. Volgens de onderzoekers zullen deze maatregelen op lange termijn negatieve effecten hebben als ze worden geïmplementeerd zonder rekening te houden met toekomstige implicaties.

In het het onderzoek van Protiviti geven CFO’s hoofdzakelijk drie mogelijkheden voor kostenoptimalisatie:

1. Analyse van inkoopuitgaven: Geavanceerde data-analyse en procestools helpen inkoopteams kansen te identificeren. Door effectiever gebruik te maken van de inkoopkracht van de organisatie kan werkkapitaal beter worden ingezet.

2. Beheersing van technologiekosten: Hierbij wordt een scan gemaakt waarmee bestaande applicaties (‘legacy-applicaties’) en de bestaande technologische infrastructuur tegen het licht worden gehouden om vervolgens te bepalen welke kunnen worden stopgezet zodra nieuwere technologie-investeringen operationeel zijn.

3. Organisatorische beoordeling: Dit omvat het beoordelen van de mogelijkheden van elke afdeling voor kostenbesparingen wanneer bedrijfsprocessen opnieuw worden ingedeeld, worden geautomatiseerd en worden afgestemd op het streefmodel.

 

Gerelateerde artikelen