“Abonnementsmodel heeft last van grote populariteit”

We bevinden ons in de Gouden Eeuw van de recurring revenue. Maar het enorme succes van het abonnementsmodel zorgt voor een aantal nieuwe bedreigingen.

Het succes van Netflix of de beursgangen van bedrijven als Spotify en Dropbox laten de waarde zien die investeerders hechten aan het abonnementsmodel. Er is een sterke groei van bedrijven die bij klanten thuis producten afleveren op basis van het abonnementsmodel. In VS ging het om een groei van meer dan 100 procent, becijferde onderzoeksbureau McKinsey. 

Lees ook: "Overstap naar abonnementsmodel grote uitdaging voor CFO"

Maar die enorme populariteit zorgt voor een aantal nieuwe uitdagingen en bedreigingen. Dat schrijft Brendan O’Brien, Chief Innovation Officer bij Aria Systems op CFO.com. 4 uitdagingen: 

Opzeggingen
Klanten melden zich in grote getalen aan, maar zeggen hun abonnement ook weer met gemak op. Veel bedrijven hebben last van hoge aantallen opzeggers. Volgens McKinsey zou het bij de subscription box services zelfs gaan om 40 procent. 

Verzadiging
De enorme populariteit van het abonnementsmodel zorgt voor een overvloed van aanbieders, wat leidt tot zoiets als subscription fatigue. In de VS zijn er zelfs al bedrijven die klanten helpen af te komen van abonnementen waar ze nooit gebruik van maken door hun rekeninguitgaven te scannen. 

Consolidatie
Klanten kopen vaker producten of gebruiken services op basis van het abonnementsmodel. Maar de opstapeling van contracten en relaties met bedrijven hebben ze liever niet. Uiteindelijk zal onder consumenten de wens ontstaan om verschillende abonnementen via één aanbieder af te nemen. Een consolidatieslag dus.  

Uitbreiding in de business
In de B2B-markt is eerder sprake van expansie dan van consolidatie. B2B-klanten zijn juist op zoek naar meer verschillende opties. Zij omarmen de cloud en maken gebruik van meer en meer technologische services in de business. Hierin is het abonnementsmodel hard nodig.