AEX-bedrijven scoren voor het eerst sinds 2009 bovengemiddeld

In de eerste helft van 2015 verbeterden AEX-bedrijven hun concurrentiepositie ten opzichte van buitenlandse concurrenten. Ze scoren daarmee voor het eerst sinds 2009 beter dan hun internationale concurrenten.

De vooruitblik is echter minder gunstig: de AEX-bedrijven verloren terrein op hun concurrentiepositie voor de toekomst wat suggereert dat het lange termijn concurrentievermogen risico zou kunnen lopen. Dit zijn de belangrijkste conclusies van het meest recente High Performance Business (HPB) onderzoek van Accenture Strategy. De verbeterde concurrentiepositie van AEX-bedrijven wordt voornamelijk gedreven door omzetgroei en het vermogen om een hogere aandeelhouderswaarde te creëren. Wat betreft omzet, lieten de AEX-bedrijven in de eerste helft van 2015 een gemiddelde groei zien van 10%, terwijl deze bij de internationale concurrentie bleef steken op 2%. De sterke stijging in omzetgroei houdt gelijke tred met de daling van de euro als gevolg van een ruim monetair beleid. De devaluatie van de euro kwam de AEX-bedrijven tegemoet die twee-derde van de omzet buiten Europa haalden, waarvan de helft uit de Verenigde Staten. Daarnaast is de verbetering in het creëren van aandeelhouderswaarde te verklaren uit de beursrally in Europa in de eerste helft van 2015. Ook bedrijven uit andere Europese indices, zoals Frankrijk, Duitsland en Italië verbeterden hun prestaties op dit vlak.  “De prestatieverbetering van de AEX-bedrijven lijkt sterk te zijn gedreven door de monetaire condities in Europa van het afgelopen jaar,” zegt Sander van Ginkel, managing director Strategie  Accenture Nederland. “Om deze verbetering naar de toekomst vast te houden, moeten Nederlandse organisaties radicalere stappen zetten op de groei- en innovatieagenda. Hiervoor dienen de bedrijven nauwere samenwerking op te zoeken met bedrijven in andere sectoren, kennisinstituten en startups. Zo ontstaan sneller nieuwe innovaties op gebieden die groeipotentie bieden variërend van circulaire economie tot digitale businessmodellen.” Opvallend is dat binnen de groep van AEX-bedrijven steeds meer sprake is van een duidelijke tweedeling tussen winnaars en verliezers. Hierdoor is de middengroep die in 2014 nog een aanzienlijk deel van de AEX bedrijven betrof, nu duidelijk aan het uitdunnen. Daarnaast heeft een aantal bedrijven na een sterke stijging zich weten aan te sluiten bij de kopgroep met ASML en Altice. Andere ondernemingen boeten duidelijk in op hun prestaties sinds vorig jaar. Eén van sterke stijgers die aansluiting heeft gevonden bij de kopgroep is Randstad. Het uitzendbureau profiteert van de Europese banengroei en kende een omzetgroei van 7,2% waar het sectorgemiddelde op 5,9% uitkwam. Randstad haalt 70% van de omzet uit de eurozone en van deze omzetgroei is 5% organisch. De uitzendorganisatie heeft een eigen innovatiefonds met minderheidsdeelnemingen in startende techbedrijven. Recentelijk nam het RiseSmart over, een technologie disruptor met een gepatenteerde technologie om snel boventallige werknemers te kunnen plaatsen. Het Accenture Strategy High Performance Business (HPB) onderzoek vergelijkt ieder half jaar de prestaties van AEX-bedrijven met die van bijna 2000 internationale concurrenten. De prestaties worden gemeten op basis van prestatie-indicatoren die de huidige concurrentiepositie meten, de creatie van aandeelhouderswaarde (koerswinst plus dividend), rendement op geïnvesteerd vermogen, omzetgroei en consistentie van de prestaties. Ook kijkt het onderzoek naar prestatie-indicatoren van de toekomstige concurrentiepositie. Dit zijn de groeiverwachtingen van investeerders, winstgroeipotentie, positie in opkomende markten en het vermogen om groei te financieren.

Gerelateerde artikelen