‘Afschaffing Libor en Euribor: betrokkenheid CFO vereist’
De referentierentes Libor, Euribor en nog een aantal afkortingen die eindigen op ‘IBOR’ zijn al jaren op hun retour. Een schandaal dat erom draaide dat medewerkers van een aantal grootbanken de rentetarieven hadden gemanipuleerd speelde daarbij een grote rol. Het proces was echter sowieso verouderd en het aantal banken dat input leverde loopt al jaren terug.
Daarom wordt nu al een aantal jaar gezocht naar een robuustere alternatieven. Daarbij gaat het er vooral om dat de referentietarieven zo veel mogelijk gebaseerd worden op echte transactiegegevens. In de VS maakt Libor plaats voor SOFR. Deze overgang moet uiterlijk eind 2021 plaatsvinden. Euribor krijgt twee vervangers, Ester en ‘Reformed Euribor’, maar de details van de transitie voor de laatste zijn nog niet duidelijk.
Transitie Libor en Euribor raakt bijna iedere corporate
Er is hoe dan ook nog tijd, maar aangezien de rentetarieven heel breed worden gebruikt, is die ook wel nodig. “Eén ding is zeker: de transitie zal nagenoeg iedere corporate, financiële instelling en treasury-afdeling raken”, schrijven twee experts van EY. Er is een impact voor alle mogelijke financiële instrumenten. De transitie zal ook een juridische impact hebben op bijvoorbeeld de documentatie voor transferprijzen waarin naar dit soort rentetarieven wordt gerefereerd.
Op de website Strategy+Business stellen twee experts van PwC hetzelfde. Ze verwachten dat banken voor financiële producten hun klanten te hulp zullen schieten, maar dat dit anders ligt als het gaat om andere situaties. Als voorbeelden noemen ze leaseovereenkomsten, contractuele afspraken over te late betaling en inkoopcontracten waarin de rentetarieven onderdeel zijn van prijsafspraken.
‘Geen bank zal bedrijven helpen’
“Deze indirecte blootstelling is bij elkaar vaak groter dan de directe blootstelling in leningen en liquiditeitsvoorzieningen. Als deze Libor-referenties niet worden aangepakt, kunnen bedrijven heel goed in conflict komen met hun partners hoe contracten moeten worden afgehandeld”, schrijven de consultants. “Geen bank zal bedrijven helpen verafgelegen afdelingen af te gaan op zoek naar Libor-afhankelijke contracten, of financiële systemen en processen te updaten die daaromheen zijn gebouwd. Dat zult u zelf moeten doen.”
Om dit succesvol te laten zijn is een absolute voorwaarde dat er steun aan de top is. Het is logisch dat treasury de opdracht krijgt om de transitie te leiden, maar om goed in kaart te brengen waar dit allemaal speelt, moet ‘elke steen worden omgedraaid’, stellen ze. Dat vraagt medewerking van spelers door het hele bedrijf heen en daarvoor heeft treasury, als onderdeel van finance, niet genoeg gewicht.
“Het mandaat voor verandering moet van boven komen, van de CFO”, is dan ook hun conclusie. Dit technische en taaie dossier komt de komende periode dus op het bordje van veel CFO’s terecht.