Alles meegemaakt

Drie keer van eigenaar wisselen, een beursgang en enorme groei. Al die tijd was Aart Duijzer de CFO van Refresco. Als spin in het web.

Hij stond mede aan de wieg van Refresco, Europa’s grootste producent van vruchtensappen en frisdranken, in 1999 opgericht. CFO Aart Duijzer (1963) geldt binnen het bedrijf als vaste waarde. Goede of minder goede tijden, Duijzer was en is altijd de stabiele factor voor het concern geweest. Niet weg te denken.

Tijdens de enorme groei die het bedrijf doormaakte – van een omzet van minder dan honderd miljoen naar circa 3,6 miljard euro nu – mede door een lange reeks van overnames, stond Duijzer zij aan zij met CEO Hans Roelofs aan het roer. Die combinatie geldt als sterk, omdat de mannen complementair zijn. Een tandem met één helder doel voor ogen: samen alles doen om het succes van Refresco nog verder uit te bouwen. Duijzer is een allround CFO, die een indrukwekkende bijdrage leverde aan het bedrijf. En dat al bijna twee twintig jaar lang.

Duijzer maakte in die tijd alles mee. Slechte resultaten werden omgebogen naar groei en recordcijfers. Lange tijd was Refresco in handen van private equity, eigenaren kwamen en gingen. Maar liefst drie keer veranderde het van eigenaar. De beursgang werd gemaakt. Nu is het bedrijf gekocht door Franse investeerders en verdwijnt Refresco weer van de beurs. Al die tijd bleef Duijzer CFO.

Olievlek

De onstuimige groei van afgelopen jaren werd vooral bereikt door de vele overnames. Aart Duijzer acteerde daarbij als spin in het web, als die altijd aanwezige steunpilaar. In mindere tijden wist hij rust te brengen door uitgekiend te handelen op de M&A markt. Waardoor in een krimpende economie toch weer groei werd verwezenlijkt. Circa twintig overnames waren er tussen 2000 en 2016. Aart Duijzer in een interview met CFO Magazine: “Ons streven was eerder om als een soort olievlek steeds verder Europa in te gaan.” En: “Je ziet steeds meer dat produceren een soort commodity is geworden. Daarvoor moet je schaalgrootte hebben en die ontbreekt veelal. Er zijn zoveel innovaties aan de verpakkingskant dat er bovendien iedere keer weer moet worden geïnvesteerd in een nieuwe verpakkingskolom. A-merken besteden de productie daarom liever uit om zo te kunnen profiteren van onze schaalgrootte en de mogelijkheid om via ons verschillende klanten te kunnen bedienen.”

Waarin Duijzer excelleert: het creëren van waarde én mensen meenemen in veranderingen. Nieuwe werknemers vaak ook, als er weer een bedrijf wordt ingelijfd. Door die vele overnames wordt er in het bedrijf constant gewerkt om kostenvoordelen te behalen. Dat vergt, zeker ook van finance, soms moeilijke beslissingen. Het tekent een sterke CFO dat hij niet uit de weg gaat. En dat deed Duijzer de afgelopen jaren zeker niet.

Hij stuurt op afstand, zo zegt hij zelf over zijn stijl. “Ik zit mensen niet op hun nek om allerlei dagelijkse beslissingen, want dan raak je de goeden uiteindelijk kwijt”, aldus Duijzer eerder in CFO Magazine. “Op het moment dat medewerkers het gevoel hebben dat alle besluiten elders worden genomen, stoppen ze met nadenken. Althans de slechten. De goeden gaan weg.”

Geen koninkrijkjes

Finance heeft onder Duijzer een stevige positie in de organisatie weten te veroveren. Maar dan op subtiele wijze, zonder dat het een territorium op zich is geworden. “Finance is bij ons een combinatie van focus aanbrengen, maar ook service leveren. We moeten zorgen dat er financiering beschikbaar is op het moment dat er een overname gedaan moet worden, en we leveren informatie aan om de juiste beslissingen te kunnen nemen over overnames, investeringen of klanten. Dat servicegerichte moet erin blijven. Je kunt finance laten uitdijen en allerlei koninkrijkjes gaan vormen, maar dat moet absoluut niet de bedoeling zijn”, zei Duijzer tegen CFO Magazine.

In 2013 neemt Refresco Gerber Emig – die andere belangrijke Europese bottelaar van vruchtensappen – over en Duijzer speelt een cruciale rol. Hij weet dat de concurrent, naast huismerkproducten, verbeten jaagt op contracten voor het bottelen van A-merken. En met vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Polen slaat Refresco een grote slag als de Europese Commissie in oktober van dat jaar toestemming voor de overname geeft. Duijzer in CFO Magazine, zomer 2015: “Als wij al aanwezig zijn in een land, gaan we zo snel mogelijk integreren waarbij het beste team leidend wordt. Of het nu van het overgenomen bedrijf is of van onszelf. Is er geen vestiging in een land, dan kijken we heel goed naar het team en de kwaliteit van de mensen die er zitten. Kunnen ze zichzelf in de lucht houden of is assistentie nodig? We nemen bij voorkeur goede bedrijven, marktleiders, over. Met goede managementteams. Je betaalt in eerste instantie meer, maar dat is beter dan achteraf heel veel moeten investeren.” Goede mensen hebben is altijd belangrijk. “We zijn een lean en mean organisatie en in elk land heb je toch vijf tot zes heel kritische personen die je wilt vasthouden. En daarnaast wil je nieuwe mensen aantrekken.”

Uitbreiding VS

Volgens ingewijden is de expansie van Refresco in de Verenigde Staten ook voor een belangrijk deel uit de koker van CFO Aart Duijzer gekomen. Want door daar naam te maken, liggen lucratieve bottelcontracten voor reuzen als Coca-Cola voor het grijpen. In juli 2016 maakt Refresco bekend Whitlock Packaging aan de westkust te hebben ingelijfd voor 117 miljoen euro. Met 900 miljoen liter frisdrank op jaarbasis en 500 werknemers in drie fabrieken niet eens zo’n grote speler. Maar vaste voet op Amerikaanse bodem is belangrijk, zo realiseert men zich bij Refresco. In juli 2017 volgt een overeenkomst met het eveneens Amerikaanse Cott, dat haar bottelactiviteiten voor 1,1 miljard euro verkoopt. Het levert Refresco 19 fabrieken op in de VS, vier in Canada, een in Mexico en nog eens vijf in Engeland. Door de deal is Refresco de grootse onafhankelijke bottelaar voor retailers in Europa én Noord-Amerika, met een totaal volume van 12 miljard liter.

"Desnoods niets overnemen"

De overname wordt betaald door nieuwe schulden aan te gaan. Bovendien zal binnen een jaar na afronding van de transactie voor 200 miljoen euro aan nieuwe aandelen worden uitgegeven. Nog zo’n cruciale overname: in 2016 wordt de bottelarij van PepsiCo in Hamburg gekocht. Aankopen zijn geen doel op zich, aldus Aart Duijzer eerder in CFO Magazine. “Je moet uitkijken dat het geld niet in je portemonnee gaat branden. Je moet het hoofd koel houden en desnoods twaalf maanden niets overnemen. Dan maar een paar aandeelhouders aan de lijn om het uit te leggen.” Naast nadrukkelijker aanwezigheid in Duitsland wordt de band met Pepsi aangehaald door een co-packing overeenkomst. Refresco mag voor tien jaar aan PepsiCo leveren, net als al eerder met de Amerikanen in Frankrijk, Spanje, de Benelux en Engeland werd overeengekomen. En ook voor grote concurrent Coca-Cola wordt gebotteld; Refresco zit diepgeworteld in de échte groeimarkten. Wie was de man met de toverstaf die al deze deals wist af te ronden? Steevast wordt de naam van Duijzer genoemd. ‘Our drinks on every table’, noemt Refresco op haar website de bedrijfsmissie. Na bijna twee decennia Aart Duijzer in de CFO-zetel van Refresco is dat streven een stuk dichterbij realisering gekomen.

Aart Duijzer

Werkervaring
2000 – heden CFO, Refresco
1994 – 2000 Finance Director European Division, Hazlewoods Foods
1987 – 1994 Audit manager, KPMG

Opleidingen
Post doctoraal, Auditing, Chartered Accountant, Erasmus Universiteit
Master’s degree, Business Administration and Management, General, Erasmus Universiteit