Alliander zet laadpaalbedrijf Allego te koop
Het risicoprofiel van Allego zou te veel veranderd zijn. In de markt waarin het dochterbedrijf actief is, zijn bovendien hoge investeringen nodig. “Wij investeren in innovatie om het energiesysteem van de toekomst betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk te houden maar nemen afstand van activiteiten die niet langer bij ons passen”, zegt Ingrid Thijssen, CEO van Alliander in een persbericht naar aanleiding van de geplande verkoop.
Dochteronderneming Allegro, opgericht in 2013, ontwikkelt laadoplossingen en laadinfrastructuur voor gemeenten, bedrijven en vervoersmaatschappijen en is actief in meerdere Europese landen. Het netwerkbedrijf wilde via de dochteronderneming meer leren over de impact van elektrisch laden op het elektriciteitsnet en oplossingen ontwikkelen om onnodige maatschappelijke investeringen in de elektriciteitsnetten te voorkomen. “De ontwikkelingen op de markt van elektrisch rijden zijn stormachtig. Over twaalf jaar moet iedere nieuwe auto in Nederland emissieloos zijn. Daar is een passende infrastructuur met onder andere honderdduizenden nieuwe laadpalen voor nodig”, aldus Thijssen.
Dit stelt Alliander en andere netwerkbedrijven voor de taak om de laadpalen op tijd aan te sluiten op het Nederlandse elektriciteitsnet. Door middel van oplossingen als slim laden wil het bedrijf de hoge maatschappelijke kosten die dit met zich meebrengt zo laag mogelijk houden. Door de toename van het gebruik van elektrische auto’s, maar ook door decentrale opwekking van energie moeten de netwerkbedrijven snel in capaciteit kunnen opschalen. Het leggen van nieuwe zware kabels kost veel geld, daarom zoeken de netwerkbedrijven naar slimme oplossingen. “We moeten nadenken over innovatie en digitalisering. Dat is de uitdaging”, zei CFO van Alliander Mark van Lieshout vorig jaar in een interview met CFO.nl de uitdagingen die de energietransitie met zich meebrengt.
Van Lieshout sprak over innovatie en over toepassingen om de energietransitie betaalbaar te houden. Bij slim laden wordt het oplaadproces ingepland, om hoge pieken, bijvoorbeeld in de avond te voorkomen. Van Lieshout: “Dit zijn innovaties die dicht bij onze kernactiviteit liggen en die ons helpen om sneller en slimmer te werken. Om het huidige tempo van de ontwikkelingen te kunnen bijbenen qua capaciteit is dat ook nodig.”
In het artikel sprak Van Lieshout samen met collega-CFO Maarten Blacquière van netwerkbedrijf van Enexis over wat de organisaties te wachten staat en hoe men te werk gaat. Lees het interview hier terug.