Europese CFO’s eindelijk optimistisch
Die zaken onderzocht American Express in samenwerking met Institutional Investor in een groot wereldwijd onderzoek; 2018 Global Business & Spending Outlook by American Express & Institutional Investor. 870 senior executives uit meer dan 21 landen gaven hun mening. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten.
–>>Lees hier meer het volledige onderzoek
Europese CFO eindelijk optimistischer
Het was nogal een treurig beeld dat naar voren kwam in het onderzoek van vorig jaar. In de VS, Canada, Japan, Latijns-Amerika; overal heerste optimisme. Maar Europese CFO’s zagen het allemaal net even wat minder zonnig in. Dat beeld is dit jaar wat gedraaid. Wereldwijd verwacht men groei, maar de snelheid ervan zal afnemen. Het percentage CFO’s dat dit jaar substantiële groei verwacht daalt flink; van 38 naar 21 procent. In de VS daalt dit zelfs naar 1 procent.
Zo niet in Europa. Hier verwacht meer dan een kwart substantiële groei, tegenover 11 procent vorig jaar. Meer dan de helft verwacht bescheiden groei. Reden voor het optimisme is de sterke groei van de inkomsten: zo meldt maar liefst 69 procent dat de omzet is verbeterd. Dik boven het wereldwijde gemiddelde.
Europa kwam dus een beetje later. En is nu optimistischer. Pak je categorieën 'bescheiden' en 'substantiële' groei samen, dan blijven de verwachtingen nog wel wat achter bij Noord-Amerika, Azië en het Midden-Oosten. Maar met de goede economische cijfers in Europa in gedachten, zou dat er volgend jaar wel weer eens heel anders uit kunnen zien.
Risico omarmen
Een wereld die snel verandert, onzekerheden op geopolitiek niveau, disruptie die op de loer ligt: er zijn genoeg redenen voor ondernemingen om zich zorgen te maken. Toch lijkt de houding van bedrijven ten opzichte van risico’s te veranderen. Koos men er vorig jaar nog voor om deze zoveel mogelijk te vermijden, op economisch en politiek gebied. Dit jaar is de keuze om risico’s waar mogelijk het hoofd te bieden, vanuit het besef dat de wereld is veranderd en nooit meer zal zijn als eerder. “Multinationals beseffen dat onzekerheid het nieuwe normaal is geworden”, zegt Edwin Schoenmakers, Vice President Sales bij American Express.
Edwin Schoenmakers, American Express
In het onderzoek van vorig jaar gaf 87 procent aan te overwegen activiteiten in gebieden met een hoog risico te stoppen, dit jaar daalde dit percentage naar 59 procent. Onvoorziene gebeurtenissen zijn voor minder bedrijven een zorg. Ondertussen gaan meer bedrijven daarbij aan de slag met enterprise risk management programma’s. “De resultaten laten zien dat bedrijven reactief gedrag laten varen”, vat Schoenmakers samen.
In Europa zijn de zorgen over onvoorziene gebeurtenissen nog wel iets groter dan in de rest van de wereld. Europeanen maken zich meer zorgen over de situatie in andere landen, waar die trend wereldwijd juist sterk daalt. Dit heeft te maken met de aankomende Brexit en zorgen over de toekomst van de EU. Ook geven meer dan zes op de tien aan dat de situatie in eigen land leidt tot meer voorzichtigheid over het opvoeren van uitgaven en investeringen. Daarmee zit ons continent opvallend genoeg op hetzelfde niveau als Latijns-Amerika.
Daar staat tegenover dat ook Europeanen zich meer richten op het managen van risico’s. Voor een meerderheid is het verplaatsen van business activiteiten uit landen met een hoog risicoprofiel ook geen optie meer.
Focus op de fundamentele zaken
Businessklassieker The Founder’s Mentality beschreef hoe succesvolle bedrijven een obsessie hebben voor het goed bedienen van de klant. Kijkend naar de resultaten van dit onderzoek, lijkt het alsof die les dit jaar massaal is opgepikt. De klant staat op nummer 1. Maar liefst 71 procent van de deelnemers ziet het beter bedienen van de consument als een topprioriteit dit jaar (vorig jaar 48 procent). Het openen van nieuwe markten is voor iets meer dan de helft een belangrijk doel het komende jaar. “Bedrijven zijn op zoek naar geleidelijke groei. Leiders gaan terug naar de basis en richten zich op de fundamentele zaken”, zegt Schoenmakers. De focus ligt vooral op organische groei. Interesse in acquisities of strategische samenwerkingen is er maar weinig.
Om klanten beter te bedienen richten de bedrijven zich vooral op het ontwikkelen van nieuwe producten en het verbeteren van de productieprocessen. Opvallend is dat 41 procent van Europese CFO’s verwacht te investeren in het verbeteren van bedrijfsprocessen, bijvoorbeeld op het gebied van finance.
Klik op de afbeelding om het onderzoek van American Express te lezen