Anti-tech, Heineken, Nokia en excellente transformaties
Onze selectie uit de (inter-)nationale media van de afgelopen week:De laatste investering van oud-bankier Jan-Peter Schmittmann , NRC Handelsblad Een droevigmakende reconstructie van de laatste maanden van de ex-topman van ABN Amro, die zijn vertrekpremie investeerde in de scheepvaart. Heineken’s CEO on leading 1 150 year old company , McKinseyCEO Heineken vertelt over hoe hij het 150 jaar oude bedrijf actueel en relevant weet te houden. En hij legt uit wat de rol van toeval in zijn loopbaan was.Peter Thiel: We live in an anti-tech world , CNN MoneyDe serie-ondernemer Peter Thiel (co-founder van Paypal en vroege investeerder in onder andere Airbnb) zegt dat we in een anti-tech wereld leven. Bovendien hebben veel techbedrijven meer geld dan goede ideeën, is zijn visie.Seeing a value in simplicity , New York Times BusinessEenvoud van producten en diensten verheugt zich in groeiende populariteit bij consumenten. Bedrijven met een simpel aanbod blijken de hoogste merkwaarde te hebben en het snelste te groeien.Corporate cash hoarding has to end to drive recovery , FT.comVeel bedrijven hebben de afgelopen jaren een forse kaspositie opgebouwd. Door nu meer te investeren kunnen ondernemingen de wereldwijde economie een flinke oppepper geven. Build a change platform, not a change program , McKinseyVeel ondernemingen zijn in hun huidige vorm niet geschikt om snel en grondig te veranderen. De nadruk op efficiency en discipline is achterhaald.Five Case Studies of Transformational Excellence , BCGDe consultants van BCG behandelen vijf praktijkvoorbeelden van bedrijven die hun finance transformatie goed hebben aangepakt. Nokia hopes it is on the cusps of its greatest transformation yet , FT.comMicrosoft heeft besloten het merk Nokia niet meer te gebruiken voor zijn mobieltjes, maar het voormalige moederbedrijf uit Finland bestaat nog steeds onder die naam en weet de weg omhoog weer te vinden.