Barbara Geelen (CFO Fugro): “Winstgevendheid op korte termijn, draagt niet altijd bij aan lange termijnstrategie.”

Barbara Geelen FM Dag 2025 Tipping Point
Barbara Geelen (CFO Fugro) deelt haar ‘The Tipping Points’ op FM Dag 2025.
Tijdens FM Dag 2025 – ‘The Tipping Point’ – gaf Barbara Geelen, CFO van Fugro, een indrukwekkend inkijkje in hoe zij haar rol als financieel leider invult in een constant veranderende wereld. Haar verhaal draaide niet alleen om cijfers en rendement, maar juist om visie, karakter en toekomstbestendigheid. Voor velen in de zaal – ook buiten de private sector – was haar verhaal inspirerend.

Blijf innoveren of verlies relavantie
Geelen benadrukte dat bedrijven slechts kunnen overleven als ze zich voortdurend opnieuw durven uit te vinden. “De wereld verandert snel. Bedrijven die niet blijven innoveren, verliezen hun relevantie.”
Tegelijkertijd onderstreepte de CFO het belang van het blijven vasthouden aan een duidelijke visie: “Niet alles wat op korte termijn winstgevend is, draagt bij aan onze lange termijnstrategie. Je kan wel op kort termijn een investering doen waar je potentieel twee miljoen rendement op haalt, maar als het simpelweg niet past bij onze koers en de essentie van ons bedrijf, dan zullen we niet investeren.”

Lees ook op CFO.nl: Barbara Geelen (CFO Fugro): “Ik wilde vooral bij een bedrijf gaan werken dat het verschil kan maken voor de toekomst.”

Standvastig vasthouden aan visie
Een aanwezige financial vatte zijn afdronk aan Geelens verhaal achteraf krachtig samen: “Wat ik bijzonder vond was hoe Barbara uitlegde hoe er bij Fugro zo standvastig wordt vastgehouden aan de korte, middellange en lange termijn visies. Dus niet afwijken van de strategie van het bedrijf, ook niet als er op korte termijn wat geld verdiend kan worden.”

Ook een andere toehoorder herkende zich in die benadering: “Ik ben een financial in de zorgsector en ik was onder de indruk van hoe Barbara Geelen omgaat met investeringen. Het tonen van karakter – niet alleen maar kijken naar geld – is wat mij enthousiasmeerde. Herkenbaar, want in de zorgsector gaat het er ook zo aan toe. Geld verdienen is belangrijk, maar niet altijd het belangrijkste. Levert iets echte waarde op voor het ziekenhuis? Betaalbaarheid is belangrijk, maar we willen ook goede zorg leveren.”

Basics van Financieel Managemet: liquiditeit
Naast visie en strategie ging Geelen ook in op de ‘basics’ van financieel management. Een van die basics is volgens haar: liquiditeit eerst. “Zeker in onzekere markten, of bij grote investeringen is het cruciaal om voldoende financiële ruimte te behouden. Dit geldt voor ons zeker omdat we meewerken aan grotere, langdurige projecten”, gaf Barbara Geelen aan. Ook hierin herkende een financial uit de zaal zich: “Als je lange commitments en daarmee schulden aangaat, moet je altijd zorgen voor genoeg financiële backing.”

De weg naar de positie van CFO
Een toehoorder bewonderde ook de weg die Geelen af had gelegd naar haar positie als CFO: “Wat ik bijzonder vond, maar dat is meer iets persoonlijks, was dat Barbara CFO is geworden zonder achtergrond in de accountancy of controllerfuncties. Erg knap.”
Aan een enthousiast publiek liet Geelen zien dat financiële sturing niet alleen draait om spreadsheets, maar ook om koersvastheid, samenwerking en durven kiezen voor de lange termijn. Of je nu in de industrie werkt of in de zorg: haar verhaal bood waardevolle inzichten voor iedere Finance leider die toekomstbestendig wil opereren.

Als CFO sta je continu voor uitdagingen: economische onzekerheid, nieuwe regelgeving en disruptieve technologieën. Tijdens CFO Day 2025: From Obstacle to Opportunity ontdek je hoe juist deze obstakels innovatie, efficiëntie en transformatie kunnen stimuleren. Laat je inspireren door visionaire keynotes, praktijkcases en interactieve sessies. Beleef CFO Day 2025 samen met 500 financiële leiders op 28 mei in Grand Hotel Huis ter Duin.

Gerelateerde artikelen