Onzekerheid Brexit slecht? Nee, juist een kans om te groeien
“Ik zie onzekerheid als opportunity om te groeien. Onzekerheid bij anderen is een kans om juist dán een stap te zetten”, schrijft Leonard Koch, de financiële man van Helloprint in het laatste M&A Magazine. Het bedrijf is het afgelopen jaar dan ook hard gegroeid in het VK. “Was het zo moeilijk om vorig jaar te ondernemen in Groot-Brittannië, waar iedereen zo lang pessimistisch over is? Wij bij Helloprint vinden van niet: onze omzet daar verdubbelde tot 13 miljoen euro en we verwachten ook dit jaar een flinke groei.”
Markt veroveren
Het beeld dat de economie in het VK helemaal is vastgelopen, herkent Koch ook niet. “Hoe slecht gaat het nou met de economie? De groei zakt iets in, maar blijft best aardig. Groei zegt lang niet alles over kansen. Zeker voor een jong bedrijf zijn er genoeg mogelijkheden om met een uniek concept, bijzonder product, geweldige marketing of uitmuntende dienstverlening een markt te veroveren.”
Lees ook: Nieuwe bedrijfsactiviteiten oplossing Brexit?
Voorbereid op alle scenario's
Verzekeraar Aegon heeft ook een grote aanwezigheid in het VK. Het haalde vorig jaar circa 15 procent van de bedrijfswinst in deze markt. Kort na het Brexitreferendum in 2016 breidde Aegon zijn positie in het VK uit met de overname van het Britse retailplatform Cofunds, een overname met een prijskaartje van 164 miljoen euro.
Aegon is goed voorbereid op Brexit, zegt Tibor Leeuwenburgh, head of corporate development. ”We zijn voorbereid op alle scenario’s. Ons bedrijf in het Verenigd Koninkrijk opereert lokaal en er spelen dus weinig grensoverschrijdende problemen. Voor die activiteiten waar wèl grensoverschrijdende issues zouden kunnen spelen, zoals voor de clearing van derivaten, hebben we onze voorzorgsmaatregelen getroffen.”
VK keert zich niet af van Europa
CFO Clifford Abrahams van ABN Amro voelt zich soms verplicht om als Brit in Nederlandse dienst het Britse perspectief uit te leggen. In een interview in CFO Magazine zet hij het beeld recht dat het Verenigde Koninkrijk zich met het vertrek uit de Europese Unie afkeert van Europa. Dat Londen een internationale stad met een naar buiten gericht karakter zal blijven, staat voor Abrahams buiten kijf.
Bij de top van het Nederlandse bedrijfsleven ziet Abrahams vooral verwarring en teleurstelling over het Britse sentiment ten aanzien van de Europese Unie. “Zij zijn behoorlijk internationaal georiënteerd, kennen het Verenigd Koninkrijk en hebben respect voor de culturele waarden van het Verenigd Koninkrijk. Toch is mijn beeld dat ze een soort gevoel van teleurstelling hebben, ze vinden het moeilijk het te begrijpen. Maar de Britten verhuizen bij wijze van spreken alleen uit het huis, ze gaan niet het land uit."
Moeizame scheiding
"Misschien komt er een moeilijk overgangsperiode, maar ik ben hoopvol dat als we hier straks op terugkijken, we zullen zien dat alles goed heeft uitgepakt en dat na een moeizame scheiding iedereen een stuk blijer is”, concludeert Abrahams. Dat de scheiding inderdaad moeizaam verloopt is wel duidelijk. Uitstel, een 'harde Brexit', misschien zelfs een nieuw referendum, wat er gaat gebeuren niet te voorspellen. Zeker is wel dat de onzekerheid voortduurt. Is dat nou een ramp voor economie en bedrijfsleven? Het lijkt wel mee te vallen.