Capgemini Consulting over Digital Transformation: ‘Begin klein en simpel’

In aanloop naar de CFO Day op 5 juni spreekt CFO.nl leading CFO’s en kennis autoriteiten over de tijden waarin we leven, de richting die we op gaan, de rol van finance hierin en het thema digital transformation. Deze keer: Johan van den Arend Schmidt en Michel van Wijngaarden van Capgemini Consulting.

Gedreven steekt CEO van Capgemini Consulting Nederland Johan van den Arend Schmidt direct van wal: “Om ons heen zien we een paar grote, bepalende trends. De meest relevante voor ons als Capgemini Consulting is digitalisering. Vroeger betekende dit: e-commerce. Iedereen heeft tegenwoordig een website, een etalage. Maar om optimaal te profiteren van alle online kansen is meer nodig. Het vereist een integratie van de etalage met de rest van het bedrijf en dus een transformatie van marketing, operatie en processen én interactie met de klant. Voor veel bedrijven blijkt dit lastig. Er is nog veel werk aan de winkel voor de BV Nederland.”

Voorop lopen

Capgemini acht zich bij uitstek geschikt om bedrijven te helpen om zich succesvol digitaal te transformeren. “Wij zagen deze trend acht jaar geleden als eerste al. Wij lopen hierin voorop en zijn de grootste op dit gebied binnen Europa”, vervolgt de CEO. Hij wordt geflankeerd door Michel van Wijngaarden, MD Finance & Performance Management. Van Wijngaarden: “Van cruciaal belang voor bedrijven in het proces van digitale transformatie is het maken van de juiste inschatting van wat belangrijk is voor de business en wat relatief gemakkelijk te bereiken is. Vooral bij dat laatste onderscheidt Capgemini zich in positieve zin omdat we zowel IT- als consultancy diensten verlenen..”

CEO van Capgemini Consulting Johan van den Arend Schmidt en MD Finance& Performance Management Michel van Wijngaarden 

 

De CFO als aanjager van het proces

 En de rol van de CFO in dit proces? Van Wijngaarden:  “De CFO kan digitale transformatie op twee manieren benaderen: als manier om de omzet en winstgevendheid te vergroten of om enkel kosten te besparen.  Het blijkt in de praktijk lastig voor CFO’s om de return on investment van digitale transformatie te kwantificeren.  Toch kan de CFO absoluut van toegevoegde waarde zijn in dit proces door mee te denken en te zoeken naar mogelijkheden om te innoveren door technologie optimaal in te zetten. Hij heeft hier meer een aanjagersrol.”

Zowel de klant als de organisatie profiteert van digitale transformatie

Het zijn echter de business units die de concrete uitwerking oppakken, stelt CEO Van den Arend Schmidt. “Iedereen heeft een budget waarvan ze denken; hoe ga ik dat nou halen?  Ik zal je een voorbeeld geven van een oplossing die we al geïmplementeerd hebben bij een van onze klanten, een retailer. Wanneer een klant een product in de (fysieke) winkel tegenkomt dat is uitverkocht, scant hij de streepjescode en het product wordt de volgende dag gratis thuisbezorgd. Het resultaat is 2 procent extra omzet Daar kun je mee thuiskomen bij je aandeelhouder. Dat is digital transformation!”  Zowel de consument als de organisatie profiteert.

Succesvolle digitale transformatie in de praktijk: Volvo

Een ander voorbeeld van een bedrijf dat zich succesvol met behulp van Capgemini heeft getransformeerd is Volvo. De autofabrikant gaat verder dan traditionele after sales service met de lancering van verschillende digitale diensten. Er wordt gewerkt aan een app die niet alleen laat weten wanneer je wagen een servicebeurt nodig heeft, maar die tevens op basis van jouw locatie een afspraak voor je voorstelt bij de dichtstbijzijnde garage die het noodzakelijke onderhoud kan plegen.  Hiervoor is aan de achterkant de complete customer database gecentraliseerd. Data van lokale Volvo dealers overal ter wereld moest geïntegreerd worden in één centraal systeem. Door de data van de auto, de dealer en de consument bijeen te brengen heeft Volvo een uniek inzicht zijn gehele business. Door hier analytics op los te laten, kunnen nieuwe inkomstenbronnen worden ontdekt en de juiste beslissingen voor de toekomst worden gemaakt. 

Idealiter hebben alle bedrijven systemen voor hun kritische bedrijfsprocessen naadloos op elkaar aangesloten zodat ze zonder moeite met elkaar kunnen communiceren. De praktijk is echter weerbarstig weet Van Wijngaarden: “ In de praktijk zijn er nog steeds veel bedrijven die een wirwar van systemen hebben. Er is wel informatie uit te halen, maar alle systemen met elkaar laten communiceren zodat er transacties gedaan kunnen worden is vaak nog niet mogelijk.  Ik zie bijna alle grote ondernemingen om mij heen hun ERP systemen aan het rationaliseren en het vereenvoudigen.”

Betekent dit dat digitale transformatie voor Capgemini synoniem is voor enorme “Big Bang projecten”? Integendeel. Verander niet te groots in één keer want de wereld om ons heen verandert continue. Van Wijngaarden is realistisch: “Je kunt niet veel verder dan 5 jaar vooruit kijken tegenwoordig. Hier houden we rekening mee en kijken samen met de klant wat het beste past. Complexe systemen opdringen heeft geen enkele zin. Wij maken het graag behapbaar met kleinere projecten. Begin klein en simpel, zo kun je de complexiteit van de projecten langzaam opvoeren.”

Succesvolle Digitale Transformatie in de praktijk: Starbucks

Een succesverhaal dat deze aanpak illustreert is Starbucks. Door steeds een stapje verder te gaan en extreem goed te focussen op waar het bedrijf geld mee verdient is het een voorbeeld geworden van een bedrijf dat succesvol is getransformeerd. Zes jaar geleden stonden de zaken er echter een stuk minder rooskleurig voor. Na een enorme expansiegolf zag het bedrijf de same-store sales in 2008 dalen, de koers van het aandeel  was in twee jaar tijd nagenoeg gehalveerd. Het bedrijf draaide op verouderde systemen en storemanagers hadden niet eens toegang tot email. Om het tij te keren nam het senior management de beslissing digitale transformatie te omarmen. Met name door mobiele kanalen te benutten. In 2009 werd de MyStarbucks app gelanceerd. Hiermee konden klanten de dichtbijzijnde winkel vinden en zelfs hun favoriete type drank samenstellen. Vervolgens digitaliseerde de keten in 2011 hun customer loyalty programma. Hier hield Starbucks het simpel door gewoonweg de barcode die al op bestaande kaarten aanwezig was te digitaliseren en beschikbaar te maken voor de smartphone. Een doorslaand succes: 20 procent van de transacties met een klantenkaart gebeurt met deze mobiele oplossing.  In 2012 volgde de mogelijkheid om met je mobieltje aan de kassa te betalen via Square – weer een app. Inmiddels worden 10 procent van de betalingen in Starbucks winkels via mobiel gedaan en met 3 miljoen betalingstransacties per week heeft de toevoeging van Square een significante bijdrage geleverd aan het reduceren van de transactiekosten voor het bedrijf.

 

CFO Day

Bent u benieuwd hoe u de laatste technologische ontwikkelingen ten gelde kunt maken voor uw onderneming? Kom dan op 5 juni naar de CFO Day.

Schrijf u hier in voor het grootste en meest succesvolle jaarlijkse evenement voor CFO’s en Financieel Directeuren.   

__________________________________________________________________________________

Association voor CFO’s en FD’s  De CFO Association is dé exclusieve community van CFO’s en FD’s in Nederland. De CFO Association biedt u een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat u adviseren door de top CFO’s van Nederland.

Als lid bent u welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en congressen CFO Day en Finance Transformation. Topevenementen vol inspiratie, interactie, know-how, hoog niveau aan hospitality en netwerken met collega CFO’s en Finance Directors. Dit is netwerken op topniveau. Bekijk de komende evenementen van de CFO Association.Word direct lid van de CFO Association.