Cashflow management in crisistijd: lessons learned

Cashflow management: Hoe organisaties zich aanpassen om een gezonde financiële positie te kunnen behouden tijdens een crisis zoals deze. Bevindingen en tips.

Organisaties hebben de manier waarop ze leveranciersfacturen betalen tijdens de COVID-19-uitbraak veranderd, volgens onderzoek van Medius, leverancier van oplossingen voor spend management in de Cloud. Hoewel de data van het wereldwijde klantenbestand van Medius aantoont dat de meeste organisaties erin slagen hun activiteiten voort te zetten op een ‘business as usual'-niveau, dankzij de juiste tools en terwijl er vanuit huis wordt gewerkt, hebben velen de betalingsroutines aan leveranciers gewijzigd om de cashflow en onzekerheden in de toeleveringsketen te beheersen.

Dankzij de cloudgebaseerde accounts payable automatiseringsoplossing MediusFlow, kan Medius geanonimiseerde gedragsgegevens van het wereldwijde klantenbestand verzamelen om te bepalen hoe de huidige pandemie de activiteiten en leveranciersbetalingen beïnvloedt.

Voor deze analyse heeft Medius drie verschillende datapunten beoordeeld en de gegevens vergeleken met dezelfde periode in 2019. De belangrijkste bevindingen:

– De volumes van leveranciersfacturen zijn relatief stabiel gebleven in vergelijking met vorig jaar

– Transactiewaarden van leveranciersfacturen rapporteren ook op hetzelfde niveau als in 2019

– Het aantal uitstaande dagen (DPO, oftewel Days Payable Outstanding) vertoont aanzienlijke veranderingen.

Lessons learned voor het veiligstellen van accounts payable en cashflow management.

1. Geef prioriteit aan kritieke leveranciers en facturen

Verhoog of verlaag de DPO van geselecteerde leveranciers of facturen op een vereenvoudigde manier om cashflow uitdagingen het hoofd te bieden tijdens moeilijkere momenten.

2. Krijg beter inzicht in de cashflow met relevante rapportagegadgets

De automatisch gegenereerde rapportagegadgets binnen MediusFlow omvatten onder andere:

· Top 20 leveranciers per besteding – Identificeer gemakkelijk de belangrijkste leveranciers

· Open facturen – Sorteer op bedrag om onmiddellijk grote hoeveelheden openstaande betalingen te identificeren

· Tijdelijke delegaties – Als u op veranderingen reageert, moet u mogelijk werk snel kunnen overdragen. U kunt grote groepen facturen naar een ander teamlid verplaatsen om de werkdruk eenvoudig aan te passen

3. Behoud controle dankzij een CFO-dashboard

Een CFO-dashboardfunctie die u direct inzicht geeft in uw huidige verplichtingen.

· Cashflow-impact van leveranciersfacturen, voor real-time en trendanalyses

· Openstaande facturen in een trendlijn van 12 maanden of in verhouding tot de totale uitgaven per maand

· Days Payable Outstanding (DPO), voor real-time en trendanalyse.

Benieuwd hoe Medius kan helpen? Ga naar de Mediusflow website of lees meer over benchmarks en rapportages voor het verbeteren van uw crediteurenadministratie.

Over Medius
Medius is een toonaangevende wereldwijde leverancier van cloudgebaseerde oplossingen voor spend management. Onze modulaire suite voor spend management omvat oplossingen voor strategische sourcing, contractbeheer, inkoop, automatisering van crediteuren en leveranciersbeheer, evenals tools voor gegevensinzicht die zorgen voor controle, naleving en kostenbesparingen gedurende het gehele source-to-pay-proces.

Dankzij een eenvoudige cloudimplementatie, een intuïtieve gebruikersinterface en ingebouwde best practices, ervaren onze klanten vanaf het begin tastbare besparingen en behalen ze ROI-succes op de lange termijn. Met Medius worden uitgaven eenvoudig beheerd.

Medius, opgericht in 2001, is eigendom van de wereldwijde investeringsmaatschappij Marlin Equity Partners. In 2019 nam Medius Wax Digital over om toonaangevend leider te worden voor de totale spend management suite. De groep heeft meer dan 350 medewerkers en vestigingen in Zweden (HQ), de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Australië, Denemarken, Noorwegen, Nederland en Polen