Casper de Groot (CFO Activin Wine Group): “Van private equity naar een familiebedrijf voelde als thuiskomen.”

asper de Groot CFO Activin Bram Kosterink fotografie
Van PE naar een veelzijdig familiebedrijf in wijn, premium tafelwater en hospitality.

Toen Casper de Groot, voormalig CFO van Dun & Bradstreet, besloot dat het tijd was voor iets nieuws, deed hij dat niet voorzichtig of geleidelijk. Hij maakte een sprong. Een grote. Van een internationale datagigant, gestuurd door private equity, naar Activin, een veelzijdig familiebedrijf in wijn, premium tafelwater en hospitality.

Een overstap die op papier misschien wat onverwacht oogt, maar volgens De Groot zelf voelde als precies wat hij zocht. “Ik had het nog steeds echt naar mijn zin bij Dun & Bradstreet, een prachtig bedrijf, maar na tien jaar – waarvan zes jaar met eindverantwoordelijkheid – voelde ik dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Ik merkte aan alles dat het tijd was om mijn hart te volgen.”
Activin kwam via een recruiter op zijn pad. Wat begon als een oriënterend gesprek, groeide al snel uit tot enthousiasme. “Je komt in gesprek met een familiebedrijf en merkt direct hoe anders de dynamiek is. Alles ademt ondernemerschap: korte lijnen, flexibiliteit en vanaf dag één vertrouwen en verantwoordelijkheid. Dat sprak me enorm aan.”
Het was niet de wijnliefde die hem over de streep trok, bekent hij lachend. “Ik houd van wijn, maar ik ben absoluut geen kenner. Dat hoef ik ook niet te zijn. Het gaat mij om de business, om groei, om het bouwen van structuren.”

Lees ook op CFO.nl: De eerste 100 dagen van Tim van Dam (CFO van Altares Dun & Bradstreet Benelux)

Blijven ontwikkelen
Bij zijn start trof hij een organisatie die op een belangrijk kantelpunt stond. “Het hele finance-team was net twee, drie maanden in dienst. Ik was de laatste die aansloot als CFO, dus dat betekende voor iedereen opnieuw aftasten: wie doet wat, welke verantwoordelijkheden liggen waar, hoe regel je de kwaliteit van de administratie?”
Activin zelf is een veel breder bedrijf dan de meeste mensen denken. De Groot legt uit: “Het bedrijf bestaat bijna dertig jaar. Ze zijn begonnen met exclusieve contracten met wijnhuizen als Norton, Antinori, González Byass en Masi – wijnen die je in supermarkten en in de betere horeca ziet. We zitten daar in het midden- en bovensegment met het bedrijf L’Exception. Zaken waar je goed kunt eten voor een goede prijs.”
Maar Activin doet meer dan wijn leveren voor bedrijven. “We hebben The Wine List, ons B2C-platform waar consumenten direct wijn kunnen bestellen, maar ook Kepler 15, waarmee we premium water als San Pellegrino en Acqua Panna distribueren voor de Nederlandse horeca en groothandels.”
Sinds dit jaar is daar een extra groeilijn bijgekomen. “Met K15 Cosmetics verzorgen we nu ook voor Rituals de hospitality- & leisure markt: geurstokjes, handzeep, noem maar op. Dat is een volledig nieuwe tak waar we net mee live zijn.”
Ook de twee eigen restaurants van Activin – Hofstede Meerzigt en Brasserie 1640 – dragen bij aan de zichtbaarheid van de merken. “Dat is natuurlijk ook een soort etalagefunctie. Het zijn opzichzelfstaande restaurants waar daarnaast natuurlijk ook een groot deel van het wijnportfolio wordt verkocht. Alles valt samen.”

Lees ook op CFO.nl: Leonore van Waaij (CFO Roamler): “Als CFO moet je strategische keuzes maken en dicht op de veranderingen in de business blijven.”

Professionaliseren business control
Zijn opdracht binnen Activin was helder en ambitieus. “Eerst structuur aanbrengen. Een nieuw finance-team zonder geschiedenis betekent veel vrijheid, maar ook veel werk om processen scherp te krijgen. Tegelijkertijd moest de nieuwe Rituals-tak financieel volledig worden ingericht, want die was nog niet helemaal established.”
De druk richting jaarafsluiting is dan ook voelbaar. “Met nog een paar weken te gaan voel je die druk, maar het doel is duidelijk: een administratie neerzetten die door een ringetje te halen is. Dat is de basis voor alles wat daarna ontstaat.”

Daarna richt De Groot zijn blik op de volgende fase: het professionaliseren van business control. “We hebben rapportages, maar het zijn vooral standaardoverzichten uit het systeem. Ik wil naar BI, naar Power BI, naar analyses waar je echt strategisch op kunt sturen. Waar liggen risico’s? Waar liggen kansen? Welke regio’s doen het goed? Welke marges lopen terug?”
Dat inzicht ontbreekt nu nog te vaak. “Veel kennis zit nu in hoofden van mensen. Als collega’s wegvallen, ben je die kennis kwijt. En rapportages handmatig bij elkaar sleutelen kost een half uur. Dat moet met één druk op de knop kunnen.”

Parallel hieraan loopt een van de grootste aankomende projecten: het migrereren van het inanciële pakket. “We zitten nu in Exact Globe, maar dat is verouderd en er is door de jaren heen spaghetti ontstaan: voor vergelijkbare processen gebruiken we verschillende tools, afhankelijk van het segment. Je moet terug naar de basis, naar eenvoud. De front-end mag verschillen – cosmetica is anders dan wijn – maar de backend moet uniform zijn. Daar ligt enorme efficiëntiewinst.”

Lees ook op CFO.nl: Expeditie CFO – Angelique Magielse (CFRO NS): “We zijn nog niet boven, maar we klimmen gestaag.”  

Markt in beweging
De markt waarin Activin opereert is volgens De Groot volop in beweging. “Er zijn een paar grote spelers in de wijnwereld. Groothandels ontwikkelen zich en willen meer toegevoegde waarde bieden. Belangrijk, dat we ons blijven onderscheiden.” Tegelijkertijd verandert het consumentengedrag. “De wijnmarkt krimpt langzaam. Gen Z drinkt minder of alcoholvrij. De beweging gaat naar minder wijn, maar wel betere wijn. En daar zitten wij goed.”
Activin ondersteunt met haar business unit L’Exception horeca-ondernemers actief bij die verkoop. “We helpen met marketing, met merkbouw, met wijnkaarten. We doen gebruiken zelfs neuromarketing naar prijsperceptie: hoe presenteer je een wijnkaart zodat de prijs niet afschrikt, maar juist uitnodigt?”

Schaal en complexiteit
Financieel gezien is Activin een organisatie met schaal en complexiteit. “We zitten met de Groep rond de 45 miljoen omzet, verdeeld over tien entiteiten. Dat geeft natuurlijk complexiteit in consolidatie, margestructuren en bedrijfsvoering.”
Dat De Groot een achtergrond heeft in risicobeheer helpt in deze branche. “De horeca heeft het zwaar gehad na COVID. Je ziet faillissementen, maar ook ketenvorming. De markt verandert. Dat moet je scherp monitoren.”
De Groot heeft veel op de agenda staan voor volgend jaar, maar twijfelt nog geen moment of hij de juiste keuze heeft gemaakt. “Het is echt ontzettend leuk om in een familiebedrijf te werken. Het voelt ondernemend, energiek en flexibel. En ik zit hier precies op mijn plek.”

Lees ook op CFO.nl: Expeditie CFO – Michiel Gilsing (CFO bij Vopak): “Onze rendementseis geldt net zo goed voor de energietransitie; we investeren niet om het investeren.”

Create value for your company. Gain new insights into valuation in four days. Join Prof. Kevin Kaiser for the thought-provoking Advanced Valuation program, a rigorous, case-driven deep dive that participants call life-changing.

Gerelateerde artikelen