CEO Albert Heijn: ‘Een goede CFO blijft niet achter zijn excel zitten’

Digitalisering is de drijvende kracht achter verandering in de Nederlandse retailsector. Non-food sector bedrijven zijn als eerste ´disrupted´ en bedrijf in food staan aan de vooravond van een digitale omwenteling. In aanloop van CFO Day met als thema ‘Put your business in the fast lane’ sprak CFO.nl met CEO Wouter Kolk van Albert Heijn over de versnelling van de organisatie en de samenwerking met de CFO. Een goede CFO blijft niet achter zijn excel zitten en gaat in gesprek met zijn medewerkers.

Speedbootjes om concepten te testen“Technologische ontwikkelingen en de versnelling van de organisatie zijn belangrijke thema’s voor Albert Heijn”, zegt Kolk. “Ons bedrijf is 128 jaar oud en onze infrastructuur is gedurende al deze jaren ontwikkeld, aangepast en opgelapt. Onze enorme goederenstroom is de slagader van het bedrijf. De bedrijfsstructuur en -processen zijn gebaseerd op de cadans van de stroom. De goederenstroom moet altijd doorgaan. In het belang van continuïteit moet je voorzichtig omgaan met experimenten, maar om centrale processen heen kan je wel een paar ‘speedbootjes’ maken om in beweging te blijven.” De speedbootjes van Kolk zijn fysieke pilotprojecten waarin nieuwe concepten worden getest zoals de AH to go’s, afhaalpunten voor online bestellingen en de techniek om boodschappen met je mobiele telefoon te scannen en af te rekenen.  “Voor deze pilots richten we een omgeving in met kleine teams waarmee we snel nieuwe concepten kunnen ontwikkelen. Als een nieuw concept succesvol is schalen we snel op.” Voor de website is er een continue proces in gang gezet om aanpassingen in de webshop de testen met zogenaamde A/B-testen. Hierin krijgt de helft van de online bezoekers de aangepaste site te zien. Als blijkt dat deze aanpassing tot meer verkopen leidt is de test geslaagd.Gecontroleerd versnellenDe snelheid om te veranderen is sterk afhankelijk van de bestaande IT-infrastructuur. “Wij werken continue aan upgrades om ons systeem flexibeler te maken. Daardoor wordt het steeds makkelijker om verbeteringen door te voeren en nieuwe toepassingen op het bestaande systeem aan te sluiten.” Naast IT is bij veel bedrijven de besluitvormingsprocedure een barrière voor het doorvoeren van veranderingen. Kolk ziet dat niet zo. “Een rigide besluitvorming hoeft geen probleem te zijn. Nieuwe toepassingen moeten op een gecontroleerde manier worden uitgerold. Daarvoor moeten businesscases goed onderbouwd worden. Dat bereik je door veel te onderzoeken en van veel mensen input te vragen.” Als een businesscase eenmaal is onderbouwd kan het snel gaan bij Albert Heijn. “Er gaat eerst veel tijd overheen, maar daarna kunnen wij snel opschalen.”Hendrik Jan Roel is de CFO van Albert Heijn. In de ontwikkeling en onderbouwing van een goede businesscase is de kritische blik van de CFO voor Wouter Kolk heel belangrijk. “Het is de verantwoordelijkheid van finance om kritische vragen te stellen en de risico’s in te kaderen. Ik zie de CFO als een fijne sparringspartner. Iemand die je ‘s avonds kan bellen over een idee. Iemand die goed onderbouwd kan zeggen of het verstandig is om op een bepaalde manier onze resources in te zetten. Soms wil je in de euforie van het ondernemerschap een idee sneller doorduwen. Dan is het handig dat iemand je een halt toeroept en aanstipt dat we het geld ook ergens anders in kunnen steken.” Naast de rol van kritische vragensteller ziet de Kolk de CFO ook als eindverantwoordelijke voor goede en accurate rapportages. “In de basis blijft de CFO verantwoordelijk voor een goede en accurate boekhouding zodat de business op tijd de juiste informatie krijgt voorgeschoteld. Dat is geen gemakkelijke taak en zeker niet in zo’n snel veranderende omgeving.”De CEO ziet dat de informatievoorziening als gevolg van de inzet van slimmere IT-systemen sterk verbetert. Traditioneel zijn de rapportages het domein van de CFO maar bij Albert Heijn wordt het breder getrokken. “Het is geen feestje van alleen de CFO. In de IT-board werken de CEO, CFO en CIO samen. Veel commerciële afdelingen hebben belang bij een goede informatievoorziening. Marktintelligentie is voor heel de business van belang. Daarom worden de ontwikkelingen van IT breed gedragen en zijn managers van meerdere afdelingen betrokken.”Boven de getallen uitstijgenKolk ziet een groeiende rol voor de CFO in de strategie van de business. “Een goede CFO moet boven de getallen uit kunnen stijgen en de strategie van het bedrijf kunnen inzien. Een moderne financial ziet de financiële performance niet als doel op zicht maar als onderdeel van de algehele performance van het bedrijf.” De CEO heeft gedurende zijn loopbaan met meerdere CFO’s samengewerkt en de functie zien veranderen. “Ik zie dat CFO’s zich breder ontwikkelen en meer verantwoordelijkheid nemen voor de totale bedrijfsvoering.”Kolk verwacht een proactieve houding van de CFO. “Een goede CFO moet zich verdiepen in de belangrijkste onderdelen van het bedrijf. Albert Heijn is een mensen-business, daarom vindt ik het belangrijk dat een CFO goed contact kan maken met totale organisatie. Dat hij met medewerkers in gesprek gaat, van caissière tot vakkenvuller, om te weten wat er leeft. Een financial kan niet in zijn kantoor blijven zitten en naar zijn excel blijven kijken. Dan heeft hij onvoldoende zicht op wat er gebeurt in het bedrijf.” CEO’s en CFO’s gaat met elkaar in gesprek over ‘board room dynamics’ tijdens het preonference programma op 1 juni voorafgaand aan CFO Day.   

Gerelateerde artikelen