CEO Endemol: ‘De CFO is machtiger geworden’

Veel bedrijven zijn blind voor disruptie en te langzaam om te overleven. In de media is snelheid noodzakelijk om te overleven in een sterk competitieve en technologische omgeving. Dat zegt CEO Just Spee van Endemol. CFO.nl sprak met hem over Netflex, Tesla, video bloggers en de groeiende macht van de CFO.

Bedrijven zijn blind voor disruptie CEO Just Spee van Endemol kon zijn oren niet geloven. Hij was in bij een meeting van executives van televisiezenders en, zoals wel vaker, kwam de aanbieder van online films en series Netflix ter sprake. De executives, die al jaren werkzaam waren in de televisie-industrie, kwamen tot de conclusie dat Netflix geen serieuze bedreiging vormde voor hun business. Spee hield wijselijk zijn mond, maar had sterk het gevoel van een dejavu. In een van zijn eerdere functies woonde hij in 2011 een bijeenkomst van ‘hot shots’ uit de Duitse auto-industrie bij. Ook daar werd lacherig over een nieuwe speler besproken. Een onbekende Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s genaamd Tesla. Enkele jaren later heeft Tesla een marktwaarde van 34 miljard US dollar en vallen de Duitse fabrikanten over elkaar heen om hun eigen versies van elektrische auto’s te lanceren.  Media innoveren razendsnelDe voorbeelden geven aan dat het voor industrie-experts moeilijk is om nieuwe concurrenten op waarde te schatten. De mediasector waarin Spee opereert is, gezien de impact van digitalisering, één van de snelst veranderende sectoren. Volgens de CEO is dat een ‘blessing in disguise’. “In onze sector is altijd al een sterke noodzaak geweest om te vernieuwen. Vergeleken met andere sectoren, zoals de auto-industrie, zijn de investeringen om een nieuw product te ontwikkelen relatief laag. Dat biedt kansen om snel te schakelen. Wij kunnen snel een nieuwe show starten en zonder al te veel kosten stoppen als het niet goed loopt.” De keerzijde is dat nieuwe challengers in relatief korte tijd marktaandeel kunnen winnen. Endemol investeert in kennis en nieuwe formats om de nieuwe uitdagers voor te blijven. “Wij doen veel televisie, maar dat is niet het medium van de toekomst. Die vind je in de hoek van Youtube.”Endemol investeert beyondOm mee te bewegen met de nieuwe ontwikkelingen, en te voorkomen dat ze een blinde vlek ontwikkelen, heeft Endemol twee concrete stappen gezet. “We hebben voor onze activiteiten op het gebied van online video jonge mensen in dienst genomen en daarvoor een aparte divisie opgezet, Endemol Beyond.” Volgens Spee is de gemiddelde televisiemaker circa dertig jaar oud, voor de online activiteiten werken twintigers. “Die zijn flexibeler en zien nieuwe ontwikkelingen veel sneller”, denkt Spee. Voor Endemol Beyond heeft het mediabedrijf een budget van 40 miljoen euro gereserveerd. Het budget wordt – gedurende een onbepaalde periode – gebruikt om content voor online kanalen te ontwikkelen. Hieronder vallen meerdere youtube-kanalen met onder andere ‘WTF video’s’ van een Koreaanse Miss Kim, game reviews op Legends of Gaming en humoristische sportvideos van vlogge Olajide Olatunji. Snelheid bepaalt succesOm te overleven als bedrijf is snelheid een belangrijke factor. Spee heeft in zijn carrière meerdere malen meegemaakt dat bedrijven niet snel genoeg reageren op ontwikkelingen. Voor hij CEO werd bij Endemol werkte Spee als herstructureringsspecialist voor consultancybedrijf Alvarez & Marsal. De bedrijven waar hij langs kwam waren in de problemen geraakt en hadden moeite de snelle ontwikkelingen bij te benen. Met externe krachten moeten deze bedrijven via een grondige herstructurering weer op het goede spoor worden gezet. “Op zo’n moment heeft het bedrijf geen keuze en moet het bedrijf in een versnelling worden gebracht. De bedrijven staan op de rand van de afgrond waardoor problemen ogenblikkelijk moeten worden opgelost. Dat vereist een grote mentaliteitsverandering bij bedrijven.” Terugblikkend constateert Spee dat innovatieve en succesvolle bedrijven beschikken over de juiste mentaliteit om snel te kunnen schakelen.CFO bepalend voor snelheidDe finance functie bepaald in steeds grotere mate de snelheid van de besluitvorming van een bedrijf. "De CFO is machtiger geworden", constateert Spee. "In het verleden was de CEO de baas en de andere board-leden gelijk. Nu is de CFO de nummer twee. Als een CFO ergens nee tegen zegt gebeurt het ook niet. Dat komt denk ik omdat de board steeds vaker verantwoordelijk wordt gehouden voor het succes van een bedrijf. Dan kom je niet weg met een mooi verhaal maar het je feiten nodig. Dat is traditioneel het domein van de CFO, die met zijn finance team over de juiste systemen beschikt." Door de groeiende verantwoordelijkheid van de CFO worden ook andere eisen gesteld aan de functie. "Vroeger had een CFO vaak een achtergrond in de accountancy. Nu zie je steeds meer all-round CFO’s die breder naar het bedrijf kunnen kijken dan alleen door de financiële bril. Een goede CFO weet niet alleen wat de financiële gevolgen zijn van beslissingen, maar ook de commerciële en strategische gevolgen."Spee is een voorbeeld van een CFO die breder is gaan kijken. Hij werkte voorheen vaak als interim CFO en kwam zo ook bij Endemol terecht. Bij het mediabedrijf is hij doorgegroeid tot CEO. Hij heeft ervaren dat het belangrijk is dat een CFO een actieve houding aanneemt. "CFO’s moeten niet op het kamertje van de finance-afdeling blijven zitten. Zij kunnen hun werk beter doen als ze weten wat er speelt. Daarvoor moeten zij de organisatie ingaan en praten met andere mensen dan alleen financials. Ook heb ik voor mezelf ervaren dat het goed is om andere functies te vervullen. Je kan bijvoorbeeld heel veel leren van commissariaten bij bedrijven in andere sectoren." De snelheid waarmaken Op CFO Day in juni waren veel CFO’s aanwezig om te kijken hoe collega’s bij andere bedrijven werken en hoe zij met hun bedrijf kunnen voorsorteren voor ’the fast lane’. Tijdens het Jaarongres Finance Transformation ‘Your Next Move: Make the Businesscase for Finance’ op 12 november zullen zij de lessen concretiseren.