CFO Aegon-Knab: “Door samen op te trekken proberen we die traditionele keten weer aaneen te rijgen.”
De huidige tijd vraagt van organisaties dat ze slim werken. Dat ze efficiënter, innovatiever, sneller en beter functioneren dan concurrenten. Maar hoe doe je dat precies? Wat is een slimme organisatie?
In een serie legt CFO Magazine die vraag voor aan CFO’s van vier verschillende bedrijven. Deze week deel 1: Mike de Boer van Aegon en Knab.
Niet meer alles zelf doen, maar slimme samenwerking zoeken met partners. In een snel veranderend bankenlandschap kiest Aegon voor een andere aanpak. “Hier spreken we over de regiebank”, zegt Mike de Boer, CFO van Aegon Bank en Knab. “We voeren niet meer alles zelf uit. Aan de asset-zijde van de balans doen we niets meer zelf, wij werken samen met partners die voor ons hypotheken of leningen uitgeven.”
Lees ook: Wel 49 versies business case Knab
Slimme samenwerkingen opzoeken is het credo. Traditioneel gezien denk je daarbij aan ondersteunende zaken. “Zoiets als datacenters”, zegt De Boer. “Maar bij Aegon gaat het voor een bank om belangrijke activiteiten. Natuurlijk regisseren wij dit proces wel, vandaar de term ‘regiebank’.” Zo kan de bank meer diensten leveren en diversificatie bereiken. Daarnaast wil Aegon vernieuwend en innovatief zijn: “Een grote noodzaak voor elk bedrijf, maar voor banken is er tegelijkertijd een enorme druk vanuit nieuwe wetgeving en toezichthouders. Door samenwerking zoeken wij de balans tussen de plichten die horen bij het hebben van een bankvergunning en innovatie.”
Schommelingen opvangen
Door als regiebank te functioneren kan de bank schalen, flexibiliseren en kosten besparen, zegt De Boer. “Voor een bank is het belangrijk om vraag (lening) en aanbod (spaargeld) goed af te stemmen. Een eigen productiestraat moet altijd blijven draaien. Bij sterke stijgingen of dalingen van de vraag kan dat een probleem zijn. Door met veel verschillende partijen op flexibele basis samen te werken met goede afspraken, zijn we in staat schommelingen op te vangen.” Deze manier van werken vraagt medewerkers met een ander profiel, zegt De Boer. “Het gaat niet langer om het beheersen van een eigen intern proces, maar het voeren van regie over een aantal partijen. Medewerkers moeten goed kunnen communiceren en samenwerken met de partners om de eigen kaders van het interne beleid te kunnen vertalen.”
Bedrijven waar Aegon mee optrekt zijn Zopa, auxmoney en Funding Circle, fintechs die acht tot twaalf jaar bestaan. Funding Circle is een mkb-financier, aangedreven door institutionele beleggers. “Deze partijen zijn bewust uit de bancaire wereld gestapt en hebben zich gespecialiseerd in één proces.” Langzaam wordt het traditionele bankproces opgesplitst in kleine stukjes, zegt De Boer. “Door samen op te trekken proberen we die traditionele keten weer aaneen te rijgen.”
Leren uit ervaringen
Door ervaringen met de nieuwe partijen leerde het bedrijf om zelf innovatieve diensten op te zetten. Zo is er Knab Crowfunding, dat financieringen verstrekt van 50.000 euro tot 1 miljoen, samen met Collin Crowdfund. “Door onze eerdere ervaringen weten we heel goed hoe we proposities moeten vertalen naar de wensen van klanten.” Uiteindelijk hebben de oude en nieuwe wereld elkaar nodig, zegt De Boer. Samen optrekken is voor beide zeer wenselijk. Fintechs kunnen niet zonder corporates en omgekeerd: “Zij hebben de nieuwe ideeën, wij de klanten en de kennis.”
De volledige serie over slimme organisaties is terug te lezen in CFO Magazine (verschijningsdatum 15 november)