CFO Awards: Wie niets doet, doet niets fout
De toon van de verschillende berichten en verwijzingen naar CFO’s die in het verleden de award mochten ontvangen en die vervolgens zelf of met hun bedrijf uit de bocht vlogen, doet mij hier in de pen kruipen.Als organisator van de CFO Community en facilitator van de CFO Awards voelen wij door de impact van de prijs een zware verantwoordelijkheid om onze due dilligence taak erg grondig te verrichten. We doen dan ook een uitvoerig onderzoek in de omgeving van de kandidaten waaruit de uiteindelijke laureaat komt (gesprekken met andere boardmembers, commissarissen en fellow CFO’s) waarin we ook telkens de vraag stellen of er een reden is dat we de prijs niet zouden moeten geven. Daarnaast verdiepen we ons in de organisatie van de desbetreffende CFO’s en spreken we met medewerkers en adviseurs. Om ook hier te zorgen dat de CFO en bedrijf dat we de prijs overhandigen de voor ons als CFO Community allerbelangrijkste taken van de CFO (zoals integriteit, risk management en compliance) op orde hebben. Dit zowel in daden en woorden, en nog belangrijker, met de juiste onderliggende cultuur.CFO moet game changer zijnMaar dit volstaat niet om de prijs te krijgen. De desbetreffende CFO en organisatie moet ook een game changer zijn. We leven in tijden van grote verandering. Waar door krachten van digitalisering en globalisering, gretig gebruikt door disruptors van de gevestigde orde, niets meer evident is. Ik hoef u niet te wijzen op voorbeelden als V&D, Miss Etam en andere ‘Free Record Shops’. Wij zoeken dan ook CFO’s die durven te veranderen en de nek uit te steken om die verandering te realiseren. We willen met de award voorbeelden aanreiken naar de community en BV Nederland van mensen die de toekomst willen vormgeven en beheersen in plaats van te ondergaan.Ondernemen is risicovolVeranderen en ondernemen is risicovol. Als je iets doet wat je nog nooit gedaan hebt en dit door velen in de organisatie laat doen, is de kans dat het fout gaat uiteraard groter. Op de CFO Day en in de gesprekken die ik hieraan vooraf met tientallen CFO’s en andere boardmembers mocht voeren kwam vaak hetzelfde punt terug. Het gevoel dat elke kleine fout die men maakt door regel- en wetgever en media gigantisch wordt uitvergroot. Hetgeen dreigt te leiden tot een cultuur waar je als verantwoordelijke vooral geen fouten mag maken. De gretigheid waarmee men nu lijkt te wachten op dat het fout gaat met de huidige awardwinnaars is hier een mooie illustratie van.Is ondernemen niet fouten maken en verbeteren, vallen en opstaan? Willen we in een land leven waar we (op een moment dat de wereld exponentieel verandert) vooral hetzelfde blijven doen omdat het veilig is of moeten we fouten en dingen die misgaan durven benoemen en de vraag stellen hoe we beter kunnen? In plaats van mensen met durf aan de schandpaal te nagelen kunnen wij ze stimuleren om verder te gaan. Als ze een misstap maken kunnen wij ze helpen van hun fouten te leren. De beste manier om geen fouten te maken is niks doen Dit ontslaat ons als CFO Community niet van onze belangrijke due dilligence taak en de verantwoordelijkheid deze blijvend te verbeteren. Maar wij zullen wel op zoek blijven gaan naar durfverhalen met alle risico’s van dien en degenen die fouten hebben gemaakt blijven altijd welkom in onze community en moedigen we aan om te delen, zodat anderen kunnen leren. Fouten maken moet men proberen te vermijden, maar de beste manier om geen fouten te maken is niks doen en terwijl Silicon Valley, Azië en andere emerging markets in razende vaart voortdenderen lijkt me dit geen optie voor de BV Nederland. Vandaar deze warme oproep aan media, wet- en regelgever: de beste stuurlui staan aan wal en zeggen wat iemand fout heeft gedaan is makkelijk, van en met hen leren en samen beter en anders doen is nuttiger.Cultuur tegen foutenDeze oproep heeft niet als doel iemand met de vinger te wijzen of aan mediakritiek te doen. Maar als Nederlandse bestuurders aangeven dat ze in een cultuur werken waarin ze vooral niets fout mogen te doen, hebben we met z’n allen een gigantisch probleem. De welvaart van de BV Nederland komt van de bedrijven en dat wordt mede mogelijk gemaakt door de mensen die ze aansturen. De schrijver van deze column, Kevin Mottard, is CFO Community manager bij Alex van Groningen en bereidt in die hoedanigheid inhoudelijke discussies tussen Nederlandse CFO’s binnen de CFO Community voor en faciliteert het proces waarbij vanuit de Nederlandse CFO’s na toetsing door jury de CFO Awards worden uitgereikt. Lees meer op CFO.nl.