Brent Wissink (Takeaway.com): timing cruciaal bij emissie

Bij een aandelenemissie is timing alles. Maakt de CFO een fout, dan kan dat schadelijk zijn voor de bedrijfsreputatie.

CFO Brent Wissink ging de kerst in met de wetenschap dat Takeaway.com, het moederbedrijf van onder andere Thuisbezorgd.nl, een jaar de tijd had om een grote overbruggingsfaciliteit te herfinancieren. Het bedrijf besloot echter haast te maken en haalde ondanks de moeilijke marktomstandigheden 680 miljoen euro op met de emissie van nieuwe aandelen en converteerbare obligaties.

Takeaway.com had de faciliteit gesloten om twee flinke overnames te financieren. In september werd het Israëlische 10bis ingelijfd, in december kondigde Takeaway.com aan de Duitse activiteiten van Delivery Hero over te nemen. Vooral deze laatste overname is een grote slag waarmee Takeaway.com met afstand de grootste speler in Duitsland wordt.

Klaarmaken voor herfinanciering

Wissink wilde de 680 miljoen euro echter zo snel als mogelijk herfinancieren, vertelt hij. Daar wil je gewoon niet te lang mee wachten. Voor een bedrijf zoals dat van ons dat op groepsniveau nog geen winst maakt is dat een forse lening. Eigenlijk vanaf het moment dat we die acquisitie hebben aangekondigd zijn we ons gaan klaarmaken voor de herfinanciering.”

Lees ook: CFO Takeaway: 'Als we winst maken laten we klanten liggen'

Dankzij actief contact met investeerders via investor relations had Wissink op dat moment al een goed beeld van de interesse. Er waren veel nieuwe en bestaande investeerders die hadden aangegeven mee te willen doen. “Daarvoor waren twee redenen. Er waren investeerders die een grotere investering wilden doen dan in de markt beschikbaar was door de beperkte verhandelbaarheid van het aandeel Takeaway.com. Daarnaast was er een aantal grote investeerders waarvoor wij als bedrijf in beurswaarde te klein waren. Met deze overname groeien we substantieel, ook in beurswaarde, waardoor we in hun bereik komen.”

Wanneer wil je gaan?

Als CFO was Wissink vanzelfsprekend de trekker van het proces, zowel intern als extern. Het op orde brengen van de documentatie en onderhouden van advocaten, banken en andere partijen lag bij hem. Daar zit echter niet de uitdaging, vertelt hij. “Uiteindelijk is dat gewoon executie. Wat de meeste tijd kost en het belangrijkste is van zo’n proces is het vormen van een visie op de timing: wanneer wil je gaan?”

In een verkeerde timing schuilt namelijk een groot risico als die niet goed is en de emissie door slechte marktomstandigheden mislukt. “Als je de herfinanciering moet terugtrekken schaadt dat de reputatie van de onderneming. Dat doe je eigenlijk alleen als er echt onvoldoende aanbod is of de prijs zo laag is dat het ook heel onaantrekkelijk is voor zittende aandeelhouders. Ook als je maar een deel kunt ophalen schaadt dat je reputatie. Dat sleep je dan met je mee terwijl je nog met een stuk schuld zit waarvan je weet dat je het moet herfinancieren.”

Woelige beurs

En de marktomstandigheden waren begin januari zeker niet optimaal. De beurs had een zeer woelige decembermaand achter de rug en op dat moment was er veel onzekerheid door de brexit. “Het is heel moeilijk om dat risico te beheersen. Uiteindelijk gaat het om het maken van een inschatting van het risico dat de investeringsronde zou falen. Het gaat dan om de vraag of brexit al is ingeprijsd in de markt, of dat je denkt dat er andere onverwachte dingen gaan gebeuren. Daarvoor moet je een goede analyse van omgevingsfactoren maken en praten met experts. Dat kunnen mensen van banken zijn, maar ook van daarbuiten”, zegt Wissink.

Grote vraag investeerders

Uiteindelijk besloten raad van bestuur en raad van commissarissen samen dat ze de stap zouden zetten. De reactie van investeerders was zeer positief. Takeaway.com verhoogde het aantal nieuwe aandelen om te voldoen aan de grote vraag.

Wissink kijkt dan ook zeer tevreden terug op deze beslissing. “We hebben de herfinanciering vrij vroeg gedaan aangezien we de transactie met Delivery Hero zelfs nog niet eens hebben afgerond, maar we zijn ontzettend tevreden dat we het hebben kunnen doen. In een onzekere markt en economie kun je dit soort dingen beter achter je hebben.”