CFO Community Podcast: Purpose en transformatie bij AkzoNobel
Alex van Groningen · CFO Community Podcast: Purpose en transformatie bij AkzoNobel
De afgelopen tijd kon de CFO Community geen fysieke events organiseren vanwege corona. Die komen er in het najaar wel in een nieuwe vorm. Ondertussen gebeurt er ook van alles online, waaronder een podcastserie, waarin de de CFO Community – in samenwerking met SAP – het gesprek aangaat met CFO’s over het thema purpose.
Na Guido Dubbeld (CFO Eneco) en Lodewijk Lockefeer (CFO Zeelandia) is de gast deze keer Maarten de Vries, CFO van AkzoNobel. Samen met hem blikt host Kevin Mottard terug op de transformatie die het bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt en de relatie met het thema purpose.
2017 was een zeer bewogen jaar voor AkzoNobel. Het was het jaar van de mislukte overname van PPG. En het was het jaar waarin activistische aandeelhouders aan de hekken stonden te rammelen. En eigenlijk had dat allemaal te maken met het feit dat AkzoNobel, met name het paints and coatings onderdeel, onderpresteerde ten opzichte van de leidende peers in de industrie. “Dat heeft nogal wat losgemaakt”, begint Maarten de Vries het gesprek. “Ik kwam begin 2018 binnen en dat was het moment dat we de transformatie hebben gestart binnen AkzoNobel voor paints and coatings. Dat programma heette ‘Winning together: 15 by 20’. En dat kwam er in feite op neer dat we naar een return on sales wilden gaan in 2020 van 15 procent, terwijl we op dat moment rond de 10 procent zaten. Dus we wilden in feite het gat dichten met de leidende peers in onze industrie.”
Een andere belangrijke strategische move is de verkoop en afsplitsing geweest van het onderdeel specialty chemicals. De Vries: “Achteraf denk ik dat dat een hele goede zaak is geweest voor AkzoNobel. Daarmee zijn we een gefocust bedrijf op paints en coatings geworden en kunnen we nog beter de competitie aan met de industrieleiders.”
De reden dat het paints and coatings onderdeel onderpresteerde, was volgens De Vries dat AkzoNobel onvoldoende gebruik maakte van de schaal van het bedrijf. “Paints and coatings werd volledig decentraal gemanaged. Het waren allemaal kleine bedrijfjes in een groter bedrijf. Dat betekende dat we absoluut onze schaal niet leveragden, dat we onze schaal niet gebruikten en zeer ineffectief waren en dus een veel te hoge kostenbasis hadden”, aldus De CFO van AkzoNobel. “Dus één van de dingen die we op dat moment hebben gedaan, zeer snel hebben gedaan, is zeggen: we gaan naar één paints and coatingsbedrijf.”
Luister hier verder naar het gesprek met Maarten de Vries.
Luister ook naar andere CFO podcasts: