CFO Day 2025: AI – obstakel of versneller? Hoe CFO’s het verschil kunnen maken.

Uiteraard kon een actueel thema als kunstmatige intelligentie niet ontbreken op de CFO Day. Tijdens de paneldiscussie ‘AI als obstakel of versneller?’ werd duidelijk dat wij ons bevinden in een periode waarin bedrijven fundamentele keuzes moeten maken over hoe ze AI gaan inzetten. De vraag is immers niet meer óf AI impact heeft, maar hoe snel bedrijven moeten reageren en welke risico’s zij daarbij durven te nemen. Hoe benut je AI als hefboom voor verandering; in Finance, in governance – en in de samenleving? En welke rol speelt de CFO hierin?
In een afgeladen zaal – met Rens de Jong als moderator – wisselden twee CFO’s en twee innovatie-experts met elkaar van gedachten: Constantijn van Oranje-Nassau namens Techleap, een initiatief dat Nederland wil uitbouwen tot een toonaangevende Europese hub voor technologiebedrijven, Karen Willemsen, CFO bij Van Oord Dredging & Infra, Linda Weijters, CFO van Mediq Benelux – en professor Willem Jonker, voorzitter van de AI Coalitie voor Nederland (AIC4NL), een initiatief van overheidsinstanties, bedrijven, maatschappelijke organisaties en onderwijs- en onderzoeksinstellingen met als doel: het aanjagen en implementeren van een verantwoorde AI transitie in Nederland.
Iedereen was het er over eens: kunstmatige intelligentie zet de wereld op scherp. Landen en bedrijven die nu investeren in AI, nemen een voorsprong die moeilijk in te halen is. Wie aarzelt, raakt achterop, zowel economisch en strategisch als technologisch. De urgentie is er en gevestigde bedrijven staan voor existentiële keuzes. Maar is het zo eenvoudig? En zo nee, wat houdt ons tegen? Genoeg stof voor een levendige paneldiscussie.
Verschillen per sector
Duidelijk werd dat de AI-revolutie niet alle sectoren op dezelfde manier raakt. In de media- en bureauwereld ging de ontwikkeling van AI razendsnel, aldus Constantijn van Oranje-Nassau. Hij vertelde over reclamebureau Monks (vroeger MediaMonks) dat binnen no time zag hoe alle traditionele businesslijnen – audiovisuele producties, websites, tekstschrijven – disrupted raakten door de komst van AI. De twee CFO’s in het panel bogen zich over de vraag waar ook de CEO van Monks zich toe moest verhouden: kunnen bedrijven AI langzaam adopteren en het risico nemen dat concurrenten ons voorbijstreven, of moet je altijd voorop lopen om de boot niet te missen? De CEO van Monks had gekozen voor het laatste, gedreven door de overtuiging dat wie te laat komt onomkeerbaar achterop raakt.
Willem Jonker en Constantijn van Oranje-Nassau zien dat advocatenkantoren op de Zuid-as ook nu al de gevolgen ondervonden van AI. Een eerstejaars student met verstand van AI kan met een slimme tool duizenden pagina’s aan jurisprudentie analyseren en kansberekeningen laten maken over het mogelijke succes van een rechtszaak. Werk dat voorheen alleen gedaan kon worden door ervaren en duurbetaalde advocaten. Wat betekent het voor het verdienmodel van advocatenkantoren wanneer klanten steeds meer gebruik gaan maken van AI-tools? “Zo lang mogelijk de schijn ophouden”, aldus Jonker.
Voor bedrijven in andere sectoren liggen de toepassingen van AI genuanceerder, aldus Karen Willemsen, CFO bij baggerbedrijf Van Oord. De complexiteit van fysieke operaties in verschillende landen, elk met eigen regelgeving, maakt iets als automatisering voor haar al lastiger dan voor CFO’s van bedrijven in de zakelijke dienstverlening, laat staan een techniek die zoveel impact heeft als AI. Want baggeren met AI, hoe zou zoiets er uit moeten zien? Eén enkele AI-hallucinatie die een botsing of milieu incident veroorzaakt tijdens een baggerproject zou zoveel reputatieschade opleveren dat het alle voordelen tenietdoet die AI zou kunnen brengen. Deze risico-afweging beperkt voor een bedrijf als Van Oord de mogelijkheden om kunstmatige intelligentie voluit in te zetten – al ziet Willemsen wel dat AI kan worden gebruikt in ondersteunende processen.
Ook voor Linda Weijters, CFO van Mediq, een internationale zorgorganisatie die medische hulpmiddelen, zorgoplossingen en bijbehorende diensten levert aan patiënten thuis, zorgprofessionals en zorginstellingen, ligt de implementatie van AI complex. Het bedrijf zet AI succesvol in bij interne processen zoals klantenservice. Ook kunnen medewerkers dankzij AI sneller en breder worden ingezet omdat ze makkelijker toegang krijgen tot relevante informatie. De productiviteitswinst is meetbaar en tastbaar. Pure winst.
Maar wanneer efficiëntie-winsten dankzij AI naar klanten moeten worden vertaald, ontstaan uitdagingen. Zorgverleners accepteren niet automatisch AI-gestuurde dienstverlening, ook al bieden deze potentieel betere en goedkopere zorg. “Een jaar geleden wilde een klant van Mediq nog steeds per fax bestellen”, aldus de CFO. Wat doe je dan?
Ook Constantijn van Oranje-Nassau ziet, in zijn hoedanigheid van special envoy van Techleap, dat AI in de zorg op weerstand stuit. “AI kan voorspellende analyses maken die over- en onderbehandeling voorkomen. Maar het huidige zorgsysteem zit vol met financiële prikkels die in de weg staan van kostenbesparing. Ziekenhuizen, zorgverzekeraars en patiënten hebben verschillende belangen, waardoor innovaties die collectief voordelig zijn, worden tegengewerkt.”
‘AI Clean Tech’
“Willen Europese bedrijven inzetten op AI en de obstakels overwinnen, dan is het te hopen dat ze dit op een verantwoorde manier doen”, bracht Willem Jonker in toen het gesprek kwam op het onderwerp ethiek en AI. De bestuursvoorzitter van AIC4N pleitte voor ‘AI Clean Tech’. “Waar Amerika het ‘move fast and break things’ principe hanteert en China regelgeving grotendeels negeert, hoopt hij dat Europa een duurzame AI-roadmap zal ontwikkelen, die privacy respecteert, duurzaam is en ethische standaarden hanteert.
“Brengt zo’n voorzichtige aanpak geen risico’s met zich mee?”, wilde moderator Rens de Jong weten. Terwijl volop Europa regelgeving ontwikkelt, investeren andere regio’s massaal in AI-infrastructuur. Amerika domineert met techgiganten en China kan onbeperkt data van burgers gebruiken. Dreigt Europa niet achterop te raken door zijn voorzichtige, ethische en duurzame benadering?
Jonker is daar niet bang voor. Hij vreest eerder een ander gevaar en stelt dat data niet vergelijkbaar is met ‘aardolie’, zoals vaak beweerd wordt, maar eerder met een stof als ‘plutonium’: kleine hoeveelheden kunnen enorme impact hebben – en zeker als het verkeerd wordt gebruikt. AI is zo ongrijpbaar, het vraagt om zorgvuldig beheer, “Europese AI-regelgeving is geen obstakel, maar een kans om ‘schone’ AI te ontwikkelen die wereldwijd gewild is, juist omdat deze duurzaam, veilig en ethisch verantwoord is.”
CFO als AI-enabler
Tot slot – het was niet voor niets CFO Day – boog het panel zich over de rol die de CFO’s kunnen spelen in het AI-tijdperk. De CFO’s bevinden zich in een unieke positie binnen een bedrijf. Enerzijds kunnen zij door hun overzicht van datastromen en processen, de implementatie van AI faciliteren en versnellen. Anderzijds moeten zij kritisch zijn op investeringen en risico’s beheren – en voorkomen dat bedrijven op te veel fronten tegelijk investeren. Een mooie dubbelrol dus: obstakel waar het moet, enabler als het kan. Of zoals CFO’s Weijters en Willemsen het krachtig samenvatten: “Als CFO houden wij niet per se de hand op de knip. Voor een goede business case zijn wij altijd in.”
CFO Day gemist? Bekijk hier het programma en hier het complete fotoverslag van de dag.
CFO Day 2025 werd mogelijk gemaakt dankzij onze partners:
𝐏𝐥𝐚𝐭𝐢𝐧𝐮𝐦 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐧𝐞𝐫𝐬:
Aon
Coface Nederland
EY
FinanceFactor Executive Finance Professionals
Northwave Cyber Security
Rabobank / Rabobank Wholesale Europe & Africa
Steens & Partners Consultants
𝐆𝐨𝐥𝐝 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐧𝐞𝐫𝐬:
4CEE
Billtrust
CCH® Tagetik
Laudame Financials
Rydoo
Simon-Kucher
SIS Finance
Versterk je denkkracht, handelingsvermogen en veerkracht tijdens drie intensieve zomerdagen. Samen met 7 top-experts onder leiding van oud-CFO van Ajax Jeroen Slop duik je in de actuele uitdagingen binnen én buiten finance. Voor ervaren financials die hun leiderschap willen aanscherpen.