‘Purpose is terug naar je oorsprong gaan’ (CFO Forum #2, 2020)
Lees hier het verslag van het eerste CFO Forum met discussies over purpose, de (post) corona-economie en een keynote van Jan Rotmans.
De tweede ‘live’ ontmoeting van de CFO Community in 2020 is een feit. Op woensdag 23 september kwamen zo’n 50 CFO’s bij elkaar op een coronaproof event in Huis ter Duin in Noordwijk. De jaarlijkse CFO Day moest vanwege de Covid-19-uitbraak verplaatst worden naar 2021. Maar het team achter de CFO Community verzon een alternatief. Vier fora met zo’n 60 deelnemers, die keurig op anderhalve meter bleven.
Het middagprogramma bestond uit een workshop en twee rondetafeldiscussies rond het centrale thema van 2020 Path to Purpose. De topics: Stakeholder-management, een kijkje naar purpose door de ogen van een kind en een discussie over employee engagement. In die laatste sessie stond de relatie centraal tussen bedrijven en hun werknemers. “Volgens diverse onderzoeken is zo’n 30 tot 50 procent van de medewerkers ‘disengaged’”, begon moderator van de sessie Melle Eijckelhoff (Alex van Groningen). “Deze mensen zijn niet betrokken bij het bedrijf en de strategie. Ze hebben een baan, maar dat is het.”
De CFO’s in de sessie schatten de engagement in hun bedrijven een stuk hoger in. “84 procent van de finance professionals volgens de laatste meting”, zei de CFO van een bekende retailer. “Dat heeft ook een keerzijde. Mensen vertrekken niet. Je wilt ook een zekere uitstroom om plaats te maken voor vers bloed. Jonge mensen aantrekken.”
En die ambitie herkennen alle CFO’s aan de tafel. Hoe krijg je die millennials binnen en hoe houd je ze engaged? “In het algemeen vinden ze persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk, dus je moet ze kansen bieden en opleidingen. Ze hebben minder met hiërarchie, dus pas daarvoor op. En natuurlijk blijven de juiste employee benefits belangrijk. Woonruimte is vaak niet meer te betalen voor deze generatie, dus als je daarin wat kunt betekenen als werkgever ben je spekkoper.”
De retail-CFO is vooral succesvol door een leercultuur te creëren en veel aan te bieden op het gebied van opleidingen. “En daarbij niet meer mensen standaard naar de RC-opleiding sturen, maar meer maatwerk bieden. We zetten veel in op vaardigheden, zoals soft skills en data analytics. En we dagen mensen heel actief uit om bij te dragen en zichzelf te ontwikkelen. Daarbij is het niet zo dat alles zomaar voor ze wordt geregeld. Er is heel veel mogelijk, maar ze moeten zelf het initiatief nemen. Als ze zich niet ontwikkelen komt dat terug in de performance reviews.”
Purpose speelt een grote rol bij engagement, stellen de CFO’s. “Bedrijven als Eneco en Fugro, die op het eerste CFO Forum aan bod kwamen, doen dat erg goed. Purpose als bindend element”, stelde een CFO. Ook start-ups en scale-ups hebben met vaak heldere missies en wat dat betreft een voordeel boven grote corporates. Maar ook de corporates kunnen hierin actie ondernemen. Bijvoorbeeld sterk inzetten op CO2-redactie, diversiteit, plastic reductie, et cetera.
De grootste kracht van millennials? Digitale adaptie. Binnen no time met nieuwe tools nuttige dingen op tafel kunnen leggen. Wel valt er op het gebied van vakmanschap nog winst te behalen. “Ze kunnen meestal uitstekend met Excel overleg, maar boekhouden hebben ze te weinig ervaring in. De basis van het vak beheersen ze nog onvoldoende.”
Take-aways voor het verhogen van de engagement: Zorg voor goede ontwikkel en (maatwerk) opleidingsmogelijkheden voor de nieuwe generaties. Belangrijke skills voor financials of the future zijn predictive analytics en soft skills. Ook belangrijk: verbind purpose aan het dagelijks werk. En tot slot, zorg voor een divers team. Dat zorgt voor betere prestaties.
Terug naar onze oorsprong
Tijdens het CFO diner sprak de Belgische schrijver en meesterverteller Bart Van Loo – bekend van de Wereld Draait Door – over duizend jaar Europese geschiedenis. Want als je wilt weten waar je heen gaat (visie en purpose), dan moet je weten waar je vandaan komt. En dit bleek een verassing te zijn, want het blijken de Bourgondische hertogen te zijn die vanaf de vijftiende eeuw de versnipperde Lage Landen tot één geheel hebben gevormd! Met de namen van deze oervaders waren de dinerende CFO’s op een enkeling na niet bekend.
Hoe wisten deze Bourgondiers de macht te consolideren? Dat deden ze met banketten waarmee ze lieten zien wat ze in huis hadden. Zalmen met varkenskopen erop, fazanten gevuld met worsten en varkensblazen gevuld met eieren. De hertogen waren geen koningen, dus ze moesten toch op een of andere manier bewijzen dat ze rijk en machtig waren. De banketten waren de bling bling van deze tijd, stelde De Loo. Een tip voor de CFO’s die met purpose aan de slag willen. Schoonheid, propaganda en gastronomie, dat verkoopt.
Waarom besloot Van Loo 3,5 jaar van zijn leven aan het schrijven van dit boek te wijden? Dat komt door een prachtig prentenboek uit zijn jeugd waarop dergelijke taferelen te zien waren. Dit heeft een vonk doen ontstaan in de schrijver die nooit meer is uitgedoofd. “Als ik aan het schrijven ben, ben ik weer even die jongen van 14. Missie volbracht. Ik mag hopen dat u ook zulke essentiele ervaringen heeft.”
De zoektocht naar purpose eindigt waar hij begon: bij onszelf.
Het volgende CFO Forum vindt plaats op 29 oktober met als speciale spreker Lucia Rijker.