CFO headlines: Fossiel in de ban, flash crashes en offshore en scheepvaart in de spotlights

De G7 stopt met fossiele brandstof, obligatie-experts hebben honderd-en-één verklaringen voor de volatiliteit van de obligatiemarkten en de offshore- en scheepvaartindustrie staan in het teken van corruptie, ontslag en innovatie. CFO.nl brengt voor u de headlines van de week samen.

G7 stopt met fossiel en waarschuwt PoetinVoor CFO’s van bedrijven in de energiesector begon de week met veel beloften uit Elmau, Duitsland. De G7-landen beloven dat zij zich zullen houden aan reductie van de uitstoot van broeikasgassen met 40 tot 70 procent tussen 2010 en 2050 en zij committeren zich aan het doel de opwarming van de aarde te beperken tot minimaal twee graden. In ‘de loop van deze eeuw’ willen de landen naar 100 procent duurzame energie gaan. Een waarschuwing was er voor de grote afwezige, Rusland. De G7 duldt geen verdere agressie van Rusland met betrekking tot de burgeroorlog in de Oekraïne. President Obama liet weten dat de G7, indien nodig, klaarstaat om de sancties tegen Rusland op te voeren. Flash crashes op financiële marktenZorgen over de stabiliteit over de financiële markten nemen toe. De volatiliteit van de financiële markten neemt toe, met ‘flash crashes’ als gevolg. Vorige week daalden de Nederlandse en Duitse obligaties sterk in waarde, zonder duidelijke aanleiding. De rentes schieten omhoog en omlaag. In de financiële media kwamen deze week veel experts aan het woord op zoek naar een verklaring. Het Financieele Dagblad noemt een verklaring voor de toegenomen volatiliteit in het verdrijven van banken als marketmaker. De prijzen van obligaties kunnen snel veranderen omdat liquiditeit van de obligatiemarkt is afgenomen. Beleggers kunnen obligaties minder snel en tegen minder gunstige voorwaarde kopen en verkopen omdat banken zich deels hebben teruggetrokken als koper en verkoper van effecten als gevolg van strengere kapitaalseisen opgelegd door toezichthouders. De Financial Times geeft eenzelfde verklaring, maar ziet ook een andere reden: “Het kuddegedrag van beleggers wordt erger bij lage opbrengsten. De mogelijke winst is klein, maar de potentiële verliezen zijn groot. In zulke omstandigheden kan een race naar de uitgang chaotisch worden.” Bill Gross, een Amerikaanse obligatiehandelaar, geeft een heel andere reden. Hij ziet de schommelingen als voortekenen van het einde van een 35 jaar lang durende ´bull market´ in overheidseffecten. ECB-president Mario Draghi zei vorige week dat de recente rentebewegingen mede worden veroorzaakt door een gebrek aan liquiditeit. Ondertussen gaat de ECB door met het ‘quantitative easing’ programma. Deze week is er voor bijna 13 miljard aan Europese staatsobligatie gekocht. In totaal staat de teller van het QE-programma nu op 159,6 miljard euro aan opgekochte obligaties. Corruptie, ontslag en innovatie in offshore- en scheepvaartNederlandse bedrijven in de offshore- en scheepvaartindustrie stonden deze week in de schijnwerpers. Júlio Faerman van het Nederlandse bedrijf SBM Offshore verscheen dinsdag voor de Braziliaanse rechter voor een verhoor in verband met het omkopen van werknemers van de Braziliaanse staatsoliemaatschappij Petrobas. Hij maakte gebruik van het zwijgrecht, maar zijn advocaten lieten weten dat hij samenwerkt met het Braziliaanse Openbaar Ministerie in ruil voor strafvermindering. Faerman wordt gezien als de ´spil´ in een smeergeldaffaire en heeft namens SBM miljoenen steekpenningen betaald voor orders van Petrobas. De Braziliaanse zaak is het staartje van een grotere affaire. SBM schikte eerder voor 240 miljoen US dollar met Amerikaanse en Nederlandse autoriteiten. Door de rechtszaak is SBM uitgesloten voor nieuwe opdrachten van Petrobas.Het Braziliaanse bedrijf is ook een grote klant van scheepswerf IHC. Het Nederlandse bedrijf maakte bekend dat een grote order van 1 miljard euro voor Petrobas is afgerond, maar dat er weinig nieuwe opdrachten voor in de plaats zijn gekomen. Het bedrijf gaat hard reorganiseren en wil 1400 banen schrappen, waaronder honderden vaste banen. IHC heeft minder orders als gevolg van de afnemende olieprijs, waardoor oliemaatschappijen grote investeringen in offshoreschepen uitstellen. Ook voelt het bedrijf sterke concurrentie van werven in andere landen, die een lagere kostenbasis hebben.Er kwam deze week ook positief nieuws uit de industrie. Het Financieële Dagblad schreef een leuk artikel over Nederlandse innovativiteit en ondernemerschap. Deze week werd de eerste MDV1, betiteld als de ´Tesla op zee´, in gebruik genomen. Een innovatief schip voor de visserij gemaakt door de scheepswerven Hoekman op Urk en Padmos uit Stellendam. De schepen zijn goedkoper in aanschaf, zuiniger in het gebruik van brandstof en stoten 85 procent minder CO2 uit. Nederlandse visserijen staan in de rij en enkele buitenlandse kopers hebben zich ook gemeld.In CFO headlines haalt de redactie van CFO.nl wekelijks de rode draad uit het nieuws.