CFO Koopman: Profiteren van deeleconomie

Dit najaar verruilde Maurice de Wilde zijn baan als CFO bij Gasterra voor die van CFO bij Koopman Logistics Group, een logistieke dienstverlener en marktleider in de autotransport en -opslag met meer dan 1000 werknemers in Nederland, België en Duitsland. CFO.nl stelde hem enkele vragen over zijn nieuwe baan.

Wat trok u aan in de baan bij Koopman?
“Ik was als CFO bij Gasterra gedetacheerd bij Shell. Ik heb daar zeventien jaar met heel veel plezier gewerkt. Op een bepaald moment ging ik nadenken over wat ik nog meer zou willen in mijn loopbaan. Voor mij was dat in een andere  sector werken met een andere dynamiek en nieuwe uitdagingen. De maatschappij verandert in een hoog tempo en er gebeurt veel op het gebied van  innovatie. In  de wereld van het Nederlandse aardgas zit gewoon minder groei of innovatie, in vergelijking met het tempo in de rest van de buitenwereld. Ik wilde me ook verbreden en andere sectoren zien.”

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor Koopman?
“Het mooie van dit bedrijf is het ondernemerschap, de trots, de toewijding aan de kwaliteit en de verbondenheid die mensen voelen met de familie en het bedrijf, deels door de goede zorg voor de medewerkers en de lange horizon van de aandeelhouders. Daarnaast hebben we de meeste grote autofabrikanten als klant.

"De afgelopen jaren groeit het bedrijf behoorlijk snel. Het tempo is dusdanig hoog, dat het hier en daar aan de achterkant begint te piepen en kraken. Er spelen ook zoveel zaken op zoveel terreinen, dat er niet meer op de manier gewerkt kan worden die gebruikelijk was. Dat betekent dat processen en systemen versterkt moeten worden en er meer coördinatie en keuzes nodig zijn. Het moet uitdagend maar behapbaar blijven voor de werknemers. Maar proces en systeem mogen niet ten koste gaan van het aanwezige ondernemerschap, waar we zo groot door geworden zijn.
De groep van medewerkers die al langere tijd bij Koopman werkt, is  aangevuld met een frisse golf van mensen die hier de laatste drie jaren binnen gekomen is. Dat moet zich deels nog settelen door het goede te behouden en het nieuwe te omarmen . En dat is soms nog onwennig voor mensen. Bij Shell werkte ik met medewerkers die gewend zijn continu te moeten veranderen. Dat is wel een verschil. Steeds groter groeien betekent ook dat er steeds meer wordt gevraagd.”

Wat is uw rol daarin?
“Ik heb het altijd als de rol van de CFO gezien om de grootte van het speelveld te bepalen. Het moet dusdanig groot zijn dat mensen kunnen ondernemen, en het moet tegelijkertijd duidelijk zijn wat we wel en niet willen gaan doen, gezien de risico’s. De keuze maken voor de beweegruimte daarin, dat is mijn rol. Daarnaast ligt er voor mij hier een taak, met IT in de portefeuille, om de processen robuust te maken voor de groei. Dat betekent veel aandacht voor betrouwbare en relevante informatievoorziening voor onszelf, maar ook steeds meer voor onze klanten die transparantie in hun supply chain willen. Ook daar zetten we stappen in.”

Hoe gaat u om met die spanning tussen control en ondernemerschap?
“De grootte van het speelveld wordt uiteindelijk bepaald door de vraag hoeveel er fout mag gaan of niet mag lukken en wat je nog acceptabel vindt bekeken vanuit de continuïteit . Dat bepaalt hoe groot het speelveld is en daar moet je duidelijk over communiceren. Geef mensen daarna het vertrouwen, dan doen ze vanzelf het goede, hoor je vaak. En daar ben ik het mee eens. Mensen begrijpen die balans tussen control en ondernemerschap meestal heel goed. Ik verwacht wel van mensen dat als ze zoekend zijn naar die balans, ze om richting of duidelijkheid komen vragen. Daar wil je achteraf niet onaangenaam door verrast worden.”

Wat liggen op dit moment de groeikansen voor Koopman?
“Er gebeurt heel veel in de mobiliteitswereld. Verhuur- en leasemaatschappijen, maar ook autofabrikanten anticiperen op de komst van de deelauto. Zij hebben een vloot die naar de klant toe moet en er ook weer vandaan. Er moet er getankt worden, auto’s moeten onderhoud krijgen of gewassen, gespoten of gepoetst worden. Dit soort partijen kan dat niet, wij wel; op grootte schaal en transparant gemaakt met digitale oplossingen. Wij hebben bijvoorbeeld een faciliteit in de haven van Amsterdam, dat is vijf kilometer van het centrum vandaan en dus ideaal gepositioneerd. 

"We kunnen ook autofabrikanten en importeurs  helpen door inzicht te geven in hun gehele supply chain. We zijn met een grote digitaliseringsslag bezig om die hele supply chain inzichtelijk te maken, ook voor het stuk waarin we niet zelf actief zijn. De eerste pilots gaan lopen nu. Dit inzicht moet het autofabrikanten mogelijk maken hun voorraden te minimaliseren. Hier liggen grote kansen voor ons.”