CFO krijgt meer invloed op strategie private equity
Veel CFO’s van private equity bedrijven gaan nieuw geld ophalen bij investeerders. Drie-kwart van de ondervraagde CFO’s in de Global Private Equity Survey 2015 zijn van plan te starten met nieuwe fundraising campagnes in de komende twee jaar. De CFO’s kijken hierin sterk naar de prestatie van hun eigen bedrijf. Bedrijven met een consistente prestatie – een goed rendement – hebben meer succes in een fundraising campagne. Deze CFO’s leggen intern de nadruk op stabiliteit en zekerheid door vast te houden aan een gekozen investeringsstrategie, waaronder omvang van de bedrijven waar in geïnvesteerd word en de geografische focus. CFO’s private equity bedrijven moeten meer rapporterenDe ondervraagde CFO’s merkten dat er steeds meer papierwerk op hun bordje komt. Investeerders voeren meer druk uit voor rapportages op het gebied van regulatoire aspecten en risico management en openheid in communicatie. Om een investeerder aan boord te krijgen moet de CFO in staat zijn om rede ‘operational performance’ van het private equity bedrijf te laten zien. Bij snelgroeiende PE-bedrijven moet de CFO goed de risico’s van de groei managen. De onderzoekers concluderen dat de rol van de CFO binnen een PE-bedrijf groeit. Van een CFO wordt gevraagd om operationele en regulatoire risico’s te managen, de ontwikkeling van de bedrijvenportfolio te monitoren en waarderen en om het directe contact met investeerders te onderhouden. Hierin besteedt de CFO steeds meer tijd aan overleg en rapportages voor toezichthouders, zoals de SEC in de Verenigde Staten. De ondervraagde CFO’s verwachten dat compliance een kernactiviteit blijft. Amerikaanse CFO’s denken dat ze op termijn minder tijd aan compliance kwijt zijn. Voor Europese CFO’s kan dat anders uitpakken als gevolg van de invoering van de Alternative Investment Fund Managers Directive (AIFMD). Een richtlijn voor beheerders van alternatieve fondsen in EU landen. CFO bepalend voor competitief voordeel Goede rapportages worden door de ondervraagde CFO’s gezien als een mogelijkheid om een competitief voordeel te behalen. Door consistent, transparant en betrouwbaar te rapporteren kan een PE-bedrijf ‘operational excellence’ demonstreren en daarmee de kans op een succesvolle fundraising vergroten. Om de kwaliteit van rapportages te vergroten grijpt de CFO en zijn finance team steeds vaker naar automatiseringsprocessen. De CFO’s verwachten dat hun functie en team een grotere invloed krijgt op de strategische positionering van een PE-bedrijf. De rol van de CFO verschuift van tactisch niveau naar strategisch niveau, zeker waar het gaat om het binnenhalen van nieuw investeringskapitaal.