CFO Landal: ‘Hoe enger de wereld, hoe beter Landal het doet’

Meer dan 90 vakantieparken, op jaarbasis 2,8 miljoen gasten, 14,5 miljoen overnachtingen… Hoe dealt marktleider Landal GreenParks met de crisis?

Luchtvaart en reisbranche zijn extreem zwaar getroffen door de coronacrisis, maar de situatie is voor Landal GreenParks toch anders dan voor bijvoorbeeld KLM, legt CFO Elke Snijder uit. “Van onze parken in Nederland zijn er nog zo’n dertig open, als ik over de accommodaties praat. Hetzelfde geldt voor onze vestigingen in Denemarken en Tsjechië, waar lokale gasten welkom zijn. Wat het in Nederland gecompliceerd maakt, is dat elk van de 25 veiligheidsregio’s zelf over opening dan wel sluiting mag beslissen. En alleen Brabant telt al drie van die veiligheidsregio’s.”

Landal GreenParks koos er daarnaast bijvoorbeeld voor om een van haar grootste parken, Hof van Saksen, redelijk snel op slot te gooien. Hoewel het op dat moment niet door de veiligheidsregio Drenthe werd geëist. “Maar met een paar duizend gasten zou je medewerkers als politiemensen moeten laten optreden zodra mensen rondom het meer te dicht bij elkaar zouden komen, best een risico met het mooie weer van de afgelopen periode. We hebben, na prioriteit overleg binnen de directie, besloten dat we die weg niet op wilden, veiligheid van onze gasten en medewerkers staat echt op nummer 1”, zegt Elke Snijder.

Nieuwe realiteit 
De CFO spreekt nuchter van ‘onze nieuwe realiteit’, als ze het over de gevolgen van de crisis heeft. En al is de omzet van Landal sinds de (intelligente) lockdown werd afgekondigd fors gekelderd, aan enthousiasme en passie ontbreekt het onder de 3000 medewerkers bepaald niet. Dat geldt zeker ook voor Elke Snijder, die voor Landal GreenParks in het post-corona tijdperk genoeg perspectief ziet.  

“Vakantie is nu niet top of mind en emotie en sentiment zijn heel belangrijk”, weet ze. “Maar ons type product past in de anderhalve meter economie. Op onze parken staan veelal vrijstaande self catering bungalows, en ook die in ‘onze’ andere landen – zoals België, Denemarken, Duitsland en Oostenrijk – gaat het om drive-to destinations. Gasten komen met hun eigen auto, hoeven niet te vliegen. Dat is natuurlijk een groot voordeel. ‘Hoe enger de wereld, hoe beter Landal het doet’. Klinkt naar en is zeker niet zo bedoeld, maar in het verleden heeft dat na crises en rampen wél zo uitgepakt.”

‘Hoe desinfecteer je die ballen?’
Maar daar waar het grote en algemene voorzieningen als zwembaden en restaurants betreft, zal ook Landal GreenParks zichzelf straks deels opnieuw moeten uitvinden. “Met minigolf en fietsverhuur is dat natuurlijk niet zo ingewikkeld, maar bijvoorbeeld bowling? Hoe desinfecteer je die ballen?”

Ook Landal heeft in Nederland een beroep gedaan op de NOW-compensatieregeling. In Duitsland en Denemarken geldt voor personeel de lokale werktijdverkortingsregeling. In de parken die nog open zijn, wordt met minimale bezetting gewerkt, mede omdat de algemene voorzieningen daar gesloten zijn. De uitgaven zijn fors teruggebracht, al gaan kosten voor onderhoud en energie deels door. Waterpompen in zwembaden moeten doorpompen, anders gaan ze stuk.  

“Landal is een gezond en sterk bedrijf”, zegt CFO Elke Snijder. “We hebben reserves en kunnen het een tijd volhouden. Maar natuurlijk geen jaren. Met mijn finance team werken we nu aan de toekomst van ons product. Hoe gaat dat eruit zien, wat is straks je verdienmodel? Nu bestaat 80 procent van onze revenues uit de verhuur van bungalows, 20 procent uit wat je op het park aan inkomsten verdient; dat zou wel eens anders kunnen worden.”

Geobsedeerd door cash 
Steun in de rug bij die blik op de toekomst is de enorme groei van vraag naar Landal accommodaties die het bedrijf afgelopen jaren kende. Met directie, de innovatieafdeling en finance is Landal bezig om handen en voeten te geven aan het toekomstige product. Hard werken met het finance team rond Elke Snijder, honderd fte’s sterk. “We hebben afgelopen twee weken een groot model gebouwd, dat voorziet in volledige cash voorspelling en cash sturing tot eind 2021”, legt ze uit. “In Excel zit ons hele bedrijf nu in cash, de analisten volgen de flow continue. Ja, wij kijken nog zijdelings naar de P&L maar zijn nu echt geobsedeerd door cash…”

Ook de CFO werkt vanuit huis, de dynamiek – van bijvoorbeeld parkbezoek – mist ze. “Ik zal heel blij zijn als ik onze vestigingen weer kan bezoeken, Landal heeft een heel tastbaar product. Wij hebben thuis twee kinderen van 9 en 11 jaar, het bijhouden van hun schema’s helpt bij het nieuwe dagritme. En bij mij is het einde van de werkdag, ook écht het einde van de werkdag. En koken, daarna, vind ik nu dus wél heel leuk!”

‘Straks, in vredestijd…’
Lessons learned? “De enorme veerkracht van onze medewerkers”, antwoordt Elke Snijder zonder enige aarzeling. Toen op zondag 15 maart om 17.45 uur werd aangekondigd dat alle horeca dicht moest, waren wij om 18.00 uur gesloten. We hebben onze Nederlandse gasten in Oostenrijk op tijd kunnen vertellen dat ze maar beter snel konden vertrekken, in verband met het dichtgooien van de grenzen. Ja, iedereen zet de schouders er onder, er is geen moment gepiept. Het nieuwe normaal? Wij doen het gewoon! Dat wij zo’n draai zo snel kunnen maken, dat we zoveel realisatiekracht bezitten… Straks, in vredestijd, kunnen we in net zo’n tempo nog veel grotere dingen laten zien.”    

Dit artikel maakt deel uit van een serie interviews met CFO’s die vertellen hoe ze omgaan met de coronacrisis. Lees ook: 
CFO Greenyard Group: 'Nu comfortabeler in Belgie, dan in Nederland'
Jumbo CFO Ton van Veen: ‘Zoals vroeger wordt het niet meer’
CFO Vanderlande: 'Het enige wat zeker is vandaag, is dat alles onzeker is'
CFO Transavia: 'Focus finance gedraaid naar cash sturing'
– CFO Royal FloraHolland: 'Coronacrisis is non-stop roller coaster'

Gerelateerde artikelen