CFO Menzis: meer control door big data

Nieuwe technologie biedt zorgverzekeraars kansen om de stijgende zorgkosten te lijf te gaan. CFO Frank Janssen: “Dit heeft meerwaarde voor de patiënt en leidt tot minder uitgaven.”

Frank Janssen heeft als CFO van Menzis een brede rol. “Ik kan de gehele dag bezig zijn met finance en cijfers. Maar ik zie meer belang in het verhaal achter de cijfers; goede analyses, ontwikkelingen en projecties richting de toekomst.” Dan gaat het bijvoorbeeld om de stijgende zorgkosten. Als er niets gebeurt, moet de verzekerde uiteindelijk meer premie gaan betalen. Tegelijkertijd neemt de maatschappelijke acceptatie van de stijgende zorgpremie af. Er komt druk te staan op het zorgstelsel. Het fundament van het zorgstelsel is solidariteit; het gemeenschappelijk dragen van de zorgkosten,zegt Janssen. “Iedereen wil de beste behandeling als men ziek is. Maar als de premie stijgt, is het land te klein.” Een ontwikkeling die zorgen baart, aldus de CFO. 

Lees ook: Verkeerde inschatting loopt snel in de miljoenen

"De grote uitdaging is om de switch te maken naar een andere manier van zorg verlenen, waarin we niet redeneren vanuit het aanbod van de zorg maar vanuit de behoefte van de patiënt." Dan gaat het niet alleen over behandelen, maar ook over preventie. Soms zijn er mogelijkheden voor e-health toepassingen: “Dit zijn ontwikkelingen die goed zijn voor de patiënt én een verlaging van de kosten geven”, zegt Janssen. 

Ziekte voorkomen

Om te beginnen met preventie. Hoewel het als een logisch idee klinkt om te voorkomen dat mensen ziek worden, zitten er aan de uitvoering toch nog een paar haken en ogen. “Onze klanten zijn gewend dat er contact is met de zorgverzekeraar als ze ziek zijn en minder vooraf. Die perceptie moeten we veranderen.”

In het buitenland zijn er Insurtech-partijen die allerlei gegevens bijhouden van hun cliënten en die gebruiken om gezond gedrag te stimuleren. Het zijn mogelijkheden die bijvoorbeeld IoT-toepassingen bieden. Een goed idee? Deze partijen gaan wel ver op het gebied van privacy, zegt Janssen. “Ze weten bovendien zoveel, dat ze op basis daarvan zouden kunnen selecteren. Dat zou Menzis nooit doen.” Maar er zijn genoeg andere ontwikkelingen die mogelijkheden bieden: “We experimenteren met Sensire en het Slingeland Ziekenhuis in de thuisdiagnose van COPD met behulp van een iPad.”

Over het algemeen biedt nieuwe technologie Menzis de kans hun klanten beter te bedienen. Een voorbeeld: “We doen aan zorgadvisering, raden mensen aan bij welke instelling ze het beste terecht kunnen. We zouden dit meer proactief kunnen doen, eerder afspraken maken. We kunnen bijvoorbeeld bepaalde patronen inzichtelijk maken en daardoor weten we dat een verzekerde in de toekomst bepaalde zorg nodig heeft. We kunnen de voorspelbaarheid ten behoeve van onze verzekerden vergroten.”

Start-ups kans geven

Menzis wacht niet af tot nieuwe technologie zich ontwikkelt. De zorgverzekeraar investeert. Niet vanuit rendementperspectief, legt Janssen uit. “We investeren om te stimuleren dat nieuwe initiatieven op de Nederlandse markt komen en om start-ups de kans te geven.” Menzis investeert voornamelijk via fondsen die gericht zijn op zorginnovaties. De verzekeraar heeft een deel van het kapitaal geoormerkt voor innovaties. Via verschillende fondsen gaat het om in totaal zo’n 50 miljoen euro. Ook andere verzekeraars zijn op dezelfde manier actief. 

Menzis is een coöperatie. Het geld is van de leden, de verzekeraar wil zich absoluut geen onnodige risico’s veroorloven, zegt Janssen. Al is investeren in fondsen nooit zonder risico. Niet iedere start-up groeit uit tot een volwaardig bedrijf. Menzis gaat het om de overtuiging dat door nieuwe technologie zorg beter en goedkoper kan worden. Janssen: “Er zit wel een bepaalde trots in het bedrijf dat we hier in investeren.”
Een voorbeeld waar Menzis direct in investeert is Neokidney; een draagbare kunstnier. Mensen die nierdialyse nodig hebben, verhogen hiermee hun kwaliteit van leven, tegelijkertijd dalen de zorgkosten. “We investeren er rechtstreeks in, omdat we sterk geloven in dit project.” 

Fraude opsporen

Interne investeringen gaan nu vooral richting big data. Al twee jaar is men hier nu mee bezig, zegt de CFO. “We hebben ongelofelijk veel data. Je kunt op heel veel verschillende onderwerpen zoeken, binnen de regels van de privacy. Via slim gebruik van data kunnen we bijvoorbeeld fraude voorkomen; wanneer we vier declaraties ingediend zien bij vier verschillende apotheken door vermoedelijk dezelfde persoon. Door patronen te herkennen, kunnen we doorzien wat er nu eigenlijk echt gebeurt.”

Verder biedt de enorme hoeveelheid data vergelijkingsmateriaal aan. Vektis is het bedrijf dat de declaraties van alle zorgverzekeraars doet, waardoor deze spiegelinformatie beschikbaar is. Janssen: “Worden er te veel behandelingen gegeven? Is een arts bijvoorbeeld overmatig bezig? Bij ‘N=1’ is dat lastig te bespreken. Nu hebben we een mogelijkheid tot vergelijking met een groot aantal zorginstellingen.”

Onderhandelingen

Menzis gebruikt die informatie in onderhandelingen met zorginstellingen. “We kunnen de situatie omdraaien”, zegt de CFO. “Voorheen kon een ziekenhuis argumenteren dat het meer zorg zou moeten verlenen, omdat een verzekeraar meer verzekerden had. We weten nu veel beter hoe groot de populatie daadwerkelijk is en hoeveel mensen er echt naar het desbetreffende ziekenhuis gaan.”
   
Geeft dat een voorsprong in de onderhandeling? Eerder realisme, zegt Janssen. “Het gaat ons niet om armpje drukken, maar om partnership en het afsluiten van realistische contracten. Dat kan door middel van dit soort inzichten beter.”

Door dit inzichten kunnen de contractonderhandelingen effectiever gebeuren, zegt Janssen. En kunnen de gesprekken gaan over andere zaken, zoals het afsluiten van meerjarencontracten waardoor onder andere meer innovatie in zorginstellingen mogelijk wordt. “Het gaat niet meer alleen over geld, het gaat steeds meer over de kwaliteit en innovatie van zorg. En dat vind ik een hele goede ontwikkeling.”

 

Over Menzis

Menzis heeft 2,2 miljoen verzekerden onder zijn hoede en behaalde vorig jaar een omzet van meer dan 6,1 miljard euro. Menzis is een coöperatie, wat betekent dat de verzekeraar van de leden is en geen winstoogmerk heeft. De verzekeraar is bekend van de merken Menzis en AnderZorg en is qua grootte de vierde grootste verzekeraar van Nederland. De zorgverzekeraar heeft vestigingen in Wageningen, Enschede, Groningen en Den Haag.