‘CFO moet details van zijn data willen kennen’
Uit een enquête bleek onlangs dat finance professionals en CFO’s wereldwijd twijfelen aan de betrouwbaarheid van de data die ze gebruiken. Opvallend was dat er een gat zit tussen het vertrouwen dat executives en professionals hebben. De CFO heeft er vaker vertrouwen in dat het goed zit.
Lees ook: CFO ziet in verschillende datastromen bron van fouten
Begrijpelijk, vindt Marco de Jong van Experience Data. “De CFO heeft een ander perspectief. Hoe verder je uitzoomt, hoe minder erg ogenschijnlijk kleine afwijkingen zijn. De CFO heeft ook niet de pijn van de onderliggende data die aan elkaar geknoopt moet worden, die ziet alleen het eindresultaat.”
Onder de motorkap
Toch zou de CFO zich juist wel moeten interesseren voor wat er gebeurt onder de motorkap, zegt De Jong. “Ik denk dat je als CFO wil weten hoe het echt zit, de feiten wil kunnen checken en met voorbeelden bezig wil zijn in plaats van met algemeenheden en trends. Maar goed, ik weet dat heel weinig mensen hier echt mee bezig zijn.”
Dat geldt zeker niet alleen voor CFO’s. De Jong ziet ook bij veel financeprofessionals een gebrek aan interesse in de data en het onderliggende proces. “Het grootste probleem is dat mensen nog helemaal niet snappen wat data wel en niet is en wat ermee kan. Veel financials kijken alleen maar naar gemiddelden en uitkomsten en niet naar de datastroom zelf.”
Op een andere manier naar data kijken
Dat leidt ertoe dat fouten die in het proces in rapportages sluipen, niet worden opgemerkt, zoals financials getuige de eerder genoemde enquête ook aangeven. “Als je maar vaak genoeg optelt, aftrekt, deelt, aggregeert en uniformeert weet je op een gegeven moment niet meer hoe het nou zit. Om tot een wezenlijke verandering te komen, zou je van gezichtspunt moeten veranderen.”
Voor finance betekent dat concreet dat de afdeling veel meer zicht zou moeten krijgen op hoe het onderliggende proces verloopt, legt De Jong uit. “Je moet dus meer vanuit de data gaan redeneren dan vanuit de rapportage. Er zijn veel tools die de dataflow kunnen visualiseren en het proces inzichtelijk maken. Het probleem is alleen dat men nog niet op die manier naar data kijkt.” Ook zou de oorspronkelijke data veel langer beschikbaar moeten blijven, voegt hij toe. Dan kan finance altijd terug naar het beginpunt om te snappen wat een bepaalde uitkomst in de rapportage precies betekent.
Grote meerwaarde
Financials moeten dus veel beter gaan snappen hoe een rapportage tot stand komt en welke stappen zijn gezet om van de oorspronkelijke gegevens een rapport te maken. Omdat de CFO er verder vanaf staat, lijkt het niet logisch dat die ook in detailniveau inzicht heeft, maar het kan zeker een grote meerwaarde geven als hij het wel heeft.