CFO Panel #Inflatie: “Je kunt niet even naar Den Haag bellen en zeggen: ‘doe er eens wat aan!’”

Hoe hard komt de inflatie aan in de Nederlandse boardrooms - en hoe gaan onze CFO’s er mee om?

Wij legden deze vraag voor aan ons nieuwe CFO Panel. Deze week met Carlo Binken (Enviem)Arnoud Breedijk (CFO ESTG) en Joost Peeperkorn (Eden Hotels).

Joost Peeperkorn (Eden Hotels): “Uiteindelijk zijn de consumenten de pineut.”
“Al in november vorig jaar heb ik als CFO gesprekken gevoerd met sales en marketing over de budgetbepaling voor 2022 – en ook over onze targets. De inflatie die al begon einde zomer vorig jaar dus die hebben we daar zeker in meegenomen. En dat is maar goed ook, want het gaat allemaal niet beter worden met de oorlog die nu woedt in Oekraïne.

Je moet je als CFO voor de korte termijn nooit laten leiden door plotselinge ontwikkelingen, maar de gevolgen van deze oorlog gaan langer doorwerken. De meeste inkoop hebben we nu vaststaan in lang lopende contracten. De echte klap komt denk ik straks als de contracten aflopen. Ik zie de prijzen hoe dan ook niet meer dalen naar het niveau begin vorig jaar. In de loop van volgend jaar gaan wij dat echt voelen. Inflatie is een lastig fenomeen. Je kunt niet even naar Den Haag bellen en zeggen: ‘doe er eens wat aan!’ Voor ons als CFO is het dus een taaie kluif.

Vaste prijzen of doorbelasten
CFO’s zijn per definitie risicomijdend. Maar ik vermoed dat meeste CFO’s hun inkoop een beetje vast hebben staan – lange termijncontracten met vaste prijzen, ook als het gaat om energie. Wij hebben binnen Eden Hotels ook een duidelijk rentebeleid. Natuurlijk, variabele rente is altijd lager, maar we zijn geen bank en ook geen speculant, dus onze rentes staan gewoon vast voor langere tijd – in ieder geval twee derde deel. Dat is fijn, want nu met de extra inflatie stijgt de rente. Voor sommige bedrijven weegt dat zwaarder van voor andere.

Uiteindelijk zijn de consumenten de pineut. Hoe vervelend ook, veel zaken kun – en moet – je direct doorbelasten aan de klant. Wat ik opvallend vind is dat ik van onze salesmensen in het veld terug hoor dat de consument het over het algemeen wel accepteert dat prijzen omhoog gaan. Mensen zijn zich bewust van de inflatie en niemand is nog verbaasd dat een kop koffie in de horeca 4 euro kost. Maar andere kosten, zoals stijgende prijzen voor het repareren van de airconditioning in je hotels, zijn onzichtbaarder en dus lastiger door te belasten.

Arbeidsmarkt
De inflatie heeft zeker invloed op het vinden van personeel in onze sector. In onze branche is het vinden en houden van personeel misschien wel de grootste uitdaging. Werknemers willen meer geld omdat alles duurder wordt. Het gaat dus om het binden van de juiste mensen voor de juiste bedragen.

De spanning op ons personeelsbestand zien we over de gehele linie, maar vooral bij de vakkrachten: bedienend personeel, receptionisten, spoelkeukenmedewerkers. We hebben een aantal partners die onze kamerschoonmaak doen en die hebben hetzelfde probleem. En ja, het is waar dat dit soort banen niet meer genoeg betaalt om bijvoorbeeld in Amsterdam te kunnen wonen.”

Lees het hele interview met Joost Peeperkorn. 
 

Arnoud Breedijk (CFO ESTG): “De vraag naar onze zonnepanelen, laadpalen en Ledverlichting gaat de afgelopen weken alle perken te buiten.”

“De enorme prijsstijgingen in de huidige geopolitieke situatie hebben een tamelijk bizarre invloed op onze business. ESTG is in Europa een leidende B2B distributeur van sustainable technology producten. Met de sterk gestegen prijzen voor olie, gas en elektriciteit wil iedereen zonnepanelen op het dak, elektrisch rijden en energie besparen waar het kan. Wij hebben normaal al een groei van zo'n 35% per jaar, maar de vraag naar onze zonnepanelen, laadpalen en Led verlichting gaat de afgelopen weken alle perken te buiten.

Om de installateurs die vaste klant bij ons zijn niet teleur te hoeven stellen, moeten we nieuwe klanten helaas grotendeels afhouden. Dat doet uiteraard pijn, maar we snappen goed dat het een luxeprobleem is in de wereld van vandaag. Door supply chain shocks – zoals chiptekorten en productieproblemen bij de fabrikanten – kost het nu meer moeite om producten in ons warehouse te krijgen dan eruit.“

Niet Capex-intensief
"Een deel van onze financiering is vastrentend, een deel is gelinkt aan 1m Euribor. Voor die laatste component is het financiële model achter ons businessplan 2022-24 gebaseerd op de relevante futures. Ontwikkelingen in de futuresmarkt verwerken we in onze Latest Estimates.
Onze business is niet erg Capex-intensief en de investeringen die wij doen hebben een uitstekende IRR. Enkele procentpunten kostenstijging helpen onze business cases niet meteen om zeep. Natuurlijk blijven wij wel scherp op de prijzen letten en kiezen we business partners die de beste value for money bieden.

ESTG groeit aanzienlijk sneller dan de markt en wil dat de komende jaren blijven doen – ongeacht de inflatie. Daar heb je hele goede mensen voor nodig en die moet je voor bovengemiddelde prestaties ook bovengemiddeld willen belonen. Het is geweldig om te zien hoe een snelgroeiend bedrijf met goede mensen als een magneet werkt om nog meer goede mensen aan te trekken en krapte op de arbeidsmarkt.

Lees het hele interview met Arnoud Breedijk. 
 

Carlo Binken (Enviem): “Vanwege onze specifieke business zitten wij echt in het hart van de crisis.”
“Ik kom net terug van ons impact overleg over de situatie in de energiemarkt. Er spelen al zeker een half jaar verschillende zaken in deze energiemarkt die continu ‘in motion’ is. De huidige hoge inflatie in Nederland is vooral gedreven door een geopolitieke situatie. Daar kun je als onderneming niet direct zelf heel veel aan doen, maar vanwege onze specifieke business zitten wij echt in het hart van de crisis. Wij zijn een van grotere fuel retailers van Noord-West Europa, met onder meer TinQ en Gulf als brands.

We leveren ook gas en elektriciteit aan bedrijven en consumenten. De landelijke inflatie ad ca 6%  die we zagen in januari, was volgens mij voor 70 á 80% gedreven door energie inflatie. Voor mensen met hogere inkomens – grotere huizen en meerdere auto's – die meer energie verbruiken, komt de inflatie volgens mij uit op ruim 10%.

Zelf ondervinden wij ook de gevolgen van de hoge energieprijzen. Wij exploiteren vele honderden tanklocaties in meerdere landen en een grote smeermiddelen fabriek in Dordrecht. Onze eigen energierekening is in de afgelopen maanden fors gestegen en de verwachtingen voor 2022 zijn weinig hoopgevend. We geven veel aandacht aan het doorvoeren van (duurzame) energie besparingsoplossingen en we nemen onze medewerkers hierin mee.”

Prijsstelling en creditmanagement
“Wat je snel helder moet maken naar je eigen medewerkers, maar ook naar bedrijven en consumenten toe, is dat de (verkoop)prijsstelling goed moet worden afgestemd op de schommelende inkoopprijzen. Je moet de markt en concurrentie supergoed in de gaten houden evenals de gevolgen van de disrupties in de supplychain voor de onderneming. Zelf volg ik webinars van internationale financiële instellingen en advocatenkantoren om de situatie in de wereld bij te houden en om bij te blijven bij de financiële en juridische consequenties van de actualiteit. Tegelijkertijd heb ik als CFO, net zoals iedereen in het directieteam ook de verantwoordelijkheid voor het handelen van onze 800 collega's. Heeft iedereen goed in de gaten waarop ze moeten acteren – zowel op de inkoop als op de verkoop – meerdere keren per dag?

Werk je in de gas- of elektriciteitsmarkt, dan moet je je posities op de korte en langere termijn verdraaid goed in de gaten houden. In het laatste kwartaal van 2021 zijn in Nederland acht energiebedrijven omgevallen omdat ze hun posities in een sterk stijgende markt niet adequaat hadden afgedekt en zichzelf hadden vastgelegd op een lagere verkoopprijs. Er zijn nu momenteel nagenoeg geen energiebedrijven meer die meerjarige contracten aan bieden. De energieprijzen zijn zo grillig, dat risico kun je niet dragen. Voor ons betekent het ook: veel exposure aan de klant kant – mogelijk betalingsproblemen bij onze afnemers. Wat doe je daarmee als CFO? Tot de Russische inval in Oekraïne dachten we nog dat de prijzen weer zouden dalen, maar nu is alles anders. Goed, strak creditmanagement, adequate bevoorschotting en met je klanten blijven communiceren is nu van groot belang.”

Lees het hele interview met Carlo Binken.