CFO research: crashes voorspellen, aandelen inkopen en meer ecommerce

Econometristen kunnen aandelencrashes voorspellen als aardbevingen, bij het inkopen van eigen aandelen moet de CFO goed de lokale omstandigheden meewegen en Nederlandse bedrijven lijken achter te lopen op het gebied van ecommerce. CFO.nl haalt voor u de conclusies uit het onderzoek.

Voor een CFO voelt een crash van de financiële markten als een aardbeving. Econometristen Francine Gresnigt, Erik Kole en Philip Hans Franses van de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben dat letterlijk genomen en een model ontwikkeld om toekomstige crashes te voorspellen voor een termijn van circa vijf dagen. Hierbij maken ze gebruik van de overeenkomsten tussen de prestaties van aandelen rond een crash en de seismische activiteit rond aardbevingen. Ze hebben het model ingepast in een ‘early warning system’ (EWS) voor toekomstige crash dagen en het model uitgetest in de recente crisis. De wetenschappers zijn positief. Hun EWS presteerde beter dan gangbare systemen die kijken naar grote prijsfluctuaties. Het onderzoek verschijnt in het juli-nummer van het Journal of Banking & Finance. Aandelen inkopen in VS werkt beter dan in EuropaIn hetzelfde journal verscheen deze maand een onderzoek naar het effect van aandeleninkoop. Eerder schreef blogger Willem-Jan Meijer op CFO.nl al over het beperkte nut van het inkopen van aandelen. Desondanks zijn er veel CFO’s die hun koersen of price-earnings ratio’s proberen op te pompen door eigen aandelen in te kopen. Het succes van deze operatie is wisselend en sterk afhankelijk van lokale omstandigheden, schrijven de Britse professoren Dimitris Andriosopoulos en Meziane Lasfer. Zij onderzochten het effect van aandeleninkoopprogramma’s van Europese bedrijven. De – voor Europese CFO’s – teleurstellende conclusie is dat de aankondiging van aandeleninkoop in Europa een minder groot effect heeft dan in de Verenigde Staten. Zij geven hiervoor drie verklaringen: (1) Europese bedrijven kondigen relatief vaak aan dat ze aandelen in gaan kopen, waardoor het effect van iedere aankondiging minder zwaar weegt; (2) in Frankrijk dempt de governancestructuur het effect van aandeleninkoop; (3) een aanpassing van de regulering heeft er toe geleid dat Britse bedrijven ingekochte aandelen mogen houden als ‘treasury stock’. Deze aanpassing heeft de marktimpact verkleind. Ecommerce in Nederland kan beter Als je aandeleninkoopprogramma niet heeft gewerkt kan je altijd nog proberen meer omzet te maken. Een goede online strategie is anno 2015 de heilige graal. Er gaat geen roundtable van de CFO Community voorbij waar het woord ecommerce niet valt. Desondanks verkopen Nederlandse bedrijven relatief weinig online. De Europese Commissie heeft een onderzoek naar zakendoen op internet door het midden- en kleinbedrijf (mkb) gepubliceerd. Daaruit blijkt dat het Nederlandse mkb 6,5 procent van zijn omzet haalt uit ecommerce-activiteiten. Het gemiddelde in Europa ligt op 8,8 procent. Landen als Portugal, Zweden, Denemarken en Tsjechië scoren meer dan tien procent. Of dit goed of slecht nieuws is voor de Nederlandse ondernemers is onduidelijk, want het lage percentage kan ook betekenen dat Nederlandse ondernemers veel beter zijn in offline verkopen, maar absoluut wel veel online verkopen. Aan de digitale infrastructuur ligt het in ieder geval niet. De Europese Commissie heeft een interactieve grafiek online gezet waarin Nederland in de top van de ‘Digital Economy and Society Index’ meedraait. Alleen de Scandinaviërs zijn beter online vertegenwoordigd.Wist u trouwens dat 18 procent van de Europeanen nog nooit internet heeft gebruikt?   Export volume omhoogUit de (online) databank van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam deze week cijfers gerold over de prestaties van de Nederlandse economie in april. Nederlandse bedrijven hebben 4,7 procent meer goederen geëxporteerd dan in april 2014. De stijging van het exportvolume is volgens analisten grotendeels te danken aan de lage koers van de Euro. Nederlandse bedrijven exporteerden in april vooral meer transportmiddelen, machines en apparaten. Verder groeide ook de export van rubber- en kunststofproducten sterk. Consumenten hebben in de onderzochte periode 1,5 procent meer besteed dan vorig jaar. Dit is niet echt goed nieuws, want het merendeel van de stijging is te danken aan een hogere gasrekening. In de rubriek CFO research haalt de redactie van CFO.nl de conclusies uit onderzoek relevant voor de CFO.