CFO Rondetafelsessie: “Omgaan met disruptie door technologie”
Code Halos Tijdens de plenaire ochtendsessie van CFO Day heeft Paul Roehrig, Managing Director van het ‘Center for The Future of Work’, de denktank van de wereldwijde IT, consulting en BPO dienstverlener Cognizant, het publiek reeds verteld over Code Halos. “Er zijn razendsnelle veranderingen gaande op het gebied van data en informatie”, aldus Roehrig. “We hebben te maken met een verschuiving die maar eens in de honderd jaar voorkomt. En dit heeft behoorlijke impact: We maken meer foto’s dan ooit te voren, maar toch is Kodak failliet gegaan. Ook kijken we thuis meer films dan ooit te voren, maar bestaat Blockbuster Movies niet meer. Alle bedrijven worden met uitsterving bedreigd als ze zich niet tijdig aanpassen aan deze tijd van digitale transformatie.” Rond mensen, bedrijven en ook voorwerpen, zoals auto’s en machines zijn gedurende het laatste decennium een ‘halo’ van code te vinden die bedrijven kunnen gebruiken om waarde te creëren. Bedrijven als Google, Facebook, Netflix, Pandora en Amazon doen dat al volop. Netflix wist bijvoorbeeld al op basis van big data dat de serie ‘House of Cards’ een succes zou worden voordat er ook maar één aflevering geschoten was. “In welke bedrijfstak je ook zit”, vervolgt Roehrig, “je moet je realiseren dat je klanten nu een virtueel persoon zijn naast een fysiek persoon. Bedrijven die zich puur blijven richten op de fysieke klant dreigen ten onder te gaan, want de verwachting is dat tegen 2025 de digitale economie net zo groot zal zijn als de fysieke economie in 1995.” Managing at the crossroadsVolgens Roehrig zijn er vier fasen bij bedrijven die bij de ‘crossroads’ belanden. Ieder bedrijf zit wel in één van deze fasen. 1. Er is iets mis. Je hebt het gevoel dat er iets speelt maar kunt er nog niet helemaal de vinger opleggen. 2. De vonk. Je identificeert ideeën en Code Halo oplossingen. 3. Verrijken van de Code Halo oplossingen. 4. Daadwerkelijke crossroads – Dit is het punt waar de markt gaat omdraaien.Leven na de crossroads. De producent van fietsen, die bij de discussie aanwezig is, geeft aan nog in de eerste fase te zitten. Er komen als snel ideeën naar voren over hoe de fietsenfabrikant de omslag zou kunnen maken, zoals het toevoegen van sensoren aan fietsen. Dan leert het bedrijf over de ervaringen van fietsers, en kan ze allerlei aanverwante producten gaan aanbieden in samenwerking met partners uit hele andere industrieën, zoals de toerisme en vrije tijd sector. Er komen nog verschillende bedrijfstakken aan bod. Vastgoed is een lastige op Code Halo gebied, want de toegevoegde waarde zit bovenal in de locatie. In de luchtvaart zitten de meeste spelers een paar fasen verder. KLM is een voorbeeld dat al volop gebruik maakt van social media om reizen plezieriger te maken voor hun klanten. Dan zijn er nog verzekeraars. Een deelnemende CFO van een verzekeraar geeft aan in fase 2 te zitten. “We spelen met ideeën om sensoren in auto’s te plaatsen die rijgedrag registreren, waar we onze tarieven op aan kunnen passen.”Moet je altijd de eerste zijn? Vraagt een deelnemende CFO zich af. “Dat hangt van je markt af”, reageert Bart van der Mark (Lead Business Process Services, Cognizant). “Ken je kwetsbaarheden en ga na of je voldoende data en inzicht hebt om het aan te zien komen. Ik raad bedrijven aan een lijst te maken van alle potentiele disruptieve gebeurtenissen die zich voor kunnen doen. In sommige gevallen kun je dan je concurrent laten beginnen, en bij andere kun je beter zelf de voorsprong nemen.”Volgens Roehrig is het belangrijk naar het concurrentielandschap te kijken van 24 tot 36 maanden vooruit. “Wat voor bedreigingen zijn er nu? Blockbuster zag wat Netflix aan het doen was, maar ze zijn desondanks niet in beweging gekomen. Google heeft Nest Labs, Inc (firma in huisautomatisatie) overgenomen omdat ze een interface willen in de huizen van mensen. Philips heeft dit goed opgepikt, dus zijn ze begonnen sensoren toe te voegen aan hun lichtschakelaars en vaatwasmachines. Ze willen niet dat hun bedrijfsmodel ontwricht wordt door een onverwachte concurrent als Google.”En daarin ligt de uitdaging van alle bedrijven in alle industrieën; voorkomen ontwricht te worden. Deze transformatie gaat geen enkele organisatie ontzien, dus het is essentieel het Code Halo denken te omarmen, anders is er maar één mogelijke uitkomst en dat is ten onder gaan.