Risico bij TBI: “Let op addertjes onder het gras”

Vertraging bij bouwprojecten of kosten die vele malen hoger uitpakken: de bouw is een business waarin goed risicomanagement essentieel is. Hoe pakt CFO Emiel Roozen van TBI Holdings dit aan?

De onzekerheid bij bouwprojecten is een gegeven, zegt Emiel Roozen, CFO van het Rotterdamse bouw- en installatiebedrijf TBI Holdings. Dit is een deel van risico dat geaccepteerd moet worden: “We maken altijd een risicoscan. En natuurlijk hebben we veel ervaring. Maar ook al bereken je alles nog zo goed, je kunt nog altijd op een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog stuiten”, zegt de CFO. Met andere woorden, let op het addertje onder het gras. Roozen: “En er zijn flink wat mogelijke addertjes.”

Lees ook: 3 CFO's over onvoorspelbaarheid
   
Bouwers die te maken krijgen met vertraagde projecten en extra kosten halen vaak de krant. Toch zorgen de hoge risico’s niet voor minder voorspelbare cijfers, zegt Roozen: “Volatiliteit is inherent aan de sector. Maar TBI bestaat uit 19 verschillende dochterbedrijven. Er is veel diversificatie tussen de bedrijven die actief zijn in Vastgoed, Wonen, Utiliteit, Technologie & Energie en Mobiliteit & Industrie. Daarnaast is het resultaat van de ene business line minder volatiel dan de andere. Bovendien hebben we zo’n duizend projecten. Het heeft een diversificatie-effect op onze resultaten.”

Checks and balances

De rol van de raad van bestuur is onder meer het vormgeven van de procedures en het raamwerk waarin de beslissingen genomen worden, zegt Roozen. “Dit zijn de checks and balances. Dat houdt in dat je je inleest, de bouwlocaties bezoekt en goed op de hoogte bent. Er is een cascadestructuur die bepaalt wie waarvoor verantwoordelijk is en toestemming moet geven. Zo zijn er projecten waar statutaire directies zelfstandig een beslissing over nemen en omvangrijke en complexe projecten die naast de directies ook via de raad van bestuur lopen.”

“Voor mij als CFO is het altijd zaak te kijken wat de verwachte resultaten van een projectaanbieding zijn. Het punt daarbij is wel dat je het dan nog moet gaan maken.” Dan komen de faalkosten om de hoek kijken. Het is essentieel om hier oog op te houden, zegt Roozen. “Dit zijn de grootste kosten in de sector. Die veroorzaken het grootste verschil tussen wat je verwacht te gaan verdienen en wat je daadwerkelijk verdient.” 

Projecten van vijf jaar

Om hierop grip te krijgen maakt het bedrijf onder meer gebruik van Monte Carlo-analyses. Hierbij worden scenario’s berekend die leiden tot verwachte uitkomsten. Even zo belangrijk volgens de CFO: “Goed met je mensen te spreken, contractmanagement en het bestuderen van de cashflowkant. En uiteraard is de vraag of het technisch allemaal ook echt haalbaar is.” Hoe dan ook blijft de vraag altijd of de inschatting achteraf de waarheid blijkt te zijn. Roozen: “Sommige projecten duren wel vijf jaar of zelfs langer. In die tijd kan veel gebeuren. Maar een voordeel is dat sommige onderdelen van ons bedrijf al 150 jaar bestaan. Er is hier jarenlange ervaring. Men weet hoe zaken lopen.”

In het volgende CFO Magazine (verschijningsdatum november 2018) een uitgebreid interview met Emiel Roozen, CFO van TBI Holdings.