CFO TV: de 5 faalfactoren in digitale transformatie
De aankomende aflevering van CFO TV gaat over de succes- en faalfactoren die een rol kunnen spelen in de digitale transformatie van bedrijven en organisaties. Waarom verloopt het digitaliseringsproces bij sommige organisaties soepel en komt het bij andere organisaties nauwelijks van de grond?
Over die vragen gaat Michael van Asperen morgen in gesprek met schrijver en journalist Menno Lanting, Jasper de Wit (CFO Royal Haskoning/DHV) en Maurice de Wilde (CFO Koopman). Samen gaan ze in op de geheimen van succesvol (digitaal) transformeren – maar ook op de factoren die een succesvolle transformatie in de weg staan.
Over dat laatste onderwerp – faalfactoren – schreef Lanting ook het boek “Uit het transformatiemoeras: de 5 faalfactoren bij het digitaliseren van organisaties”. Op basis van de eerlijke interviews die Lanting de afgelopen jaren hield met boards over hun eigen digitale transformatie, formuleerde hij een aantal faalfactoren die vaak opspelen in het digitale transformatieproces.
Dit zijn ze op een rijtje:
- Hollen in hetzelfde paradigma
- Focus op de technologie in plaats van echt waarde toevoegen
- Geen of te weinig visie vanuit de top en te veel bottom-up-initiatieven
- Bestaande organisatie-structuur en -cultuur werken de transformatievisie tegen
- Jezelf blindstaren op de klant in plaats van waarde toe te voegen aan het ecosysteem
Hangen in oude paradigma's
Hoewel veel bedrijven graag willen transformeren, is het vaak toch heel aantrekkelijk om exact op dezelfde plek blijven. Dat komt ook omdat organisaties vaak niet goed zien waar hun kwaliteiten voor de toekomst werkelijk liggen. Of ze weten het wel, maar ze slagen er niet in om die kwaliteiten in een praktisch toepasbare visie om te zetten. Soms is er voor sommige organisaties eigenlijk ook geen toekomst meer.
Focus op tech
Een andere faalfactor bij het digitaal transformeren van je organisatie is een eenzijdige focus op nieuwe technologie in de bestaande context. Het gevaar dat je dan loopt is dat achterhaalde processen en proposities eigenlijk niet worden getransformeerd, maar een extra digitale dimensie krijgen. Digitale transformatie wordt dan al snel ‘digitale pleisters’ plakken in plaats van het echt upgraden van de waardeketen.
Geen of te weinig visie
Digitale transformaties brengen niet wat ze zouden kunnen brengen wanneer er in de boardroom niet goed genoeg is nagedacht over de why en how to get there. Het gevolg van het ontbreken van een krachtige visie: allerlei losse en leuke transformatie-initiatieven die ontstaan op de werkvloer – vaak met veel energie, maar met weinig tot geen richting. Een digitale strategie die los staat van een overall strategie.
Bestaande organisatiestructuur en -cultuur werken de transformatievisie tegen
Hoewel digitale transformatie vaak ook gaat over gedragsverandering bij medewerkers, ontbreekt het in organisaties vaak aan duidelijke instrumenten om het gewenste gedrag daadwerkelijk te stimuleren – en te belonen. Daarbij geven veel boardroommembers zelf ook onvoldoende het goede voorbeeld en zijn ze vaak slecht in staat om een wenkend transformatie-perspectief te bieden aan medewerkers.
Blindstaren op de klant, blind voor het ecosysteem
Focus op de klant is belangrijk. Ook in een digitale transformatie. Maar bedrijven opereren bijna altijd in een ecosysteem waarbij ze met allerlei verschillende partijen optrekken – van leveranciers tot partners. Wat vaak over het hoofd wordt gezien in digitale transformatieprocessen is dat deze partijen allemaal moeten worden betrokken in de transformatie.
Zijn deze faalfactoren herkenbaar?
Ben je nieuwsgierig naar hoe jouw organisatie het transformatiemoeras kan ontlopen?
Benieuwd naar het eigen verhaal van CFO’s Jasper de Wit en Maurice de Wilde?
Dan is het zeker interessant om morgenochtend in te schakelen op CFO TV: 21 mei, 11:00 uur
Schrijf je hier in!