CFO van de scale-up #5 – Jos van Rijswijk (NewCold): “Niet harder werken, maar smarter werken.”
Tekst: Tomer Dahan
Dit jaar viert NewCold haar tienjarige bestaan. Jos van Rijswijk, met een brede technische finance achtergrond, kwam er in 2016 bij als CFO. Sindsdien is het hard gegaan. Hoewel het Nederlandse publiek nog niet helemaal bekend lijkt te zijn met NewCold, bevindt het bedrijf zich inmiddels voor het tweede opvolgende jaar in de top 10 snelst groeiende bedrijven van Nederland. Hoog tijd voor een gesprek.
Missie
“NewCold is een snelgroeiende wereldwijde marktspeler op het gebied van temperatuurgecontroleerde opslag en distributie. De zogeheten cold-chain, vertelt Van Rijswijk.” NewCold werkt samen met verschillende grote voedselleveranciers over de hele wereld, om zo de “koude opslag” industrie verder te innoveren. “Onze hoofdvestiging zit in Nederland. Daarnaast hebben we kantoren en warehouses in heel Europa, Australië en de VS.”
NewCold biedt nieuwe oplossingen voor de steeds veranderende supplychain. “State-of-the-art geautomatiseerde koelopslagoplossingen stellen ons in staat om met veranderende uitdagingen, zoals voedselveiligheid, kwaliteitscontrole, prijsdruk, hogere transportkosten, arbeid en energie om te gaan.” In de supplychain is het bedrijf dus continu op zoek naar oplossingen om consolidaties, arbeidstekorten en toenemende eisen op het gebied van duurzaamheid het hoofd te bieden.
Het is de vaste overtuiging van NewCold dat geautomatiseerde koelopslag de enige manier is om de uitdagingen van een moderne toeleveringsketen aan te gaan. “Hoewel automatisering geen doel op zich is, worden veel, voornamelijk repetitieve processen, geautomatiseerd om de menselijke tussenkomst te minimaliseren. Dit elimineert een belangrijke bron van productschade, resulteert in een meer betrouwbare en voorspelbare werking en zorgt ook voor duurzame kosten in lange termijn."
Groei en de CFO
Vergevorderde automatisering biedt NewCold verscheidene kansen. “Data uit onze warehouses stroomt ‘real-time’ binnen bij het hoofdkantoor.” Hierdoor is op elk moment de mate van productiviteit per warehouse goed te volgen. “Dit zorgt ervoor dat wij als finance-organisatie, tezamen met het gehele management kunnen meten, weten en sturen op live data. Deze inzichtelijkheid geeft ons controle over onze activiteiten."
Verschillende landen met meerdere warehouses maken standaardisatie tot een belangrijk thema voor Van Rijswijk. Daarom is een gemeenschappelijke standaard voor alle warehouses van belang om een 'one language, one finance organisation' te bewerkstelligen. Tevens zijn de betalingsstromen onder Van Rijswijk geautomatiseerd. “Door gebruik te maken van Artificial Intelligence kunnen purchase orders en factuurstromen geautomatiseerd worden. Snelle groei vereist een mentaliteit van ‘niet harder werken, maar smarter werken”, aldus Van Rijswijk. Financiering gebeurt bij NewCold op projectbasis. Het duurt ongeveer drie jaar voordat een warehouse positief bijdraagt aan de EBITDA. Van Rijswijk: “Cash wordt gegenereerd uit deze ‘operationele sites’. Die cash wordt vervolgens geherinvesteerd in de opbouw van nieuwe warehouses.”
Aangezien NewCold een kapitaal-intensief bedrijf is, levert dat complexiteit in de jaarrekening op – en omdat NewCold zo hard groeit, is er op dit moment meer cash nodig dan er vanuit de mature sites gegenereerd wordt. Hierdoor is cash management heel belangrijk: “Cash planning en management, toezien dat de projecten binnen budget en binnen de met klanten afgesproken tijd leveren – het zijn de elementen van het speelveld waarop ik overzicht moet houden om een succesvol project te realiseren. Compliance en goede relaties met banken en externe financierders zijn essentieel in de funding en het realiseren van deze projecten. Wij hebben een goede relatie met onze Private Equity partner Westport Capital Partners. Zij maken, sinds het ontstaan van het bedrijf aan ‘de keukentafel’, een belangrijk verschil in het mogelijk maken van de groei.” Inmiddels is het balanstotaal van NewCold gegroeid naar meer dan 1 miljard.
Alles in eigen hand
De gehele aansturing van de automatische warehouses is intern geregeld bij NewCold. “De flow van pallets, het bijsturen van de machines, het cloudbased warehouse-management-systeem CORAX, is volkomen in handen van het bedrijf zelf.” Hierdoor kent NewCold een lage mate van afhankelijkheid van derde partijen. Het zorgt er ook voor dat NewCold snel en flexibel kan inspelen op een veranderende markt – van bouw tot operatie. Volgens Van Rijswijk bevindt NewCold zich in de ‘winning sector’ – voedsel. Wat er ook gebeurt. Eten blijft iedereen doen. Hoewel geopolitieke invloeden altijd impact kunnen hebben op de investeringsbeslissing bij een bedrijf met internationale groeiambities, heeft NewCold dus niet veel te vrezen. Ook de weerslag van Covid-19 was beperkt.
Van Rijswijk geeft aan dat NewCold door de ver doorgevoerde automatisering, een lage mate van arbeidsafhankelijkheid heeft. “Zo heeft automatisering bijvoorbeeld geen last van inflatie, maar bedrijven met veel werknemers gaan het in de portemonnee voelen wanneer loonsverhogingen aanstaande zijn, aldus van Rijswijk.” Daarnaast maakt het duurzame karakter van NewCold het bedrijf weerbaar tegen stijgende energieprijzen. “Het klinkt raar, maar juist deze onzekerheden bevestigen dat ons businessmodel het juiste is.”
Volgende fase
Het bedrijf is in een volgende fase terecht gekomen. Van overleven als start-up, naar structuur aanbrengen voor verdere groei – en dan nu de manifestatie als internationaal belangrijke speler. “No matter the cold, we go for gold”, aldus Van Rijswijk. De grootste uitdaging ligt nu in het faciliteren van structuur in de finance-organisatie bij verdere groei van het bedrijf. “Je wordt door snelle groei vanuit de structuur vaak afgeleid. Bij sterke groei zijn er altijd onverwachte situaties die ad hoc gemanaged moeten worden.” Momenteel voert NewCold ongeveer vijf projecten op jaarbasis uit.