CFO’s accelereren innovatie met investeringen in R&D en oorlogskas
In een tijdperk van snelle verandering als gevolg van digitalisering en de opkomst van nieuwe businessmodellen is de verandercapaciteit en innovativiteit van bedrijven een belangrijke succesfactor. CFO’s van bedrijven als DHL, Alliander, T-Mobile. Cofely GDF Suez, Ceva Logisitics en LOI zien dat finance een positieve invloed kan hebben in het mogelijk maken van innovatie. Het gesprek werd gemodereerd door CFO Community Manager Kevin Mottard. Innovatie en finance in plaats van innovatie vs. finance: daarover waren alle CFO’s het eensNek uitsteken voor innovatieIn veel bestaande organisaties gaat verandering langzaam als een gevolg van lange procedures waarin innovatieve ideeën worden getoetst aan ´checks and balances´ die zijn opgesteld om risico’s te verkleinen. Vaak komen de procedures uit de koker van finance. Als dat proces niet snel genoeg wordt doorlopen gaat de innovatie te laat de markt op. De CFO’s zien daarin een schone taak weggelegd hun team. Om innovatie mogelijk te maken moet de financieel directeur het lef hebben om zijn nek uit te steken om innovatieve ontwikkelingen mogelijk te maken. Dit vereist een verandering van de traditionele, risicomijdende, instelling van de financial. Hij moet niet alleen kijken naar de down-side, maar ook de potentie van de up-side meenemen en daar naar handelen. CFO’s meer dan ooit bereid om hun nek uit te steken voor innovatieCFO brengt innovatie in stroomversnelling Één van de aanwezige CFO’s gaf een voorbeeld hoe een financial zijn nek kan uitsteken. Voor een telecombedrijf was hij betrokken bij een testpilot voor nieuwe technologie. Deze pilot bleek succesvol, waarna de CFO op eigen initiatief naar het internationale hoofdkantoor is gereisd om de benodigde investeringen te krijgen voor een internationale uitrol van de technologie. Zo kan de CFO, met zijn financiële expertise en het gewicht van zijn positie, innovatie in een stroomversnelling brengen. Als de CFO niet de kritische vragen stelt, dan doet niemand hetDe financials erkennen dat het getoonde ondernemerschap van CFO niet zonder risico’s is. Soms moet een CFO juist vaker nee zeggen, om verkeerde beslissingen te voorkomen. Aan tafel worden voorbeelden gedeeld van slecht uitgepakte investeringen in onder andere de energiesector. Investeren en opschalenEnkele CFO’s zien het niet als verantwoordelijkheid van hun bedrijf om ‘voor de troepen uit te lopen’. Een groot concern doet er soms beter aan om kleine, meer flexibele bedrijven, te laten innoveren. Die hebben daar een beter structuur voor en kunnen sneller schakelen. Voor de grote multinational is het zaak om voorbereid te zijn om snel te kunnen investeren en op te schalen. Als een technologie zich eenmaal bewezen heeft, kan het concern toeslaan en zo het momentum pakken. De aanwezige CFO’s concluderen dat de investeringsstrategie niet voor elk bedrijf is weggelegd, want er is veel cash voor nodig. Om deze reden propageren enkele financials een middenweg, waarin ze de balans houden tussen experimenteren, investeren en opschalen. Daarin erkennen zij dat de CFO het niet alleen voor het zeggen heeft. De rol die de CFO heeft in het zoeken van de balans is sterk afhankelijk van de samenwerking met de andere leden van de board. Met name de relatie en samenwerking met de CEO is bepalend voor de gekozen innovatie-strategie. Deze samenwerking wordt verder besproken tijdens het preconference-programma ‘Board Dynamics’ op 1 juni voorafgaand aan CFO Day op 2 juni.