CFO’s delen lessen over hun data journey
Dat data analytics inzichten oplevert die veel waarde toevoegen is zeker. Maar als bedrijven de eerste stappen zetten, is het soms moeilijk een business case te maken. Ook daarover ging het op CFO Day 2023. Een terugblik.
Over de dilemma’s die de CFO's hun datateams tegenkomen als ze serieus beginnen aan hun transformatie, daar moest het over gaan tijdens het prikkelende ronde tafelgesprek gefaciliteerd door Agium, ‘Het Dataspelletje, niet lullen maar poetsen!’. De CFO van de automotive tak van een groot Nederlands familiebedrijf deelde met een twintigtal van zijn collega’s uit uiteenlopende sectoren de ervaringen die zijn eigen onderneming de afgelopen jaren heeft opgedaan met data.
De onderneming zet data in om nieuwe businessmodellen te creëren, innovaties te doen en de cashflow forecasting te verbeteren. Samen met de Director Data & Analytics van het datacenter en de Manager Business Insights schetste de CFO hoe zij dat aanpakken.
- Met externe data krijgt het datateam een voet tussen de deur
- Kweek inzicht bij de top over de potentie van data
- Zet je data-experts op de payroll
Blik op de business
De holding zette de eerste stappen met data in het midden van het vorige decennium. Er werden specialisten aangenomen die eerste use cases lieten zien. Wat daarbij alleen wel miste was een blik op de business, op de verschillende bedrijven van de holding. De projecten gebeurden nog te veel ‘vanuit een kantoortje met de deur dicht’, vertelde de Director.
Hij kwam zes jaar geleden binnen met de opdracht om de data-activiteiten dichter bij de verschillende bedrijven te brengen. “Ik ben heel veel in gesprek gegaan met de holding-bedrijven en heb meteen een paar mensen aangenomen. Het datalab groeide vandrie fte binnen twee jaar naar een team van vijftien personen. Daarbij gaat het team ondernemend te werk. Het schrijft voorstellen voor de verschillende bedrijven zodat zij op een laagdrempelige manier met data aan de slag kunnen gaan.
Externe data
Het maken van eerste use cases op basis van extern beschikbare data is een goede manier om een voet tussen de deur te krijgen. Dit helpt om de interesse te wekken bij het management en te laten zien wat er mogelijk is, legde hij uit. “Zo kunnen we uiteindelijk een positieve voedingsbodem creëren voor de wat saaiere dingen, zoals datametingen en datakwaliteit.”
Het maken van landkaartjes is een beproefde methode. Met externe data is het bijvoorbeeld mogelijk om alle verkooppunten in kaart te brengen. “Dat kunnen we uitbreiden met demografische en economische informatie en daarna kunnen we dat correleren met de eigen verkopen.”
Is externe data wel goed genoeg om hoogwaardige analyses te doen, vroeg een van de aanwezige CFO’s. “Het is sowieso nieuw en dus altijd sexy en verrijkend”, antwoordde de Director van het datalab. Natuurlijk werkt dit niet in elk land. In Nederland is de externe data, dankzij bijvoorbeeld de database van de KVK, veel beter dan in veel andere landen.
Varen op data, niet op de onderbuik
Verschillende CFO’s deelden ervaringen uit de datajourney die hun eigen onderneming had afgelegd. De CFO van een groot postbedrijf vertelde dat een van de eerste stappen was geweest om de top van de onderneming te helpen begrijpen wat het potentieel is van data. De top honderd kreeg hiervoor een vierdaags programma aangeboden.
Dat is belangrijk, zei ook de CFO van het automotive bedrijf dat een kijkje in de eigen keuken had gegeven. Dat het management bereid is om te vertrouwen op de inzichten die uit data analytics komen is een voorwaarde voor succes. “Als mensen nog een ingesleten voorkeur hebben voor vertrouwen op de onderbuik dan wordt het heel moeizaam. Mensen die op een cruciale positie zitten kunnen heel veel tegenhouden, ook het volwassen gebruikmaken van data.”
Borgen van kennis en expertise
Een andere CFO wierp de vraag op of het mogelijk is om met externe inhuur te werken voor datateams, of dat het toch beter is om specialisten in huis te hebben. Hij sprak zelf een sterke voorkeur uit voor het laatste. Data analytics is immers een ‘competentie van strategische waarde’.
De CFO van de automotive was het daar volmondig mee eens. “Ik ben heel principieel. De product-owner, business-owner, technology-owner moeten mensen zijn die bij ons op de payroll staan. Het is een transitie, het is geen schakelaar die je aan of uit zet.. Bovendien, door je eigen mensen in huis te hebben borg je de kennis en expertise, maar ook de ownership en de drive om er wat van te maken.”
Uiteindelijk heeft dit ook weer met de volwassenheid van de organisatie te maken, concludeerde hij. “Niet iedereen kijkt op dezelfde manier tegen dit vraagstuk aan, maar het is ook een kwestie van niet lullen maar poetsen en gewoon doen.”