CFO’s en innovatie: verkrijg de juiste mindset

De meeste CFO’s hebben geleerd om te kijken naar concrete cijfers en voorbeelden uit het verleden om risico’s in te schatten. Vervolgens is het eerste instinct om die risico’s zo veel mogelijk te vermijden. Je krijgt als CFO dan ook al snel de kriebels als het gaat om grootse, innoverende plannen die niet eerder zijn uitgevoerd. Al die wilde ideeën van creatieve breinen… Ze leven in een wereld waar alles mogelijk is en waar financiën geen rol lijken te spelen. Irritant, of juist essentieel om in een snel veranderende wereld voor te blijven op de concurrent?

door Valentijn de JongChange to stay the sameStugge bedrijven zoals V&D en Blokker merken nu het resultaat van hun “veilige” aanpak. Zij worden langs alle kanten gepasseerd door bedrijven die wel de stap vooruit durfden te zetten. Niet erg positief voor de uiteindelijke balans. Daarnaast zien we steeds meer start-ups die door hun frisse blik en flexibele instelling verschillende branches volledig op zijn kop zetten. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp in de telecomsector, Uber in de taxisector en Airbnb in de hotelsector. Juist om je marktpositie te behouden is het belangrijk om constant op zoek te blijven naar verbetering. Zoals kunstschilder Willem de Kooning ooit zei: “I have to change to stay the same.” Opvallend is het dat deze start-ups, ten opzichte van gevestigde bedrijven, vaak minder kennis en middelen in huis hebben om tot dit soort radicale innovaties te komen. Oftewel, het draait allemaal om de mindset. Tijd dus om die wilde ideeën een kans te geven! Er zijn namelijk genoeg tools en methodieken om radicale innovatie op beheersbare wijze op gang te brengen. Jij kunt daar als CFO een belangrijke rol in spelen.Lean innovatieVolgens Jan van den Ende, hoogleraar Innovatiemanagement aan de Rotterdam School of Management, maken CFO’s vaak gebruik van traditionele evaluatiemodellen om radicale, innovatieve projecten mee te beoordelen. Dit zorgt vaak voor een onderwaardering van dit soort projecten, omdat het project van begin tot het eind wordt doorgelicht. De risico’s lijken in dat geval veel te groot, aangezien het van te voren moeilijk valt in te schatten of een volledig nieuw idee of product wel aan zal slaan, terwijl er vaak grote investeringen gedaan moeten worden. Het gevolg is dat gevestigde bedrijven vaak blijven hangen in incrementele innovaties, die minder kosten en risico’s opleveren, maar de wereld ook niet op zijn grondvesten zal laten schudden. Laat staan echt waarde gaan toevoegen of het merk een nieuw gezicht kunnen geven.Ben je inmiddels overtuigd van het belang van echte innovatie? De Lean methodiek kan jou als CFO meer controle geven over de financiële kant van innovatie, waardoor risico’s veel meer worden beperkt. De wens van de klant staat hierbij centraal en verspilling wordt zoveel mogelijk voorkomen. In deze video wordt Lean innovatie in het kort uitgelegd. Werkwijzen die vallen onder de Lean methodiek zijn bijvoorbeeld:ScrumDe Scrum filosofie komt voort uit de ICT-wereld, maar wordt inmiddels ook steeds vaker bij andere veranderingen en projecten ingezet. Je werkt hierbij in een team van verschillende betrokkenen, waaronder de klant, gebruiker en opdrachtgever. In korte periodes (zogenaamde sprints) wordt een klein stukje van een product afgerond, waarna samen wordt bekeken of het team op de goede weg is. Hierbij kan tussendoor ook steeds om feedback van de gebruiker of opdrachtgever worden gevraagd. Zo kan er snel bijgestuurd worden, is de betrokkenheid van alle partijen hoog en wordt de kans op falen sterk verminderd.Minimum Viable ProductHet Minimum Viable Product (MVP) hangt samen met de Scrum filosofie. Een MVP is het minimale vereiste product om jouw idee mee te kunnen testen. Nadat je het idee/testproduct hebt voorgelegd aan jouw beoogde doelgroep bepaal je of je op dezelfde koers verder gaat of kom je er misschien wel achter dat je een hele andere weg in moet slaan. Omdat er nog weinig is geïnvesteerd en er nog geen onomkeerbare beslissingen zijn genomen, voorkom je hiermee grote uitgaven die vervolgens weinig ROI opleveren. Bang dat je met zo’n onaf product een slechte indruk achterlaat? Volgens Reid Hoffman, de oprichter van LinkedIn hoeven we daar niet bang voor te zijn: “If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late.”Ben jij die CFO die wél blij wordt van innovatie? Ben jij na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt om als CFO een belangrijke rol te spelen wanneer het gaat om innovatie? Schrijf je dan vandaag nog in voor de masterclass “Denk als een Startup; Finance als Innovation enabler”. Tijdens deze 2-daagse masterclass i.s.m. Alex van Groningen zal ik je samen met andere experts nog meer inspiratie en tools geven om innovatie en finance op perfecte wijze samen te brengen.  Nu alvast meer inspiratie opdoen? De Lean Startup door Eric Ries is een inspirerend boek over Lean innovatie, dat zowel startende bedrijven als gevestigde bedrijven inzichten en tools verschaft. Valentijn de Jong blogt over innovatie en de verandering. Valentijn was 17 jaar actief in de internationale corporate wereld in executive rollen. Hij werkte voor bedrijven als Mercedes, General Electric en De Lage Landen (Rabobank Groep). Sinds 2015 is Valentijn uit het corporate leven gestapt en geeft hij leiding aan Acato, een internet bedrijf in Den Haag dat Online Experiences voor haar klanten maakt. Eerder verschenen:Hoe digitaliseer je jouw bedrijf in 3 stappen? What can a corporate learn from a start-up? Innovation Mavericks, hoe bewerk je de finance guys?