“CFO’s moeten er rekening mee houden dat onder failliete bedrijven ook klanten kunnen zitten. Of klanten van klanten.”
Tekst: Joyce van Kan
Het aantal bedrijven dat in het tweede kwartaal van dit jaar in de Europese Unie failliet ging, was de afgelopen acht jaar niet zo hoog, zegt het Europese statistiekbureau Eurostat eerder deze maand. Gemiddeld stegen de faillissementen in EU-landen met 8,4 procent vergeleken met de drie maanden daarvoor. Zo meldde financieringsplatform October januari dit jaar al dat kleine bedrijven de ruimte niet hebben om tegenvallers op te vangen vanwege toenemende druk op de marges.
Lees ook:
- Faillissementsgolf in Europa
- Meer faillissementen in juni
- Grote toename faillissementen in mkb dreigt in 2023
Impact van faillissementsgolf?
Moeten Nederlandse CFO’s rekening houden met een faillissementsgolf, en zo ja hoe? Luuc Mannaerts, CEO van financieringsplatform October Nederland, benadrukt twee belangrijke effecten die deze faillissementen kunnen hebben, ook op grote bedrijven. Waarom is het goed om als CFO waakzaam te zijn op dit soort cijfers, ook al lijken ze soms een ver-van-mijn-bed-show?
“Veel bedrijven in het mkb dienen als leveranciers voor grote ondernemingen. Wanneer deze failliet gaan kan dit leiden tot verstoringen in de leveringsketen. Hoewel grote bedrijven meestal meerdere leveranciers hebben, kan het verminderen van de keuze aan leveranciers wel degelijk een impact hebben, bijvoorbeeld op prijsontwikkelingen. Dit kan vooral relevant zijn wanneer de relatie met een bepaalde leverancier sterk is”, aldus Mannaerts.
“CFO’s moeten er rekening mee houden dat onder failliete bedrijven ook klanten kunnen zitten. Of klanten van klanten. Dit kan leiden tot een domino-effect van onbetaalde facturen en het verlies van inkomsten. Hoewel grote bedrijven vaak methoden hebben om het leveranciersrisico te beheersen, kan het nog steeds voorkomen dat klanten niet aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen.”
Volgens Mannaerts is de impact van faillissementsgolven op grote bedrijven over het algemeen beperkt, maar er zijn sectoren die kwetsbaar zijn voor dergelijke gebeurtenissen. “Met name de horeca en de retail zijn sectoren waar het risico op faillissementen hoger is. Deze sectoren hebben historisch gezien al te maken met hogere faillissementsniveaus en worden vaak blootgesteld aan leveranciersrisico's en financiële instabiliteit. Als daar harde klappen vallen doet dat misschien ook weer iets met de bestedingen van ontslagen werknemers, die misschien weer jouw klant zijn.”
Probability of default
“Wat van belang is, is het point in time checken of je leveranciers, of klanten, nog steeds financieel stabiel zijn. In de huidige, snel veranderende zakelijke omgeving, is het niet voldoende om enkel en alleen te vragen naar het jaarverslag. CFO’s zouden kunnen nadenken over modernere tools en technologieën om realtime inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van hun leveranciers en klanten”, aldus Mannaerts. Deze strategieën kunnen helpen om mogelijke risico's vroegtijdig te identificeren en maatregelen te nemen om de impact van eventuele faillissementen te minimaliseren.
Het kan voor een CFO ook handig zijn om de meest up-to-date tools te kennen waarmee men het risicoprofiel in kan schatten van klanten of leveranciers. “Er wordt meestal gekeken naar kredietlimieten, maar er zijn ook tools die de ‘probability of default’ bepalen, de waarschijnlijkheid dat een bedrijf failliet gaat. Ook open banking technologieën kunnen CFO’s helpen om beter geïnformeerde beslissingen te nemen en hun risicomanagementstrategieën te versterken.”