CIO Jan Willem Duijzer werkt aan ‘Haagse Kracht’ en veiligheid

“De snelste weg aanleggen is niet altijd de beste optie; veiligheid kan botsen met snelheid.” CIO Jan Willem Duijzer van de Gemeente Den Haag weegt belangen van openheid, veiligheid en toegankelijkheid af in een wereld van digitale transformatie. Een gemeente kan haar klant niet kiezen. Iedere inwoner moet gebruik kunnen maken van de diensten van de gemeente. Duijzer ging in gesprek met CFO Community Manager Kevin Mottard en Mark Telgenkamp van ConQuaestor, partner van de CFO Community.

Jan Willem Duijzer werkt sinds 2011 als CIO bij de Gemeente Den Haag. Hij is van huis uit geograaf en jurist en kwam in 1988 aan de slag bij het Ministerie van Landbouw. “Toen was de eerste automatiseringsslag volop aan de gang. Voor het ministerie was digitalisering in die periode heel belangrijk en er werd veel in geïnvesteerd.” Wet van Moore bepaalt vakgebied CIODuijzer ziet het belang van ICT voor de overheid en samenleving sterk groeien. “ICT is een belangrijke drijfveer van innovatie en economische ontwikkeling. De wet van Moore [opslagcapaciteit computerchips groeit exponentieel – red] is nog steeds van kracht, getuige ook de spectaculaire groei van ICT en nieuwe technologie.” Duijzer merkt dat deze snelle technologische ontwikkeling zijn vakgebied sterk bepalen. “De wet van Moore verklaart voor een groot deel het verschil tussen de werkomgeving van de CFO en de CIO. Ik zeg wel eens plagend ‘jullie vakgebied verandert één procent per jaar en mijn vakgebied met veertig procent.’” Spanningsvelden openheid en veiligheidDuijzer volgt de technologische ontwikkelingen op de voet, maar zoekt voor de gemeente de balans. Hij ziet twee grote spanningsvelden. “Wij moeten rekening houden met de oude bestaande organisatie. Wij zijn geen jong snel groeiend bedrijf als Cool Blue, eerder een gevestigde speler als de V&D. Als CIO moet ik rekening houden met het spanningsveld tussen openheid enerzijds en veiligheid anderzijds. Een gemeente is een open en interactieve organisatie met een sterke samenwerking met de samenleving. Deze hechte samenwerking noemt het college van Burgemeester en Wethouders de Haagse Kracht en staat centraal in het beleid. Aan de andere kant is veiligheid en privacy een belangrijk aandachtspunt. Tussen de openheid en veiligheid zit een spanningsveld en daar moet je keuzes in maken.” Het tweede spanningsveld ziet Duijzer tussen innovatie en beheersbaarheid. “Ons ‘ICT wagenpark’ vernieuwt constant. We moeten blijven investeren in betere computers, servers en nieuwe digitale diensten. Steeds meer gemeentelijke diensten maken gebruik van ICT services. Bijvoorbeeld bij handhaving en parkeertoezicht  – werkprocessen die traditioneel leunen op veel mankracht – zien we digitale diensten enorm oprukken. Naast de introductie van deze nieuwe systemen moeten we ervoor waken dat de prestaties van bestaande systemen op peil blijven. Een goede website moet continue worden vernieuwd en verbeterd.  CIO Jan Willem Duijzer schaakt digitaal  Gemeente helpt iedereenBij elke verandering die Duijzer doorvoert moet hij goed rekening houden met de inwoners van Den Haag. “Verandering doet veel met mensen in termen van denken, werken en samenleven. Wij moeten rekening houden met de digitale vaardigheden van iedereen. In een stad als Den Haag is circa twintig procent van de mensen niet voldoende bedreven in het gebruik van computers en zijn er nog relatief veel ongeletterde mensen. Ik ben een optimist, maar ik denk dat er altijd een groep blijft die niet meekomt met de digitale revolutie. Als gemeente heb je de plicht iedereen te helpen.”Duijzer is inmiddels ervaren in het combineren van technologische innovatie met de diverse belangen van een gemeente. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Den Haag heeft voor de vijfde keer in zeven jaar de prijs voor het beste digitale loket van alle Nederlandse gemeenten gekregen van accountants- en advieskantoor EY. “Die erkenning is leuk, maar het wat nog belangrijker is: de burgers zijn ook tevreden”, zegt Duijzer. Combinatie van internet en warme communicatieHet thema van het Jaarcongres Public Finance van 2015 is ‘Put your organisation in the fast lane’. Volgens Duijzer is de snelste weg niet altijd de beste optie voor een gemeente. “Je moet kiezen voor een optimum. Wij streven naar eenvoud, maar je kan niet altijd alles automatiseren. Neem het meldingenproces waarmee burgers kunnen aangeven dat een lantaarnpaal kapot is als voorbeeld. Het ideaal van de CIO is een systeem waarbinnen een melding automatisch wordt verwerkt en verstuurd naar een dienstverlener die het oplost, maar dat kan je niet voor iedere melding doen. Sommige meldingen zijn daar te complex voor, dus kiezen wij ervoor om ons werkproces niet volledig te standaardiseren. Wij gebruiken een combinatie van internet en warme communicatie via telefoon of loket.” Hoe ver gemeenten mee kunnen bewegen met de digitale revolutie en waar de balans ligt tussen online en warm contact  wordt verder besproken tijdens het Jaarcongres Public Finance ‘Put you organisation in the fast lane’ op 15 oktober 2015.

Gerelateerde artikelen