De eerste 100 dagen van Linde Jansen (CFO bij PostNL): “De continuïteit van postbezorging vraagt om een nieuw model dat financieel uit kan.”

Betaalbaarheid vereist een aanpassing van de postwet.
Jansen is CFO in een tijd van transformatie.

In de rubriek ‘De eerste 100 dagen van…’ vertellen pas aangetreden CFO’s over hun ambities en eerste ervaringen in hun nieuwe rol. Deze week: Linde Jansen sinds april CFO bij PostNL.

Hoe en waarom maakte je de overstap van Heineken naar PostNL?

“Vooropgesteld, het was geen makkelijk besluit. Ik heb 19 jaar met enorm veel plezier bij Heineken gewerkt en daar ontzettend veel mogen leren, waar ik heel dankbaar voor ben. Ik was niet actief op zoek naar een nieuwe baan. En toen kwam deze mooie kans voorbij met een rol die én complexiteit biedt én maatschappelijk relevant is. PostNL heeft een rijke historie, is volop in transitie en vervult tegelijkertijd een cruciale rol in het dagelijks leven van miljoenen mensen. Die combinatie sprak me direct aan. Daarnaast voelden de gesprekken met de raad van commissarissen meteen goed: er lag een duidelijke ambitie en er was ruimte voor vernieuwing. De stap voelde niet als een afscheid van mijn vorige omgeving, maar als een logische volgende fase waarin ik mijn kennis en ervaring kan inzetten met echte impact.”

Lees ook op CFO.nl: Steven Zaat (CFO van Air France-KLM): “Vorig jaar was echt het zwaarste jaar van mijn CFO-schap tot nu toe.”

Wat was/is ‘de opdracht’ waarmee je bent binnengehaald?

“De opdracht is helder: het versterken van de financiële slagkracht en wendbaarheid van PostNL in een uitdagende markt. Dat betekent sturen op gezonde marges in het pakkettenbedrijf, zorgdragen voor een toekomstbestendig postbedrijf, het versterken van de operationele efficiency en tegelijk investeren in innovatie, duurzaamheid en klantgerichtheid. Dat klinkt als een klassieke CFO-opdracht, maar met een duidelijke wens om als CFO ook mee te sturen op de transformatie en verandering binnen het bedrijf. En dat in een context die constant verandert: van wet- en regelgeving en digitalisering tot veranderend consumentengedrag, als ook heel veel verschillende stakeholders. Mijn rol is om stabiliteit en richting te bieden, én om ervoor te zorgen dat we als finance-team een actieve sparringpartner zijn voor de business. En dan niet vanuit elke business unit apart bezien, maar juist Finance breed.”

Kun je een korte bespiegeling geven over de sector/markt waarin jullie opereren/wat daarin de uitdagingen zijn?

“De post- en pakkettenmarkt is een sector in beweging. Aan de ene kant zien we een structurele daling van het postvolume, die de houdbaarheid van het huidige model flink onder druk zet. Het spanningsveld tussen maatschappelijke verplichtingen enerzijds en anderzijds de financiële realiteit waarbij deze dienstverlening structureel verliesgevend is. De continuïteit van postbezorging vraagt om een nieuw model dat financieel uit kan. We zijn in voortdurende dialoog met de overheid. Betaalbaarheid vereist een aanpassing van de postwet.
Bij e-commerce zien we weer andere dilemma’s. De markt blijft groeien, maar sinds de ‘corona-periode’ minder snel. Bovendien verandert het speelveld. Consumenten verwachten snelheid, betrouwbaarheid, flexibiliteit en duurzaamheid, en dat allemaal tegelijk. Ondertussen neemt de klantconcentratie toe, verschuift de markt naar een paar grote platformspelers en is de seizoensdynamiek sterker dan ooit. Dat vraagt om scherpe keuzes: investeren in schaalbare oplossingen, digitalisering en duurzame logistiek, met ook oog voor margeverbetering.”

De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie,  een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.

Wat neem je mee uit eerdere CFO-rollen?

“De rol van CFO is veel meer dan ‘de cijfers kloppen’. Het gaat om het verhaal achter de cijfers en het bouwen van vertrouwen, zowel intern als extern. Dat vraagt om transparantie, maar ook om het stellen van lastige vragen en het durven uitdagen van de status quo. In eerdere rollen heb ik ervaren hoe belangrijk het is om finance echt als transformatieve businesspartner te positioneren. Dat wil ik bij PostNL ook vormgeven: een finance-organisatie die vooruitkijkt, business unit overstijgend denkt, en sturend is voor het behalen van de strategische doelstellingen. Finance heeft een unieke functie binnen het bedrijf. We zien alles van begin tot eind: van het beoordelen van investeringen en commerciële contracten, tot aan onderhandelingen met onze leveranciers en de betrouwbare vastlegging daarvan in de financiële administratie.
Als fervent wielrenner zou ik mijn functie willen vergelijken met die van een ploegleider van een wielerploeg. Je rijdt zelf niet, maar je kent het parcours, volgt de data, leest de omstandigheden en houdt het overzicht. Je bepaalt samen met de renners de strategie, stuurt bij wanneer nodig en zorgt dat het team als geheel presteert. Uiteindelijk win je geen etappe, laat staan het klassement, zonder iemand die de koers blijft lezen, ook als het peloton versnelt of de wind plots draait.”

Wat was de grootste/leukste verrassing van de afgelopen maanden… so far?

“De enorme betrokkenheid van collega’s. PostNL is een organisatie met een groot warm hart en dat voel je overal. Van sorteermedewerkers of post- en pakketbezorgers tot data-analisten en marketeers, iedereen is zich bewust van de maatschappelijke rol die we vervullen. Dat maakt het werk niet alleen inhoudelijk interessant, maar ook betekenisvol. Daarnaast is het een mooie verrassing om te zien hoeveel innovatief vermogen er in deze organisatie zit. We zijn veel digitaler en data-gedrevener dan ik op voorhand had gedacht. Een mooie kwaliteit waarmee we verder kunnen versnellen.”

Lees ook op CFO.nl: Kabinet van de CFO (revisited)- acht aanbevelingen

De regeldruk neemt toe, maar hoe zorg je ervoor dat governance en compliance geen rem zetten op groei en innovatie? In deze masterclass krijg je strategische inzichten en praktische handvatten om effectief om te gaan met toezicht, aandeelhoudersrechten en governance-uitdagingen. Leer hoe je als CFO of financieel verantwoordelijke compliance inzet als kans, niet als beperking.

 

Gerelateerde artikelen