Creatieve destructie: online en offline
Lees ook: Op weg naar een Social Enterprise
De waan van de dag
Innovatie staat hoog op de agenda bij veel bedrijven. Vanwege een aantal redenen. Een van de redenen is dat innovatie wordt opgelegd door de raad van Commissarissen of Raad van Bestuur. Een andere reden is omdat de concurrentie ook investeert in innovatie. Nog een andere reden is dat werknemers vanuit eigen initiatief gestart zijn met innoveren.
Een ding is zeker:
Een veel voorkomende ‘rem’ op innovatie is dat bedrijven denken dat het allemaal niet zo hard gaat met de veranderingen (disruptie) in hun businessmodel en verdienmodel. Welke argumenten kunnen we aandragen om het gevoel van urgentie in de bestuurskamers te vergroten?
Een recent rapport van Innosight over de gemiddelde levensduur van beursgenoteerde bedrijven in de Amerikaanse S&P 500 index laat zien disruptie niet onderschat moet worden:
• In 1965 bleven bedrijven gemiddeld 33 jaar in de S&P 500. In 1990 was dit nog maar 20 jaar. De verwachting is dat de levensduur van bedrijven binnen de S&P 500 terug loopt naar 14 jaar in 2026.
Bron: https://www.inc.com/ilan-mochari/innosight-sp-500-new-companies.html
• Volgens Innosight zal ongeveer 50 procent van bedrijven in de S&P 500 vervangen worden in de komende 10 jaar, als de huidige ‘churn rate’ van kracht blijft.
Natuurlijk is het zo dat overnames ook een belangrijke reden zijn dat veel bedrijven uit de S&P 500 verdwijnen.
Toch is het besef inmiddels doorgedrongen dat veel bedrijven genoodzaakt zijn hun business modellen te veranderen. Zie afbeelding hier beneden.
Bron: Innosight, Corporate Longevity: Turbulence, Ahead for Large Organizations, 2016.
Toch gaat die noodzakelijk verandering langzaam. Waarom?
Ook daar heeft het onderzoek van Innosights een antwoord op dat herkenbaar is. Op de vraag ‘wat is het grootste obstakel binnen uw organsiatie dat veranderd moet worden om adequaat te reageren op verandering in de markt en disruptie?’, geeft 40% van de respondenten als antwoord op deze vraag als belangrijkste reden: “de waan van de dag’.
Online creatieve destructie
Voor een aantal sectoren is de opkomst van het Internet een belangrijke bedreiging geweest van hun busines model. Denk aan de media- en de retailsector. Zo is Amazon volop in het nieuws de laatste tijd omdat ze ook steeds meer ‘voelbaar’ worden in de ‘bricks en mortar’ wereld, onder meer door de recente overname van Wholefoods.
Million Dollar Homepage
Toch gebeurt er in de ‘online’ wereld ook veel: ook daar is sprake van disruptie. Zo werd er al in 2005 een van de meestingenieuze advertentie ideeën van het Internet tijdperk gelanceerd. Alex Tew lanceerde toen de zogeheten ‘Million Dollar Homepage’, waar iedereen eigenaar kon worden van zijn eigen stukje internet geschiedenis door het kopen van zogeheten ‘pixels-plots’ (met een minimum van 10×10 pixels voor een prijs van 1 dollar per pixel) op een goot digitaal canvas.
Bron: http://www.zerohedge.com/news/2017-08-12/error-404-visualizing-internets-digital-decay
Hier beneden een overzicht van de links op de Million Dollar Homepage die nu nog werken (groen).
Van ‘Clicks naar Bricks’
Gaat de wereld gedomineerd worden door de Amazons, Cool Blue’s en Young Capitals van deze wereld (om wat dichter bij huis te blijven)? Bedrijven die online beginnen, sterk groeien en vervolgens ook de traditionele ‘offline’ wereld oprollen? Zo’n vaart zal het niet lopen. Toch….?
Han Mesters is Sector Banker bij ABN AMRO. Hij is binnen de afdeling Sector Advisory van ABN AMRO verantwoordelijk voor de Zakelijke Dienstverlening. Han geeft regelmatig presentaties over trends in zijn sector en is een actieve gebruiker van social media. Hij heeft een aantal rapport geschreven over human capital omdat dat onderwerp het bindende element is in zijn sector. Han is bedrijfskundige en economisch historicus en heeft als specialisatie strategie. Hij heeft gewerkt als strategie consultant en portfoliomanager binnen de afdeling vermogensbeheer van de bank. ‘De leukste baan binnen de bank. Ik kan me bezighouden met thought leadership en het creëren van toegevoegde waarde voor klanten door het aanbieden van sector kennis’.