Daan Bouwman (CFO Groendus): “Maak van energie-inkoop een kans voor je bedrijfsbegroting.”
Daan Bouwman is CFO van Groendus en ziet dagelijks de financiële impact van slimme energiestrategieën. Hij gaat in gesprek met zijn collega Matthijs Nijpels. Nijpels is directeur Energiemarktplaats binnen Groendus en werkt samen met zijn team aan het handelsplatform van de toekomst.
De status quo van de dagmarkt uitdagen
Daan: “Kun jij in het kort uitleggen wat de Groendus Energiemarktplaats is?”
Matthijs: “Het is een platform voor de peer-to-peer handel in groene stroom. Opwekkers en verbruikers van duurzame energie sluiten hier rechtstreeks contracten met elkaar af. Voor bedrijven die energie inkopen betekent dat: écht duurzame energie tegen gunstige prijzen. Voor bedrijven die groene stroom opwekken betekent het: voorspelbare inkomsten die recht doen aan de kostprijs van duurzame opwek. Het platform faciliteert de match, maar de prijsafspraken maken de partijen zelf. Zo komen zij tot realistische prijzen die aantrekkelijk zijn voor beide kanten. En
dat zonder inmenging van traditionele energieleveranciers, waarmee er dus een dure schakel uit de keten wegvalt.”
Daan: “Deze opzet verschilt behoorlijk van de bestaande handelsplatformen. Daar is bijvoorbeeld maar een beperkt aantal spelers op actief die de prijs bepalen. De Energiemarktplaats gooit de markt open voor iedereen. Wat drijft jou om de status quo uit te dagen en de energiemarkt te hervormen?”
Matthijs: “Ik stond aan de wieg van de EPEX, de dagmarkt voor elektriciteit. Twintig jaar lang bouwde ik mee aan die daghandel. Het moest als optimalisatiemarkt dienen voor fysieke stroomuitwisseling. Dat is uitgegroeid tot het exclusieve domein van een handjevol professionele handelspartijen. De dagmarkt geeft tegenwoordig de leidende prijsindex voor B2B contracten voor groot- en kleinhandel in energie. Terwijl slechts 20 tot 30% van het verbruik en de productie in Nederland wordt ingekocht dan wel verkocht op de dagmarkt. Daar kan ik me over
opwinden. Het is niet meer van deze tijd.”
MASTERCLASS DUURZAME ENERGIE-INKOOP
Tijdens de CFO Summit ‘Leadership in Finance’ op 31 oktober geven Daan Bouwman en Matthijs Nijpels een masterclass over de Energiemarktplaats. In 30 minuten praten zij je bij over de ontwikkelingen in de energiemarkt en over slimme inkoop van duurzame energie. Hierna weet jij precies hoe jij een toekomstbestendige inkoopstrategie voor energie vormgeeft.
Wil je hier bij zijn? Geef je dan op via: https://leadershipinfinancesummit.nl/
De kostprijs van groene stroom
Daan: “Dat het niet meer van deze tijd is, komt natuurlijk ook doordat groene stroom geen noemenswaardige rol speelde toen deze dagmarkt werd neergezet. De prijs van elektriciteit werd vooral gedreven door de prijs van de grondstoffen waarmee het wordt opgewekt. Olie of gas. Terwijl de kostprijs van zonne- of windenergie niets te maken heeft met de prijs van fossiele brandstoffen. Die kostprijs staat bovendien al nagenoeg vast bij de bouw van een zonnecentrale of windmolen.”
Matthijs: “Precies. Je kunt je bovendien afvragen of de dagmarkt wel een juiste afspiegeling is van de markt in zijn geheel. Die markt is enorm veranderd in de afgelopen twintig jaar. Er zijn zo ontzettend veel meer opwekkers en afnemers bijgekomen die niet worden vertegenwoordigd op de dagmarkt. En toch is die EPEX, die dagprijs, nu zelfs leidend in de lange termijn energiecontracten voor groene stroom die buiten de groothandelsmarkt worden afgesloten. De prijzen in Power Purchase Agreements (PPA’s) zijn vaak gebaseerd op een EPEX prijs plus opslag. Blijkbaar gaan we er allemaal mee akkoord dat de dagprijs dé prijs is voor alle elektriciteit. Daarmee trekken zowel afnemers als producenten aan het kortste eind. En daar brengen we met de Energiemarktplaats echt verandering in.”
Spreid je winstkansen
Daan: “Ik zie veel bedrijven worstelen met goede inkoopstrategieën voor energie. Doordat de prijzen op de markt de afgelopen 2 jaar explodeerden, werd dit echt een zorgelijke en onvoorspelbare post. Zelf groene stroom opwekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen op je bedrijfsdak, is wat mij betreft een belangrijk deel van de oplossing. Je maakt van energie een duurzame investering in capex in plaats van een slepende operationele kostenpost. Maar niet elk bedrijf heeft hier natuurlijk ruimte voor. Energie-inkoop blijft dus een essentieel onderdeel van
energiemanagement. Hoe zie jij een duurzame inkoopstrategie voor je?”
Matthijs: “Zorg dat je contracten stapelt en risico’s spreidt. Het startpunt hiervoor is dat je duidelijk inzicht hebt in de energiebehoefte van jouw bedrijf. Daarvanuit bouw je een energieprofiel op. Je baseload – de hoeveelheid energie die je áltijd nodig hebt – leg je in lange termijncontracten vast. Je sluit PPA’s van 10 of zelfs 15 jaar af met windmoleneigenaren en zonnestroomproducenten. Een ander gedeelte contracteer je tussen de drie en de vijf jaar. En dan gaat er nog een deel in contracten van een of twee jaar. Met de dagmarkt optimaliseer je het laatste staartje. Op deze manier gaat de dagmarkt dus ook weer doen waar hij oorspronkelijk voor ontworpen is. Met het opsplitsen in lange termijn, middellange termijn en korte termijn, spreid je het prijsrisico. Hoe beter jij vervolgens in staat bent je verbruik af te stemmen op de momenten van duurzame opwek, hoe groener jouw profiel wordt. Door wind en zon te combineren, bied je bovendien het hoofd aan de schommelingen in seizoens en dagritmes van duurzaam aanbod.”
Daan: “Dit spel van contracten stapelen, wordt normaalgesproken gespeeld door de grote traditionele energieleveranciers.
Maar via de Energiemarktplaats kunnen bedrijven dit voortaan dus zelf doen. Dat komt iedereen ten goede. Grote en kleine organisaties. Verbruikers en opwekkers. Zo maak je van energie-inkoop een kans voor de bedrijfsbegroting en voor de duurzame energietransitie!”