DAF verstrikt in schadeclaims rond Europese kartelzaak
Veel van deze zaken spelen in München. Alleen al één groep klanten eist circa 2 miljard euro terug.Paccar, moederbedrijf van DAF, zette in 2023 al 600 miljoen dollar opzij voor de geschatte kosten van schikkingen. Het bedrijf weigerde verder commentaar te geven.
Lees ook op CFO.nl: De CFO als stuurman bij fraude: koers houden in tijden van crisis en herstel
De bedrijven maakten tussen 1997 en 2011 onderling afspraken over hun prijzen.. Ook sprak het kartel af om geld dat ze moesten steken in nieuwe technologie om trucks schoner te maken, door te rekenen aan de klant. Hiervoor kregen de truckbouwers al voor miljarden aan boetes. Vervolgens zijn veel klanten van de truckbouwers met schadeclaims gekomen.
De fabrikanten zelf hebben zich tot nu toe stilgehouden over de bedragen die ze mogelijk nog moeten betalen. Daardoor is onduidelijk over hoeveel vrachtwagens het precies gaat.
Daimler zal zich blijven verdedigen tegen ongegronde claims, zei een woordvoerster van het Duitse bedrijf in reactie op vragen van persbureau Bloomberg. Traton, het moederbedrijf van MAN en Scania, zei dat er voor de meeste zaken geen voorzieningen zijn getroffen omdat het verwacht ze te winnen.
Lees ook op CFO.nl: Michel van Roon (Novatrade24): “Je wilt niet achteraf bewijzen dat je te goeder trouw was, je wilt vooraf aantoonbaar compliant zijn.”
Voorkom reputatie- en financiële schade met scherper inzicht in fraude, signalen en menselijk gedrag:
1. Fraude op de werkvloer: gedrag, signalen en aanpak
2. De psychologie van fraude en geheimen (Online)
3. Masterclass Compliance voor board members
4. Update over fraude en ethiek voor controllers en CFO’s
Ontdek meer opleidingen rond thema’s als fraude, compliance en integriteit bij Sijthoff Accountants Academy.