Data cruciaal bij besluitvorming?
Financials van heel verschillende pluimage, maar allen met een goed verhaal. Tijdens de CFO Round Table van Toucan Toco spraken professionals van bedrijven als Interfood, Bejo Zaden en Avion Group over de door moderator Kevin Mottard gestelde vraag: ‘The art of decision making, hoe nemen we beslissingen?’
Twee vertegenwoordigers van de zich onlangs ook in Nederland gevestigde Franse fintech nieuweling Toucan Toco, ex-CFO’s van Exact en Hunkemöller en natuurlijk CFO Community Manager Amy Quik waren eveneens naar de Kruidfabriek in Amstelveen getogen om over het tot stand komen van besluitvorming te discussiëren.
Op het verzoek van Mottard om één woord te noemen dat tekenend is voor hoe decision making verandert, wordt even spontaan als divers gereageerd. Focus, overbelasting, snelheid, vertrouwen, gebruik, digitalisering… Het belang van data-gebruik komt gedurende deze Round Table vaak langs. Vertrouwen in data, het is en blijft een item. Want het duurt wel even voor mensen echt geloven wat ze aan data zien. En is ‘the business all done, als data betrouwbaar zijn?
Focus belangrijk
De CFO die ‘focus’ als belangrijk voor besluitvorming noemt, legt dat kristalhelder uit: “Concentreer je op een beperkt aantal kpi’s, probeer niet alles op je te nemen!”
Het duurt over het algemeen veel te lang voor implementatie van tools voltooid is, aldus één van de deelnemers. Van zes maanden tot wel een jaar, in deze tijden van snelle veranderingen onacceptabel. Want snel actie ondernemen, is heden ten dage een must. Eén van de aanwezige CFO’s sprak van the chain of trust; dat je altijd de bron van data moet kunnen tracken. “Want het betrouwbaar maken van data is waar het om draait. Bij echt belangrijke besluiten schrappen we de top 5 en de onderste 5 van de aangeleverde data”, aldus een andere financial. “Dus de beste en de slechtste cijfers. De gemiddelde business verandert daardoor dan niet en het haalt sceptici de wind uit de zeilen.”
Opleidingsniveau
Met meer snelheid en kwaliteit data in de organisatie toepassen, van reactief naar predicitve analytics. Al is dat nog lang niet voor iedereen weggelegd. Eén van de deelnemers aan de Round Table uitte wat dat betreft zijn zorgen over het opleidingsniveau van toekomstige data-analisten. Die is volgens hem niet goed genoeg. En de al eerder gevallen term ‘overbelasting’ is belangrijk voor de rol die finance speelt. “Je moet weten in elke richting de markt gaat. Less is more. Soms.”
Een ander refereert aan experts in blockchain, die geen gelegenheid ongebruikt laten om te roepen dat ‘op die trein springen’ noodzaak is. “Maar bij een deal waar blockchain werd ingezet, bleek het maar een heel klein onderdeel”, aldus één van de aanwezigen. Een ander sprak over views doorgronden en vervolgens beslissen. Tot de verbeelding sprekend voorbeeld: “Zonsopgang op de savanne, de gazelle wordt wakker en overpeinst ‘Ik moet sneller zijn dan de snelste leeuw.’ Even verder opent de leeuw zijn ogen met de gedachte ‘Ik moet sneller zijn dan de langzaamste gazelle.’ Waar het aan the end of the day om gaat: keep running!”
Heineken aan boord
Open en eerlijk vertelde een financial dat zijn bedrijf geen Chief Data Officier op de loonlijst heeft en dat die de komende twee jaar evenmin zijn intrede zal doen. “We zijn nog niet klaar voor die stap.” De Fransen van Toucan Toco wijzen op hun eigen cv. Implementatie is binnen een maand voltooid en toegang tot de tool is simpel, zonder gecompliceerde onboarding. Niet zonder trots melden ze dat Heineken en Econocom inmiddels al ‘aan boord’ zijn.
Inzet van externe consultants om de digitaliseringsslag te winnen, werd niet door iedere deelnemer aan de Round Table gewaardeerd. “Ze brachten ons weinig. Consultant avoiding staat nu in mijn agenda. Want wie weet beter hoe de business te runnen dan jijzelf? Gebruik je eigen kennis, doe je eigen research.” Een collega-financial: “Maar voor processen zijn consultants wél zinvol.” Weer een ander over de organisatie waar hij vroeger werkte: “Slim hoor, die data-jongens, ze maakten prachtige overwiews. Maar ook nerds, de business had er uiteindelijk niets aan. Toen hebben we de boel omgedraaid. In de business mensen getraind, om zélf die overviews te maken.”
Onderbuikgevoel
Over handelen door te navigeren op dat moeilijk definieerbare ‘onderbuikgevoel’: “Ik werkte bij een luchtvaartmaatschappij waar de oprichter na decennia lang nog steeds aan het roer stond. De gehele maatschappij wilde op het Verre Oosten gaan vliegen, daar was onderzoek naar gedaan, dat zou geld opleveren. Maar die man bleef bij zijn Caribische bestemming. Ondanks alle ‘bewijzen’ dat Azië winstgevender zou uitpakken, werd het dus toch de Caribbean. Een groot succes, zo zou blijken. Hier werkte dat onderbuikgevoel.” Eén van de Fransen van Toucan Toco, de lachers op zijn hand: “Had die CEO soms een vriendin op dat eiland?”
Handelen door te navigeren op onderbuikgevoel? “Toen ik drie jaar geleden bij mijn huidige organisatie kwam, was er bijna niets, no reporting”, aldus één van de financials. “De directeuren zaten al dertig jaar bij het bedrijf en namen beslissingen op gut feeling. Dat ging heel goed. Maar nu is die directie weg en hebben we de weg van data driven decision making ingeslagen. Sales is al getransformeerd, een grote vooruitgang, nu is de productie aan de beurt. Mijn persoonlijke tip: laat een deel van de besluitvorming over aan het lagere managementniveau.”
Conclusie: inzet van data en daar de toekomststrategie op bouwen, is sterk afhankelijk van de bedrijfstak en van de cultuur binnen een organisatie. Want daar waar de ene financial vol inzet op analyses, houdt de ander een slag om de arm. En de discussie over de betrouwbaarheid van al die gegevens? Eén van de financials reageert alert: “Twijfel over de kwaliteit van data levert alleen een discussie op als je organisatie heeft under performed. Zijn de prestaties niet goed, dan is wantrouwen in de data-kwaliteit vaak het gevolg.”